Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7107
Title: Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia
Other Titles: Analysis and evaluation of institutional web portals in Spain. The cases of Canary Islands, Galicia and Valencia
Authors: Santana Bonilla, Pablo Joel
Eirín Nemiña, Raúl
Marín Suelves, Diana
Universidad de La Laguna
Universidad de Santiago de Compostela
Universidad de Valencia
Keywords: Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC)
Recursos educativos digitales
Portal institucional
Information and Communication Technologies (ICT)
Digital educational resources
Institutional portal
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación
Abstract: Este artículo recoge resultados de un estudio más amplio dedicado al análisis de una muestra de portales institucionales y plataformas comerciales que ofertan recursos didácticos digitales. Forma parte, a su vez, de un proyecto de I+D+i, denominado «Escuela Digital, dedicado al análisis de la producción y uso de contenidos didácticos digitales en los centros escolares». El propósito principal del artículo es realizar un análisis comparativo de los portales institucionales de Canarias, Galicia y Valencia, ofreciendo sugerencias para su mejora. Tras una revisión bibliográfica de literatura en español sobre evaluación de webs, materiales didácticos digitales y portales institucionales exponemos la metodología de investigación. Luego sintetizamos los resultados del análisis y, finalmente, presentamos la discusión y conclusiones del análisis realizado. Se trata de portales web institucionales, dependientes de las respectivas Consejerías de Educación, que ofertan servicios y recursos educativos, y alojan repositorios de recursos. Ofrecen recursos digitales de diverso tipo. No es posible identificar un modelo pedagógico subyacente, aunque la organización de los recursos permite entrever un modelo pedagógico basado en un enfoque curricular graduado y disciplinar. Los recursos y servicios promueven y apoyan el intercambio y la colaboración entre los usuarios. Algunos aspectos que necesitan mejora son: la organización de los recursos ofertados; la accesibilidad auditiva; un diseño más atractivo; y la actualización de diversas secciones.
This article presents results of a wider study devoted to the analysis of a sample of institutional portals and commercial platforms which offer educational digital resources. The mentioned study is part of a R+D+I Project entitled «Digital School: the analysis of the production and use of educational digital contents in schools». The main purpose of the article is to carry out a comparative analysis of Canary Islands, Galicia and Valencia institutional portals, offering suggestion for improvement. We review literature in Spanish on evaluation of webs, educational digital materials and institutional portals and describe the research methodology utilized. Then, we synthetize the results of the analysis, and, finally, present the discussion and conclusions. The institutional portals depend on the corresponding Regional Department of Education, offer certain services and educational resources, and host resources repositories. They offer educational resources of different kind but it is not possible to identify an underlying pedagogical model. However, the way resources are organized let us to glimpse a pedagogical model linked to a fragmented curricular approach based on graduation and school subjects. The resources and services offered promote and support the exchange and collaboration between users. Improvement is needed in aspects such as: the organization of educational resources; the aural accessibility; the portals design; and the updating of different sections.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7107
ISSN: 1695-288X
Appears in Collections:RELATEC Vol. 16, nº 2 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_16_2_29.pdf336,54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons