Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9011
Title: Aproximación a la homofobia desde la perspectiva de los estudiantes de Educación Social de la Universidad de Murcia
Other Titles: Approach to homophobia from the perspective of the Social Education students at the University of Murcia
Authors: Serrano Pastor, Francisca José
Gómez García, Antonia
Amat Muñoz, Laura María
López Gomis, Alexandra
Keywords: Homofobia;Homosexualidad;Educación inclusiva;Universidad;Educación Social;Homophobia;Homosexuality;Inclusive education;University;Social Education
Issue Date: 2012
Publisher: Gobierno de Extremadura
Abstract: En este trabajo presentamos un estudio en el que tratamos de hacer una aproximación a las creencias homófobas que manifiestan los jóvenes universitarios de la titulación de Educación Social de la Universidad de Murcia. Se ha utilizado un cuestionario semiestructurado que hemos elaborado recogiendo las diferentes dimensiones que pueden estar en la base de la conceptualización de las actitudes y creencias homófobas. El análisis de los resultados que hemos obtenido nos aporta unas interesantes conclusiones que enriquecen nuevos enfoques para una educación inclusiva, a pesar de que los mismos se centren únicamente en los estudiantes de Educación Social, por encontrarse esta investigación en la fase correspondiente al estudio piloto. No cabe duda, que los futuros profesionales de la educación son la principal herramienta para hacer efectiva una educación inclusiva para todos. Los centros educativos, como espacios de socialización, deben brindar la posibilidad de hacer de la homosexualidad una oportunidad para la aceptación de la diversidad en una sociedad plural, cambiante y democrática como la nuestra.
The present study focuses on the homophobic beliefs manifested by university students of Social Education at the University of Murcia. In this research, the authors use a semi structured questionnaire containing the different dimensions that underlie the conceptualization of homophobic attitudes and beliefs. Despite having focused exclusively on Social Education students in this phase of the pilot study, the analysis of the results obtained provide readers with interesting new findings that can enhance approaches to inclusive education. There is no doubt that the education professionals of the future are the way forward for ensuring effective inclusive education for all. Schools as social spaces, should strive to make homosexuality an opportunity for the acceptance of diversity in a pluralistic, democratic and changing society such as ours.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9011
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Monográfico Nº 06 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_Extra6_74.pdf179,67 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons