Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9326
Title: El uso escolar del patrimonio cultural en las ciencias sociales y la contribución de lo digital: algunas líneas de investigación en Quebec
Other Titles: The use at school of the cultural heritage in Social Sciences and the contribution of the digital aspects: several research lines in Quebec
Authors: Larouche, Marie-Claude
Triviño Cabrera, Laura
Université du Québec à Trois-Rivières
Keywords: Patrimonio cultural
Digital
Uso escolar
Ciencias sociales
Didáctica
Investigación y desarrollo
Cultural heritage
School use
Social studies
Didactics
Research and development
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS) y Universidad de Extremadura
Abstract: El propósito de este artículo es ofrecer una perspectiva sobre investigaciones realizadas en Québec desde los últimos siete años sobre el uso escolar del patrimonio cultural y medios o recursos digitales en colaboración, en su mayor parte, con organizaciones culturales, incluyendo museos de diferentes sectores disciplinarios y centros de documentación, tales como archivos. Trabajos hechos por la autora de este artículo y colegas suyos están presentados. El interés de la autora por la intervención educativa en el campo de las ciencias sociales, y a veces en las artes, se ha materializado a través del desarrollo colaborativo de dispositivos de mediación cultural que implica a menudo las plataformas digitales. La voluntad de un número creciente de instituciones patrimoniales y culturales para considerar semejante integración a sus prácticas de mediación cultural (Goldman, 2011; SMQ, 2011) incitó a la autora a emprender algunas investigaciones-desarrollo (o "research and investigation") (Van Der Maren, 1996) de tipo colaborativo. Así, docentes e interlocutores museísticos o culturales forman parte de los colaboradores, en el contexto de asociación con institutiones como el Museo de Bellas Artes de Montréal, el Museo McCord, el Museo Boréalis, la Biblioteca y archivos nationales de Quebec y Télé-Québec. El objetivo general sigue siendo establecer vínculos entre la cultura y la educación, y contribuir así a actualizar la misión esencialmente cultural de la escuela, usando los recursos de los organismos culturales.
The purpose of this article is to offer a perspective on research carried out in Québec since the last seven years on the school use of cultural heritage and digital media or resources in collaboration, for the most part, with cultural organizations, including galleries, libraries, archives and museums from different disciplinary fields. Works done by the author of this article and some of her colleagues are presented. The author's interest in educational intervention in the field of social sciences, and sometimes in the arts, has materialized through the collaborative development of cultural mediation devices that often involve digital platforms. The willingness of a growing number of heritage and cultural institutions to consider such integration to their cultural mediation practices (Goldman, 2011; SMQ, 2011) prompted the author to undertake some research-development (or "research and investigation") (Van Der Maren, 1996) of a collaborative nature. Thus, teachers and museum or cultural actors are part of the collaborators, in the context of association with institutions such as the Museum of Fine Arts of Montréal, the McCord Museum, the Boréalis Museum, the Bibliothèque et Archives nationales du Québec, and Télé-Québec. The general objective remains to establish links between culture and education, and thus contribute to update the essentially cultural mission of the school, using the resources of cultural organizations.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9326
Appears in Collections:REIDICS nº 04 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_2019_4_20.pdf432,62 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons