The effect of the internal side of social responsibility on firm competitive success in the business services industry

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The effect of the internal side of social responsibility on firm competitive success in the business services industry

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Title: The effect of the internal side of social responsibility on firm competitive success in the business services industry
Author: Sánchez Hernández, María Isabel; Gallardo Vázquez, Dolores; Barcik, Agnieszka; Dziwinski, Piotr
Abstract: Este trabajo se centra en el lado interno de la responsabilidad social de las empresas en un contexto regional. Mediante una encuesta realizada a 590 directores de servicios empresariales (clásico-intensiva en capital humano) y representante de la economía productiva de la región de Extremadura (España), se realiza un análisis empírico. En primer lugar, se realizó un análisis factorial a explorar las principales dimensiones de la cara interna de la responsabilidad social y, en segundo lugar, un modelo estructural de ecuaciones se desarrollaron para buscar una relación con la competitividad de las empresas. El rendimiento de la empresa y la innovación también son considerados en el modelo. La principal contribución del artículo es el establecimiento de un conjunto de indicadores que ayudarán a construir un diálogo constante y sustancial con los empleados, mejorando su calidad de vida en el trabajo, que también servirá como una importante orientación para el incremento de la competitividad de la empresa a través de prácticas responsables de recursos humanos. Algunas sugerencias para un programa de investigación surgen de este primer intento de acercarse a la parte interna de la responsabilidad en los negocios.This work focuses on the internal side of social responsibility of organizations in a regional context. Through a survey of 590 managers in classical business services (human-capital intensive) and representative of the productive economy of the Region of Extremadura (Spain), an empirical analysis is conducted. First, a factor analysis is conducted to explore the main dimensions of the internal face of Social Responsibility and second, a structural equations model is developed to look for a relationship with business competitiveness. Business performance and innovation are also considered in the model. The main contribution of the article is the establishment of a set of indicators that will help to build an ongoing and meaningful dialogue with employees improving their quality of life at work that will also serve as important guidance for the increasing of the firm’s competitiveness through responsible human resources practices. Some suggestions for a research agenda emerge from this first attempt to approach the internal side of responsibility in business.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8120
Date: 2016


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