Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7001
Title: Validación del cuestionario "Focos de atención de los entrenadores de balonmano en los análisis con vídeo"
Other Titles: Validation of the questionnaire "focus of attention for handball trainers in video analysis"
Authors: Gutiérrez Aguilar, Óscar
Saavedra García, Miguel
Fernández Romero, Juan J.
Keywords: Balonmano;Análisis vídeo;Táctica;Delphi;Handball;Video analysis;Tactic
Issue Date: 2012
Publisher: Federación Extremeña de Balonmano y Universidad de Extremadura
Abstract: El uso del método Delphi es indicado para la elaboración de cuestionarios sobre un tema objeto de estudio en el que no hay mucho conocimiento anterior. Partiendo de una idea inicial, un grupo de 10 expertos en balonmano realizaron una serie de propuestas de modificación hasta llegar a un cuestionario final consensuado de 34 ítems, con preguntas relacionadas con las cuatro fases del juego existente en balonmano. Dicho estudio se pasó a una muestra de 134 entrenadores de cuatro países, verificando la validación del cuestionario. Los entrenadores de balonmano dan mayor importancia en los análisis con vídeo a las fases del juego de ataque y defensa organizada.
The use of the Delphi method is indicated for the elaboration of questionnaires on a subject of study, which until now has little known information about it. Starting on an initial proposal, a group of 10 experts in handball made a series of modification proposals until a final questionnaire was agreed of 34 items, with questions related with the four phases of the game that exist in handball. The questionnaire was given to 134 trainers from four different countries, verifying the validation of the questionnaire. The handball trainers gave most importance to the analysis with videos of the phases of play in attack and organized defense
URI: http://hdl.handle.net/10662/7001
ISSN: 1885-7019
Appears in Collections:E-Balonmano Vol. 08, nº 3 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1885-7019_8_3_171.pdf176,65 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons