Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9330
Title: Los problemas medioambientales en la formación del profesorado de educación primaria
Other Titles: The environmental problems in the training of primary education teachers
Authors: López-Fernández, José Antonio
Oller Freixa, Montserrat
Keywords: Formación del profesorado;Problemas medioambientales;Didáctica de las ciencias sociales;Problema social relevante;Educación ambiental;Didactics of social sciences;Teacher training;Environmental problems;Relevant social problem;Environmental education
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS) y Universidad de Extremadura
Abstract: Los problemas medioambientales constituyen un reto para la sociedad actual; de ahí que sea un área de interés en el ámbito educativo en los diferentes niveles de formación. Planteamos una investigación desde la didáctica de las ciencias sociales, en la formación del profesorado, para analizar la representación social de esta problemática y el modo en el que se incluirían los retos ambientales en las aulas de educación primaria por las y los futuros docentes. En este trabajo, presentamos los resultados obtenidos respecto a esta última cuestión. La investigación, que corresponde a un estudio de caso, se establece desde un enfoque socio-crítico, buscando la obtención de resultados que puedan ayudar en el proceso de formación docente. Los datos han sido obtenidos a través de un cuestionario, desarrollado con la finalidad de lograr información tanto cualitativa como cuantitativa. La investigación se ha realizado durante el curso 2017-2018, en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Córdoba. Los resultados muestran la concepción de los problemas medioambientales como una preocupación relevante para los estudiantes; sin embargo, destaca un conocimiento conceptual bastante ambiguo marcado por la influencia de los medios de comunicación, así como una escasa capacidad para proponer secuencias didácticas que inciten a un cambio social necesario y una educación ambiental holística e integral.
Environmental problems are a challenge for today's society; hence, it is an area of interest in the educational field at different levels of education. We propose an investigation from the didactics of the social sciences, in the teacher training, to analyze the social representation of this problem and the way in which the environmental challenges in the classrooms of primary education by the future teachers would be included. In this work, we present the results obtained with respect to this last question. The research, which corresponds to a case study, is established from a socio-critical approach, seeking the obtaining of results that can help in the process of teacher training. The data has been obtained through a questionnaire, developed with the purpose of obtaining both qualitative and quantitative information. The research was carried out during the 2017-2018 academic year, at the Faculty of Educational Sciences of the University of Córdoba. The results show the conception of environmental problems as a relevant concern for students; however, it highlights a fairly ambiguous conceptual knowledge marked by the influence of the media, as well as a limited capacity to propose didactic sequences that encourage a necessary social change and a holistic and comprehensive environmental education.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9330
DOI: 10.17398/2531-0968.04.93
Appears in Collections:REIDICS nº 04 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2531-0968_2019_4_93.pdf312,05 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons