Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9069
Title: De la rutina a la reflexión. En defensa de una enseñanza reflexiva de la gramática en las clases de Lengua
Other Titles: Toward a reflective grammar teaching in language courses
Authors: Izquierdo Zaragoza, Silvia
Keywords: Enseñanza de la lengua;Enseñanza de la gramática;Educación Secundaria;Educación universitaria;Lengua materna;Competencia comunicativa;Competencia metalingüística;Language teaching;Grammar teaching;Secondary School;Mother tongue;Communicative competence;Internal grammar
Issue Date: 2014
Publisher: Gobierno de Extremadura
Series/Report no.: Tejuelo Monográfico;10
Abstract: En este artículo se presentan los resultados extraídos de una investigación realizada en 2013 con alumnos de 1º de Bachillerato y de 3º de Grado en Lengua y Literatura Españolas con objeto de evaluar su grado de reflexión gramatical y de dominio de las destrezas gramaticales que son necesarias para la producción y la comprensión textual. Los datos obtenidos en la investigación ponen de manifiesto la ineficacia del método tradicional de enseñanza de la gramática para desarrollar en ellos la "competencia metalingüística" y, por consiguiente, la necesidad de formular un modelo de gramática alternativo para las clases de Lengua que fomente las relaciones entre la reflexión gramatical y el uso lingüístico.
The aim of this paper is to present the results extracted from a survey circulated during 2012-2013 academic year among high school and undergraduate students. The main outcome of our research was to assess their degree of grammatical reflection and their proficiency of grammatical skills that are considered necessary for comprehension and production of complex texts. Results from the survey show the ineffectiveness of the traditional method of grammar teaching to help students to develop the metalinguistic competence. As a contribution, we propose an alternative model of grammar for language courses that promotes relations between grammatical reflection and language use.
Description: Resumen del Trabajo Fin de Máster “La gramática en las aulas: de la rutina a la reflexión. Análisis crítico de la enseñanza gramatical tradicional”, defendido en julio de 2013 en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9069
ISSN: 1988-8430
Appears in Collections:Tejuelo Monográfico Nº 10 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1988-8430_monografico_10_163.pdf288 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons