Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9904
Title: The challenge to foster foreign students’ experiences for sustainable higher educational institutions
Authors: Bañegil, Tomás M.
Sánchez Hernández, María Isabel
Keywords: Estudiantes erasmus;Experiencias en marketing;Educación superior;Lealtad;Turismo;Sostenibilidad;Universidades;Erasmus students;Experiential marketing;Higher education;Loyalty;Tourism;Sustainability;Universities
Issue Date: 2018
Publisher: MDPI
Abstract: Si bien la mayoría de las empresas están desarrollando estrategias que se centran en la responsabilidad y la sostenibilidad, las discusiones recientes en instituciones de educación superior cuestionan la contribución de la responsabilidad social universitaria. Basado en la teoría de las partes interesadas y el nuevo paradigma estratégico de las universidades que se convierten en corporaciones sostenibles, el propósito de este documento es determinar las opiniones de los estudiantes Erasmus sobre sus experiencias en el extranjero, ya que se relacionan con la importancia que atribuyen a sus emociones y su relación con y lealtad al país de su universidad de destino como destino turístico. El método indagó sobre las impresiones de los estudiantes Erasmus al estudiar en España a través de un cuestionario ad hoc basado en literatura académica y la técnica Delphi. Los datos de la encuesta se analizaron mediante un análisis factorial exploratorio y modelos de ecuaciones estructurales de mínimos cuadrados parciales. El estudio es un primer intento de analizar el marketing experimental en estudiantes Erasmus, a quienes consideramos turistas. Los resultados apoyan el marketing experiencial como un enfoque clave para lograr la sostenibilidad en las universidades. El documento llama la atención sobre la necesidad de que las instituciones sean más conscientes de las necesidades de los estudiantes extranjeros como partes interesadas importantes al diseñar programas de movilidad, así como sugerencias sobre cómo se puede cultivar esta conciencia, para contribuir a la consolidación del país seleccionado. como destino turístico.
While most companies are developing strategies that focus on responsibility and sustainability, recent discussions in higher educational institutions query the contribution of university social responsibility. Based on the theory of stakeholders and the new strategic paradigm of universities becoming sustainable corporations, the purpose of this paper is to determine Erasmus students’ opinions on their experiences abroad, as they relate to the importance they attribute to their emotions, and their relationship with and loyalty to their host university’s country as a tourism destination. The method inquired into Erasmus students’ impressions when studying in Spain through an ad hoc questionnaire based on academic literature and the Delphi technique. Survey data was analyzed through an exploratory factor analysis and partial least squares structural equation modeling. The study is a first attempt at analyzing experiential marketing in Erasmus students, who we considered tourists. The results support experiential marketing as a key approach for achieving sustainability in universities. The paper draws attention to the need for institutions to be more aware of the needs of foreign students as important stakeholders when designing mobility programs, as well as suggestions on how this awareness can be cultivated, in order to contribute to the consolidation of the selected country as a tourism destination.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9904
ISSN: 2071-1050
DOI: 10.3390/su10020495
Appears in Collections:DDEYS - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
su10020495.pdf786,45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons