Sustainability and EMAS: impact of motivations and barriers on the perceived bnefits from the aoption of sandards

DSpace/Manakin Repository

español português english

Sustainability and EMAS: impact of motivations and barriers on the perceived bnefits from the aoption of sandards

Show full item record

Title: Sustainability and EMAS: impact of motivations and barriers on the perceived bnefits from the aoption of sandards
Author: Álvarez García, José; Río Rama, María de la Cruz del
Abstract: El objetivo de este trabajo es analizar la influencia de las fuentes de motivación que llevan a las empresas a adoptar un estándar global del sistema de gestión ambiental y los obstáculos encontrados en el proceso, en la percepción de los beneficios de la implantación y certificación de la norma. Para lograr los objetivos propuestos, los datos primarios fueron recogidos mediante un cuestionario que fue administrado a una muestra representativa de empresas certificadas como EMAS de Ecogestión y Ecoauditoría de la Comunidad Autónoma de Galicia (muestra de 114 de las 255 empresas). Una extensa revisión de la literatura académica publicado en ISO 14001 y EMAS sobre motivaciones, barreras y beneficios se lleva a cabo para establecer la hipótesis de trabajo que son analizadas utilizando modelos de ecuaciones estructurales como la herramienta estadística. Los hallazgos de este estudio muestran que las motivaciones influyan positivamente en los beneficios derivados de la aplicación, señalando que las motivaciones internas (relacionadas a la eficiencia; la mejora de rendimiento, productividad y rentabilidad) tienen una mayor influencia sobre los beneficios de las motivaciones externas (relacionadas con los interesados" la presión social). Además, las motivaciones también afectan a las barreras percibidas, y estas afectan los beneficios negativamente, es decir, el mayor de los obstáculos encontrados, menor será el beneficio percibido. Los resultados obtenidos nos permiten identificar importantes implicaciones para los administradores, que les ayudará a establecer estrategias de gestión en el ámbito de la gestión ambiental.The objective of this paper is to analyze the influence of the sources of motivation that lead companies to adopt a global standard of the Environmental Management System and the barriers found in the process, on the perceived benefits of the implementation and certification of the standard. To achieve the objectives proposed, primary data were collected using a survey questionnaire that was administered to a representative sample of companies certified as EMAS-Eco-Management and Audit Scheme of the Autonomous Community of Galicia (sample of 114 of the 255 companies). An extensive review of the academic literature published on ISO 14001 and EMAS about motivations, barriers and benefits was carried out in order to establish the working hypotheses that are analyzed using structural equation models as the statistical tool. The findings of this study show that the motivations positively affect the benefits derived from implementation, noting that the internal motivations (related to efficiency; improved performance, productivity and profitability) have a stronger influence on the benefits than the external motivations (related to stakeholders’ social pressure). In addition, the motivations also affect the perceived barriers, and these affect the benefits negatively, i.e., the higher the barriers encountered, the lower the perceived benefits. The results obtained allow us to identify important implications for managers, which will help them establish management strategies in the field of environmental management.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8118
Date: 2016


Files in this item

Files Size Format View
su8101057.pdf 517.9Kb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales