Competitive success in responsible regional ecosystems: an empirical approach in Spain focused on the firms’ relationship with stakeholders

DSpace/Manakin Repository

español português english

Competitive success in responsible regional ecosystems: an empirical approach in Spain focused on the firms’ relationship with stakeholders

Show simple item record

dc.contributor.author Sánchez Hernández, María Isabel
dc.contributor.author Bañegil Palacios, Tomás Manuel
dc.contributor.author Sanguino Galván, Ramón
dc.date.accessioned 2019-07-15T11:13:32Z
dc.date.available 2019-07-15T11:13:32Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.issn 2071-1050
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10662/9590
dc.description.abstract Hoy en día, cualquier gerente comercial está preocupado por los problemas de sostenibilidad y se pregunta cómo implementar prácticas sociales y ambientales que creen valor económico y social al mismo tiempo. La implementación de los programas de responsabilidad social se justifica por los beneficios que resultan de una buena relación de la empresa con las partes interesadas clave. La presente investigación investiga los vínculos entre las relaciones de las empresas con las partes interesadas, el comportamiento de defensor de las empresas, la satisfacción de las partes interesadas y el éxito competitivo de las empresas en contextos regionales donde se promueve la responsabilidad social. Utilizando la teoría basada en los recursos y el concepto de valor compartido, se propone un modelo conceptual en el que una relación sólida y firme con las partes interesadas causará la satisfacción de las partes interesadas y ayudará a la empresa a convertirse en un campeón en el mercado, contribuyendo a mejorar la competitividad. Este análisis empírico se basó en datos de encuestas a través de modelos de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales (PLS-SEM) de 130 empresas españolas en la Región de Extremadura. Los participantes eran gerentes firmes en grupos regionales involucrados en el viaje de responsabilidad social promovido por el gobierno local. Los resultados sugieren que una buena relación de las partes interesadas con las partes interesadas influye directa y positivamente en el éxito competitivo de las empresas y, además, se ve reforzada por las mejoras en la satisfacción de las partes interesadas y el comportamiento de los defensores de las empresas. es_ES
dc.description.abstract Nowadays, any business manager is concerned about sustainability issues and is wondering how to implement social and environmental practices creating economic and social value at the same time. The implementation of social responsibility programs is justified by the benefits that result from a good relationship of the firm with key stakeholders. The present research investigates the links among firms’ relationship with stakeholders, firms’ champion behavior, stakeholders’ satisfaction and firms’ competitive success in regional contexts where social responsibility is promoted. Using the resource-based theory and the concept of shared value, a conceptual model is proposed in which a strong firm relationship with stakeholders will cause the stakeholder’ satisfaction and will help the firm to become a champion in the market, contributing to improved competitiveness. This empirical analysis was based on survey data through partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) from 130 Spanish firms in the Region of Extremadura. Participants were firm managers in regional clusters involved in the social responsibility journey promoted by the local government. The results suggest that a good relationship of the frim with stakeholders directly and positively influences firm competitive success, and also, it is enhanced by improvements in stakeholders’ satisfaction and firm champion behavior. es_ES
dc.description.sponsorship Junta de Extremadura: Proyecto Europeo IRSES-GA-2013-612686-ECODRY es_ES
dc.format.extent 18 p. es_ES
dc.format.mimetype application/pdf es_ES
dc.language.iso eng es_ES
dc.publisher MDPI es_ES
dc.rights Attribution 4.0 International *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ *
dc.subject Comportamiento de campeón es_ES
dc.subject Éxito competitivo es_ES
dc.subject Contextos regionales es_ES
dc.subject Satisfacción es_ES
dc.subject Valor compartido es_ES
dc.subject Partes interesadas es_ES
dc.subject Responsabilidad social es_ES
dc.subject Sostenibilidad es_ES
dc.subject Champion behavior es_ES
dc.subject Competitive success es_ES
dc.subject Regional contexts es_ES
dc.subject Satisfaction es_ES
dc.subject Shared value es_ES
dc.subject Stakeholders es_ES
dc.subject Social responsibility es_ES
dc.subject Sustainability es_ES
dc.title Competitive success in responsible regional ecosystems: an empirical approach in Spain focused on the firms’ relationship with stakeholders es_ES
dc.type article es_ES
dc.description.version peerReviewed es_ES
europeana.type TEXT es_ES
dc.rights.accessRights openAccess es_ES
dc.subject.unesco 6301 Sociología Cultural es_ES
dc.subject.unesco 6114 Psicología Social es_ES
europeana.dataProvider Universidad de Extremadura. España es_ES
dc.identifier.bibliographicCitation Sánchez-Hernández, M.I.; Bañegil-Palacios, T.M.; Sanguino-Galván, R. Competitive Success in Responsible Regional Ecosystems: An Empirical Approach in Spain Focused on the Firms’ Relationship with Stakeholders. Sustainability 2017, 9, 449 es_ES
dc.type.version publishedVersion es_ES
dc.contributor.affiliation Universidad de Extremadura. Departamento de Dirección de Empresas y Sociología es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.3390/su9030449 es_ES
dc.relation.publisherversion https://www.mdpi.com/2071-1050/9/3/449 es_ES
dc.identifier.doi 10.3390/su9030449
dc.identifier.publicationtitle Sustainability es_ES
dc.identifier.publicationissue 3 es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage 1 es_ES
dc.identifier.publicationlastpage 18 es_ES
dc.identifier.publicationvolume 9, 449 es_ES


Files in this item

Files Size Format View
su9030449.pdf 708.6Kb PDF Thumbnail

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Help

Redes sociales