Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/8872
Title: Los textos clásicos en la formación del lector literario. Opciones y posibilidades para un lector actual
Other Titles: The classical texts in the formation of the literary reader. Options and possibilities for a current reader
Authors: Díez Mediavilla, Antonio
Universidad de Alicante
Keywords: Lector literario
Enseñanza de la lectura
Lectura de los clásicos
Lectura literaria
Literary reader
Teaching reading
Reading the classics
Literary reading
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura
Abstract: La formación del lector literario se ha convertido en las últimas décadas en un eje vertebrador de los procesos de formación lectora en las etapas obligatoria y postobligatoria. Colomer (1998), Mendoza (2004), Ballester (20072, 2015), Cerrillo (2016), y otros vienen insistiendo en la necesidad de abordar, desde posiciones renovadas, la aproximación a los clásicos como herramienta necesaria en la formación del lector literario. Pretendemos establecer algunos de los elementos que podrían determinar nuevas opciones de lectura de los clásicos en el momento actual atendiendo, de manera prioritaria, a los requerimientos del lector del siglo XXI. De este modo, una formación adecuada del lector literario permitirá una lectura pragmática y eficaz de los autores clásicos.
The formation of the literary reader has become in recent decades a backbone of the processes of reading formation in the mandatory and post-compulsory stages. Colomer (1998), Mendoza (2004), Ballester (2007, 2015), Cerrillo (2016), and others have insisted on the need to address, from renewed positions, the approach to the classics as a necessary tool in the literary reader's formation. We intend to establish some of the elements that could determine new options for reading the classics at the present time, attending, as a priority, to the requirements of the 21st century reader. In this way an adequate training of the literary reader will allow a pragmatic and effective reading of classical authors.
URI: http://hdl.handle.net/10662/8872
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Vol. 29 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_29_105.pdf310,51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons