Teaching ethics through court judgments in finance, accounting, economics and business

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Title: Teaching ethics through court judgments in finance, accounting, economics and business
Author: Robina Ramírez, Rafael
Abstract: El entorno actual de corrupción empresarial y financiera en España ha aumentado en los últimos años. Para reducir el alcance de este problema, el Código Penal español (L.O. 1/2015) ha introducido códigos de conducta y ética para fomentar una nueva cultura de respeto a las leyes de las empresas y los empleados. Un Grupo de Innovación Educativa de la Universidad de Extremadura ha propuesto un modelo transversal para estudiar ética, en un esfuerzo por abordar las preocupaciones sobre las consecuencias de actos ilegales en la sociedad y las empresas. Los estudiantes de negocios, finanzas y contabilidad deben practicar la toma de decisiones éticas a través de juicios judiciales para desarrollar "competencias éticas". Estas competencias se incluyen en el Espacio Europeo de Educación Superior y en la Educación Universitaria Oficial en España, específicamente en el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, a través de competencias transversales dentro de los programas académicos. Los resultados del estudio muestran que un alto porcentaje de estudiantes valida esta metodología como una forma de mejorar las habilidades de toma de decisiones éticas en la Universidad que se aplicará a las prácticas comerciales futuras.The current environment of business and financial corruption in Spain has increased in recent years. In order to reduce the scope of this problem, the Spanish Criminal Code (L.O. 1/2015) has introduced codes of conduct and ethics to encourage a new culture of respecting laws for companies and employees. An Educational Innovation Group at the University of Extremadura has proposed a cross-sectional model to study ethics, in an effort to address concerns about the consequences of illegal acts in society and companies. Students in Business, Finance and Accounting are required to practice ethical decision-making through court judgments in order to develop “ethical competences”. These competences are included in the European Higher Education Area and the Official University Education in Spain, specifically in the Royal Decree 1393/2007, of 29 October through cross-sectional competences within the academic programmes. The results of the study show that a high percentage of students validate this methodology as a way of improving ethical decision-making skills at University that will be applied to future business practices.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8702
Date: 2017


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