Cernuda, Paravicino y El Greco: "menage à trois"

DSpace/Manakin Repository

español português english

Cernuda, Paravicino y El Greco: "menage à trois"

Show full item record

Title: Cernuda, Paravicino y El Greco: "menage à trois"
Author: López Martínez, María Isabel
Abstract: A principios del siglo xvii, el Greco hizo un retrato de Fray Hortensio Félix Paravicino. El monje se sintió tan impresionado ante la obra, que contesta con un soneto. Más de tres siglos después, en 1950, Luis Cernuda, exiliado en América, contempló el cuadro que se conserva en el “Museum of Fine Arts” de Boston y reflexionó sobre las vidas paralelas del lienzo, desplazado de la tierra de que es oriundo a Estados Unidos, y la suya. Así pues, las especulaciones poéticas sobre la pieza plástica se superponen y manifiestan la complejidad de relaciones entre poesía y pintura.At the beginning of the seventeenth-century, el Greco painted a portrait of the friar Hortensio Félix Paravicino. The monk was so impressed with the result that he Cernuda, exiled in Mexico, viewed the painting in the Museum of fine Arts in Boston, self, both transplanted from their land of origin to the United States. Cernuda’s superimposed meditations in verse concerning the plastic medium articulate the complex relationship between poetry and painting.
URI: http://hdl.handle.net/10662/864
Date: 2007


Files in this item

Files Size Format View
0210-8178_30_195.pdf 159.6Kb PDF View  Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales