Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9043
Title: La lectura inclusiva y el omnivorismo cultural como "disolventes" de la modernidad líquida
Other Titles: Inclusive reading and cultural omnivorism as "solvents" in the liquid modernity
Authors: Martos García, Alberto E.
Martos García, Aitana
Keywords: Inclusión;Lectura y escritura;Modernidad líquida;Omnivorismo cultural;Lectura inclusiva;Cultural omnivorism;Liquid modernity;Reading and writing
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Granada
Abstract: Se diagnostica el contexto cultural actual a partir de las nuevas corrientes y tendencias de consumo. Al hilo de la reflexión de Bauman sobre los retos de la educación en el mundo de la (pos)modernidad líquida, se subraya que educación y cultura son ámbitos interconectados, así como la importancia de la noción de inclusión y de omnivorismo cultural, con apoyo en las teorías de Petersen y de Bajtin. Frente a los elementos negativos y "disolventes" propios de la modernidad líquida, se propone poner en valor prácticas inclusivas y resignificadoras, particularmente la lectura y la escritura como ejes transversales de la acción educativa. En particular, se hace hincapié en la necesidad de generar lecturas inclusivas en base a las potenciabilidades del omnivorismo cultural, utilizados en la praxis educativa en tanto que elementos "antidisolventes" dentro del clima de la modernidad líquida. También se revisa la metodología de conciliar culturas (teoría del "anfibio cultural").
The current cultural context is diagnosed from the new trends and consumer trends. In line with the reflection of Bauman on the challenges of education in the world of liquid (pos)modernity, it is stressed that education and culture are interconnected areas, and the importance of the notion of inclusion and cultural omnivorism, supported theories Petersen and Bajtin. Against the negative and "solvent" liquid modernity own elements is proposed to inclusive and resignificant practices, particularly in order to reading and writing as keystones of educational action. In particular, it emphasizes the need to create inclusive readings based on cultural omnivorism potential used in educational practice as antisolvents factors within the climate of liquid modernity. Methodology to reconcile cultures (Cultural amphibian) is also reviewed.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9043
ISSN: 1138-414X
Appears in Collections:DDCSL - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1138-414X_21_3_427.pdf296,87 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons