Athletes engagement model: a gender

DSpace/Manakin Repository

español português english

Athletes engagement model: a gender

Show full item record

Title: Athletes engagement model: a gender
Author: Martins, Paulo; Rosado, António; Ferreira, Vítor; Vveinhart, Jolita
Abstract: La investigación desde una diversidad de perspectivas teóricas muestra que uno de los mejores predictores de la participación continua de los niños en los deportes es el desarrollo de sentimientos positivos para la participación deportiva (p. ej.: Martins, Rosado, Ferreira y Biscaia, 2014). En el deporte, el concepto de compromiso refleja la energía en acción, la conexión entre la persona y la actividad, y se considera como una forma de participación activa entre el individuo y la tarea (Russell, Ainley y Frydenberg, 2005). En el deporte, el concepto de compromiso de los atletas refleja una experiencia relativamente estable y duradera que se caracteriza genéricamente por emociones y cogniciones positivas cuando se dedican al ejercicio de la actividad dada (Lonsdale, Hodge y Raedeke, 2007). Por lo tanto, el análisis de las experiencias relacionadas con el compromiso es importante para comprender la participación deportiva y cómo sus diferentes niveles pueden condicionar la participación social. Además, estos estudios no pudieron examinar las diferencias de género potencialmente importantes en el compromiso entre los atletas. Por lo tanto, el estudio de los atletas mediante la evaluación de sus niveles de compromiso comparando géneros, puede contribuir a arrojar luz sobre aspectos decisivos relacionados con su participación social dentro de las dimensiones éticas, así como la responsabilidad personal y social, de la que aún se carece de investigación. Objetivos: El objetivo de este estudio fue investigar el impacto del género en la participación en un escenario deportivo entre atletas juveniles.Investigation from a diversity of theoretical perspectives displays that one of the best predictors of children’s continuing involvement in sports is the development of positive feelings for sport involvement (e.g. Martins, Rosado, Ferreira & Biscaia, 2014). In sport, the concept of engagement reflects the energy in action, the connection between the person and the activity, and it is considered as a form of active involvement between the individual and the task (Russell, Ainley, & Frydenberg, 2005). In sport, the concept of athletes’ engagement reflects a relatively stable and long lasting experience that is generically characterized through positive emotions and cognitions when engaged in the act of practicing the given activity (Lonsdale, Hodge, & Raedeke, 2007). Therefore, the analysis of experiences related to engagement is important in order to understand sport participation, and how its different levels can condition the social involvement. In addition, these studies failed to examine potentially important gender differences in engagement among athletes. Therefore, the study of athletes by evaluating their engagement levels comparing genders, can contribute towards shedding light on decisive aspects pertaining to its social involvement within ethical dimensions as well as personal and social responsibility, on which research is still lacking. Objectives: The purpose of this study was to investigate the impact of gender on engagement in a sport scenario among youth athletes.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7915
Date: 2015


Files in this item

Files Size Format View
1885-7019_11_S.2_211.pdf 83.72Kb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales