Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/8858
Title: La geografía de los clásicos: rutas literarias para el fomento lector y la promoción del patrimonio
Other Titles: The geography of classics: literary routes for reading development and heritage promotion
Authors: Méndez Cabrera, Jerónimo
Rodrigo Segura, Francesc
Keywords: Clásicos;Geografía;Literatura;Didáctica;Educación;Classics;Geography;Literature;Teaching;Education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: A partir de las premisas de la geocrítica, la poética del espacio y las geografías literarias, el presente trabajo supone un recorrido que parte de una concepción del espacio simbólico tradicional para llegar al espacio literario desde una concepción educativa que prioriza el aprendizaje significativo de la literatura, la formación lectoliteraria y es asimismo colindante con la didáctica de las ciencias sociales. Desde una perspectiva interdisciplinaria, se hace especial hincapié en la función socializadora de la literatura para el fomento lector y la importancia de la lectura de los clásicos literarios en contextos de actualización que, en este caso, se concretan en espacios de colectividad y de promoción —no sólo conservación— patrimonial. En este sentido, se describen los logros educativos y retos pendientes de una experiencia didáctica llevada a cabo durante los últimos cuatro años con estudiantes de Magisterio (Infantil y Primaria): una ruta histórico-literaria por la ciudad de Valencia, en la que la promoción de los clásicos surge de la reflexión pedagógica y la lectura compartida, en virtud de los principios del aprendizaje dialógico, el enfoque comunicativo y el tratamiento integrado de lengua y literatura.
Starting from the premises of geocritics, the poetics of space and literary geographies, this work is a journey which begins from a conception of traditional symbolic space to reach the literary space from an educational conception that prioritizes the meaningful learning of literature, the reading and literary training and is also adjacent to the didactics of social sciences. From an interdisciplinary perspective, special emphasis is placed on the socializing function of literature for reading promotion and the importance of reading literary classics in contexts of updating that, in this case, materialize in community spaces and heritage promotion —not only conservation. In this sense, we present the educational achievements and pending challenges of a didactic experience carried out during the last four years with students of Teaching (Early Childhood and Primary Education): a historical-literary route through the city of Valencia in which the promotion of classics arises from pedagogical thought and shared reading, under the principles of dialogical learning, with a communicative approach and the integrated treatment of language and literature.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8858
ISSN: 1988-8430
DOI: 10.17398/1988-8430.29.217
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 29 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_29_217.pdf539,11 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons