2024-03-28T23:41:47Zhttps://dehesa.unex.es:8443/oai/requestoai:dehesa.unex.es:10662/99022023-10-10T08:02:57Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
Green eco-driving effects in non-congested cities
Coloma Miró, Juan Francisco
García García, Marta
Wang, Yang
Monzón de Cáceres, Andrés
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad Politécnica de Madrid
Conducción ecológica
Cambio climático
Emisiones
Tráfico eficiente
Eco-driving
Climate change
Emissions
Traffic performance
3327.02 Análisis del Tráfico
5902.08 Política del Medio Ambiente
A pesar de los avances tecnológicos en motores y combustibles, el sector del transporte sigue siendo uno de los mayores emisores de gases de efecto invernadero (GEI). Los patrones de conducción, incluidas las técnicas de conducción ecológica, son una medida complementaria para ahorrar emisiones de GEI. La mayoría de los estudios de conducción ecológica hasta ahora se han llevado a cabo en grandes ciudades que sufren problemas de congestión crónica. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es analizar el potencial del comportamiento del conductor para reducir las emisiones en una pequeña ciudad no congestionada. También se estudian los parámetros de rendimiento del conductor, como las velocidades de desplazamiento, el número de paradas, las revoluciones por minuto y la aceleración-desaceleración máxima. La metodología está diseñada para medir el efecto de la conducción ecológica y la ruta ecológica en condiciones reales de tráfico. Se llevó a cabo una campaña en la ciudad de Cáceres (España) para recopilar datos sobre varios tipos de carreteras en diferentes condiciones de tráfico. Esta investigación concluye que la conducción ecológica conduce a un ahorro de CO2 en todas las rutas y tipos de carreteras del 17% en motores de gasolina y 21% en diesel, aunque los tiempos de viaje aumentan en un 7,5% en promedio. La ruta más corta también es la más ecológica, independientemente del volumen y las características del tráfico, lo que implica que el consumo en ciudades no congestionadas depende principalmente de la distancia recorrida en lugar de los patrones de conducción en términos de número de paradas, velocidad y aceleración.
Despite technological advances in engines and fuels, the transportation sector is still one of the largest emitters of greenhouse gas (GHG). Driving patterns, including eco-driving techniques, are a complementary measure for saving GHG emissions. Most eco-driving studi es so far have been conducted in large cities suffering chronic congestion problems. The aim of this research is therefore to analyse the potential of driver behaviour for reducing emissions in a small non-congested city. Driver performance parameters such as travel speeds, number of stops, revolutions per minute, and maximum acceleration-deceleration are also studied. The methodology is designed to measure the effect of both eco-driving and eco-routing under real traffic conditions. A campaign was carried out in the city of Caceres (Spain) to collect data on various types of roads under different traffic conditions. This research concludes that eco-driving leads to CO2 savings on all routes and road types of 17% in gasoline engines and 21% in diesel, although travel times are increased by 7.5% on average. The shortest route is also the most ecological, regardless of the traffic volume and characteristics, implying that consumption in non-congested cities depends mainly on distance travelled rather than driving patterns in terms of number of stops, speed and acceleration.
• Ministerio de Economía y Competitividad. Proyecto TRA2016-76485-R (I+D+i)
peerReviewed
2019-10-29T10:56:39Z
2019-10-29T10:56:39Z
2018
article
publishedVersion
2071-1050
http://hdl.handle.net/10662/9902
Coloma, J.F.; García, M.; Wang, Y.; Monzón, A. Green Eco-Driving Effects in Non-Congested Cities. Sustainability 2018, 10, 28
10.3390/su10010028
Sustainibility
1
1
16
10, 28
eng
https://www.mdpi.com/2071-1050/10/1/28
https://doi.org/10.3390/su10010028
Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
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16 p.
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MDPI
oai:dehesa.unex.es:10662/54732017-06-19T09:57:59Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27com_10662_107com_10662_97com_10662_28col_10662_200col_10662_5284
Los puentes como argumento estético en la Trilogía del hampa de Brian de Palma: “El precio del poder", "Los intocables de Eliot Ness" y "Atrapado por su pasado”
Plasencia Lozano, Pedro
Brian De Palma (1940-)
Puente
Cine
Ingeniería
Urbanismo
New Hollywood
Bridge
Cinema
Engineering
Urbanism
6203.01 Cinematografía
6203 Teoría, Análisis y Critica de las Bellas Artes
5506.02-1 Historia del Arte. Siglos XIX - XX
El presente artículo reflexiona sobre la importancia de los puentes en las películas del director americano Brian De Palma, perteneciente a la generación del New Hollywood. El director es célebre por la potencia visual de sus películas, entendidas como suma de secuencias de gran perfección técnica, y en muchas de ellas los puentes son empleados para realzar la narración. Se esboza, del mismo modo, la relación entre elementos urbanos y cine a partir de la década de 1960, tanto en la introducción como en la conclusión del texto.
The article deals with the importance of the bridge in the movies of the American film director Brian De Palma, who belongs to the so-called New Hollywood generation. This film director is famous for the visual power of his films, which are understood as a succession of technically highly perfect sequences, in many of which bridges are used in order to enhance the narration. Likewise, there is also an outline of the relationship between urban elements and cinema after the 1960’s, both in the introduction and in the conclusion of the text.
peerReviewed
2017-03-16T13:17:33Z
2017-03-16T13:17:33Z
2010
article
publishedVersion
0213-2214
http://hdl.handle.net/10662/5473
PLASENCIA LOZANO, P. (2010). Los puentes como argumento estético en la Trilogía del hampa de Brian de Palma: “El precio del poder", "Los intocables de Eliot Ness" y "Atrapado por su pasado”. Norba: Revista de Arte, 30, 227-246. ISSN 0213-2214
Norba. Revista de Arte
30
227
246
spa
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
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20 p.
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Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
oai:dehesa.unex.es:10662/171732023-04-22T00:25:40Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
A signal-processing approach to assess viscous-damper absorbing boundary conditions for dry and saturated soils in time domain dynamic problems
Arias Trujillo, Juana
López Querol, Susana
University College London. UK
Amortiguadores viscosos
Modelos de elementos finitos en el dominio del tiempo
Coherencia espectral
Esquemas de señales digitales
Espectro direccional
Relación de Paserval
Viscous dampers
Time-domain finite element models
Spectral coherence
Digital signal schemes
Directional spectrum
Paserval’s relation
3305 Tecnología de la Construcción
3305.10 Cimientos
2205.09 Mecánica de Sólidos
2205.08 Elasticidad
Financiación de acceso abierto gracias al acuerdo CRUE-CSIC con Elsevier.
For numerical modelling of dynamic problems, absorbing boundary conditions (ABC) are necessary to attenuate reflected waves (’box effect’). Different approaches have been developed for this numerical issue, being the viscous damper (VD-ABC) widely employed. The VD-ABC is not frequency dependent but a total attenuation is never achieved, and hence a tentative enlargement of the computational domain is adopted. Relevant issues on VD-ABC are integrative assessment by a signal processing approach. One and two-phases (dry and saturated soil, respectively) time-domain responses have been considered besides spectral properties and energy content. P-wave velocity has been modified to consider the fluid bulk modulus. ABC affect differently to each variable, being the vertical displacement the less sensible. Higher frequencies present great discrepancies although their energy contribution to the overall signal is not relevant. The results with VD-ABC yield to a feasible reduction of the size of the computational domain, maintaining the required accuracy.
Para el modelado numérico de problemas dinámicos, las condiciones de contorno absorbentes (ABC) son necesarias para atenuar las ondas reflejadas ("efecto de caja"). Se han desarrollado diferentes enfoques para este problema numérico, siendo ampliamente utilizado el amortiguador viscoso (VD-ABC). El VD-ABC no depende de la frecuencia, pero nunca se logra una atenuación total y, por lo tanto, se adopta una ampliación tentativa del dominio computacional. Los temas relevantes en VD-ABC son la evaluación integradora mediante un enfoque de procesamiento de señales. Se han considerado las respuestas en el dominio del tiempo de una y dos fases (suelo seco y saturado, respectivamente), además de las propiedades espectrales y el contenido de energía. La velocidad de la onda P se ha modificado para considerar el módulo volumétrico del fluido. ABC afecta de forma diferente a cada variable, siendo el desplazamiento vertical el menos sensible. Las frecuencias más altas presentan grandes discrepancias aunque su aporte energético a la señal global no es relevante. Los resultados con VD-ABC dan como resultado una reducción factible del tamaño del dominio computacional, manteniendo la precisión requerida.
The first author wants to thank the financial support provided by the Spanish Ministry of Science and Innovation (scholarship BES-2008-002770) during the very preliminary stage of this research, and the Consejeria de Economia, Ciencia 𝑦 Agenda Digital de la Junta de Extremadura and the European Regional Development Fund of the European Union through the reference grant GR21143, for concluding this research.
Fig. 12. Dry problem: spectral coherence for ABC solutions between M1010, M2020 and M3535 respect to M5050.
peerReviewed
2023-03-29T09:18:33Z
2023-03-29T09:18:33Z
2023
article
publishedVersion
0267-7261
http://hdl.handle.net/10662/17173
Arias-Trujillo, J, & López-Querol, S. (2023). A signal-processing approach to assess viscous-damper absorbing boundary conditions for dry and saturated soils in time domain dynamic problems. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 166, 107743, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.soildyn.2022.107743
10.1016/j.soildyn.2022.107743
Soil Dynamics and Earthquake Engineering
107743-1
107743-15
166
0000-0002-2974-2222
eng
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0267726122005887?via%3Dihub
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
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15 p.
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Elsevier
oai:dehesa.unex.es:10662/54672017-06-19T10:44:16Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27com_10662_107com_10662_97com_10662_28col_10662_200col_10662_5228
Comparativa crítica entre las presas históricas extremeñas y las presas históricas construídas en el entorno de Siena
Plasencia Lozano, Pedro
Universidad Nacional de Educación a Distancia
Renacimiento
Ingeniería hidráulica
Historia de la construcción
Ingeniería civil
Patrimonio
Renaissance
Hydraulic infrastructures
Construction history
Civil engineering
Heritage
3305.06 Ingeniería Civil
3305.15 Ingeniería Hidráulica
5506.02 Historia del Arte
El texto es un estudio comparativo entre las infraestructuras hidráulicas construidas en época tardomedieval y renacentista en dos territorios europeos: la Extremadura española y la Toscana Sur italiana. Para ello se repasan algunos datos relevantes de las presas extremeñas y se sintetizan los datos recabados en Italia a lo largo de un viaje de estudios. Se concluye identificando las semejanzas y diferencias existentes entre ambos conjuntos.
The text compares two group of hydraulic infrastructures built in the Late Medieval and Renaissance at two European territories: Extremadura in Spain and South Toscana in Italy. For that, several facts concerning the old dams built in Extremadura are pointed, and some relevant information about water infrastructures taken during a field trip is exposed. Finally, the conclusions shows the existence of similarities and also differences between both groups.
peerReviewed
2017-03-16T12:22:00Z
2017-03-16T12:22:00Z
2015
article
publishedVersion
0213-2214
http://hdl.handle.net/10662/5467
PLASENCIA LOZANO, P. (2015). Comparativa crítica entre las presas históricas extremeñas y las presas históricas construidas en el entorno de Siena. Norba: Revista de Arte, 35, 223-233. ISSN 0213-2214
Norba. Revista de Arte
35
223
233
spa
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
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11 p.
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Universidad de Extremadura: Servicio de Publicaciones
oai:dehesa.unex.es:10662/81152021-05-25T11:14:03Zcom_10662_36com_10662_29com_10662_27com_10662_44com_10662_60col_10662_184col_10662_200col_10662_171
La red extremeña de Aerobiología
The Aerobiological Network of Extremadura
Rede de Aerobiologia da Extremadura
Silva Palacios, María Inmaculada
Maya Manzano, José María
Fernández Rodríguez, Santiago
Tormo Molina, Rafael
Monroy Colín, Alejandro
Gonzalo Garijo, Ángela
Muñoz Rodríguez, Adolfo Francisco
Tavira Muñoz, Juana
Paulino García, Rocío
Moreno Corchero, Alfonsa
Hernández Trejo, Fernando
Pérez Calderón, Remedios
Muñoz Triviño, Marina
Cosmes Martín, Pedro Miguel
Domínguez Noche, Carmen
Alvarado Izquierdo, María Isabel
Fernández Moya, Luis
Alfonso Sanz, Juan Vicente
Vaquero Pérez, Pilar
Pérez Marín, Miguel Luis
Universidad de Extremadura. Departamento de Física Aplicada
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Biología Vegetal, Ecología y Ciencias de la Tierra
Hospital Universitario Infanta Cristina. Badajoz
Universidad de Huelva
Hospital Virgen del Puerto (Plasencia, Cáceres)
Hospital de Zafra (Badajoz)
I.E.S. Donoso Cortés (Don Benito, Badajoz)
Polen aerovagante
Concentración máxima
Índice polínico anual
Acceso Web
Airborne pollen
Maximum concentration
Annual pollen index
Web access
3207.01 Alergias
El desarrollo de redes aerobiológicas en España se ha realizado a nivel de las comunidades autónomas. En Extremadura el muestreo llevado a cabo por la Universidad de Extremadura comenzó en 1993 con la estación de Badajoz (BA). Dos localidades han tenido muestreo de forma temporal, Cáceres (CC 1996-2001) y Mérida (ME 1996-1998). En la actualidad se cuenta con 3 estaciones de muestreo más, funcionando desde 2011: Plasencia (PL), Don Benito (DB) y Zafra (ZA) y, de forma reciente, nuevamente CC. El Índice Polínico Anual (la suma de las concentraciones de polen diarias para un año) ha mostrado un promedio de más de 50 000 granos/m3 (23 532-92 655). Para Badajoz (23 años) se aprecia una tendencia a la reducción. Los picos de concentración diaria máxima se alcanzaron en 1997 con valores de 6102 granos/m3 (CC 21/3) y 5041 granos/m3 (BA 23/3). Los cinco tipos polínicos más relevantes representan el 78 % del total de polen registrado. Su importancia varía de una estación a otra. Quercus, Poaceae, Olea, Cupressaceae y Platanus, en este orden, son los tipos más abundantes en todas las estaciones, excepto Platanus que es el segundo en DB y Olea que es el segundo en ZA. Desde 2006 los datos están disponibles a través de la página web del grupo de investigación (www.aerouex.es) y el registro de los accesos a dicho sitio muestra una correlación significativa con la concentración de polen. Extremadura se destaca por los altos valores de concentración de polen de Quercus y Poaceae, debido a la gran extensión de encinares y alcornocales. El polen de fuentes ornamentales, Cupressaceae y Platanus, muestra una importante dependencia de su abundancia y distribución en las localidades estudiadas.
The development of aerobiological networks in Spain has been made at the level of the autonomous communities. In Extremadura the sampling is conducted by the University of Extremadura. It began in 1993 with a station in Badajoz (BA). Two towns have had sampling on a temporary basis: Cáceres (CC 1996-2001) and Merida (ME 1996-1998). Currently there are 3 more sampling stations, which have been running since 2011: Plasencia (PL), Don Benito (DB) and Zafra (ZA), and CC again recently. The Annual Pollen Index (annual daily amounts) has shown an average of more than 50,000 pollen grains/m3 (23,532-92,655). In Badajoz (23 years) the results show a downward trend. The maximum daily concentration peaks were reached in 1997, with values of 6,102 grains/m3 (CC 21/3) and 5,041 grains/m3 (BA 23/3). The five most important pollen types represent 78% of all the pollen registered. Their importance varies from one station to another. Quercus, Poaceae, Olea, Cupressaceae and Platanus, in this order, are the most abundant pollen types in all stations, except Platanus, which is the second most abundant in DB, and Olea, which is second in ZA. The data have been available on the research group’s website (www.aerouex.es) since 2006, and the record of visitors to the site shows a significant correlation with the concentration of pollen. Extremadura stands out for its high pollen concentrations of Poaceae and Quercus, due to its wide expanses of oak and cork trees. Pollen from ornamental sources— Cupressaceae and Platanus—shows a strong dependence on their abundance and distribution.
O desenvolvimento das redes de aerobiologia em Espanha foi realizado ao nível das comunidades autónomas. Na Extremadura a amostragem levada a cabo pela Universidade de Extremadura começou em 1993 com a estação de Badajoz (BA). Duas localidades foram temporariamente estudadas como pontos de amostragem, Cáceres (CC 1996-2001) e Mérida (ME 1996-1998). Existem, atualmente, em execução desde 2011, mais 3 estações de amostragem: Plasencia (PL), Don Benito (DB) e Zafra (ZA) e, recentemente, de novo CC. O Índice Polínico Anual (somas diárias anuais) mostrou uma média de mais de 50 000 grãos/m3 (23 532-92 655). Em Badajoz (23 anos) verifica-se uma tendência para a redução da concentração. Os picos de concentração máximos diários foram alcançados em 1997 com os valores de 6102 grãos/m3 (CC 21/3) e 5041 grãos/m3 (BA 23/3). Os cinco tipos polínicos mais importantes representam 78 % de pólen total registrado. A sua importância varia de uma estação para outra. Quercus, Poaceae, Olea, Cupressaceae e Platanus, nesta ordem, são os tipos mais abundantes em todas as estações, exceto Platanus que é o segundo em DB e Olea que é o segundo em ZA. Os dados estão disponíveis desde 2006 através do site do grupo de investigação (www. aerouex.es) e o registro de acessos mostra uma correlação significativa com a concentração de pólen. A Extremadura destaca-se pelos valores elevados de concentração de pólen de Poaceae e de Quercus, devido à grande extensão de azinheiras e sobreiros. O pólen de origens ornamentais, Cupressaceae e Platanus, mostra uma dependência significativa de sua abundância e distribuição nas localidades estudadas.
Trabajo patrocinado por:
Gobierno de Extremadura y Fondos FEDER. Ayudas PRI06A190, PRIBS10008, GR15060
peerReviewed
2018-10-31T12:11:55Z
2018-10-31T12:11:55Z
2016
article
publishedVersion
1577-9572
http://hdl.handle.net/10662/8115
Silva-Palacios I, Maya-Manzano JM, Fernández-Rodríguez S, et ál. La red extremeña de Aerobiología. Rev. salud ambient. 2016;16(1):62- 70
Revista de salud ambiental
1
62
70
16
spa
http://ojs.diffundit.com/index.php/rsa/article/view/799
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
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9 p.
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Sociedad Española de Sanidad Ambiental
oai:dehesa.unex.es:10662/81142021-05-25T09:24:27Zcom_10662_36com_10662_29com_10662_27com_10662_44col_10662_184col_10662_200
Salud ambiental de los parques españoles: aproximación al potencial alergénico de espacios verdes urbanos
Environmental health of Spanish parks: An approach to the allergenic potential of urban green spaces
Saúde ambiental de parques espanhóis: Abordagem ao potencial alergénico dos espaços verdes urbanos
Cariñanos González, Paloma
Casares Porcel, Manuel
Díaz de la Guardia, Consuelo
Aira Rodríguez, María Jesús
Boi, Marzia
Cardador Alonso, Ana Cristina
Elvira Rendueles, Belén
Fernández Rodríguez, Santiago
Maya Manzano, José María
Pérez Badía, Rosa
Rodríguez de la Cruz, David
Rodríguez Rajo, Francisco Javier
Rojo Úbeda, Jesús
Sánchez Reyes, Estefanía
Sánchez Sánchez, José
Tormo Molina, Rafael
Vega Maray, Ana María
Universidad de Granada
Universidad de Santiago de Compostela
Universitat de les Illes Balears
Universidad de Castilla-La Mancha
Universidad Politécnica de Cartagena
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Biología Vegetal, Ecología y Ciencias de la Tierra
Universidad de Salamanca
Universidad de Vigo
Universidad de León
Índice de alergenicidad
Parques saludables
Alergia al polen
Parques urbanos
Infraestructura verde
Allergenicity index
Healthy parks
Pollen allergy
Urban parks
Green infrastructure
3207.01 Alergias
6201.02 Jardines y Parques
6201.03 Urbanismo
Los parques urbanos son elementos de la infraestructura verde que deben contribuir a mejorar la calidad de vida y el bienestar ciudadano. En este trabajo se presentan los resultados de la aplicación de un novedoso índice que estima la alergenicidad potencial de las zonas verdes urbanas. Este índice, que contempla parámetros biológicos y biométricos intrínsecos a las especies arbóreas existentes en los parques, genera un resultado cuyo valor está comprendido entre 0 y 1 según el potencial alergénico del parque sea nulo o de riesgo alto para la población. En una primera fase el índice se ha aplicado a parques de diferente tipología, diseño, tamaño, riqueza específica y biodiversidad ubicados en 20 ciudades españolas. Los resultados han mostrado que algunos de los parques estudiados registran un valor de índice superior a 0,30, umbral suficiente para causar síntomas de alergia a la población expuesta, y por tanto, de riesgo moderado o alto. Por el contrario, en la mayoría de los parques se obtuvo un valor inferior a este umbral. También es posible conocer cuáles son las especies que más contribuyen al valor resultante, que son aquellas con estrategia de polinización anemófila, periodos de floración extensos y alta alergenicidad referenciada. Estos requisitos los cumplen todas las especies de las familias Betuláceas, Cupresáceas y Moráceas, y en menor extensión, Oleáceas y Platanáceas. Puede concluirse que el desarrollo de un índice de estimación de alergenicidad de espacios verdes urbanos constituye una herramienta de utilidad para minimizar el impacto de la alergia polínica en la población.
Urban parks are green infrastructure elements that should contribute to improving the quality of life and well-being of citizens. In this work there are presented the results of applying a new index to estimate the potential allergenicity of parks located in 20 Spanish cities. This index, which considers intrinsic biological and biometric parameters of existing plant species in parks, allows the allergenic risk thereof to be calculated on a scale ranging from 0 to 1, depending on whether to the park’s allergenicity is zero or has a high risk for the population. The parks selected for this study have different typologies, sizes, species richness and biodiversities, which has yielded highly variable index values. Almost half of the analysed parks have an index value higher than 0.30, a threshold considered having a moderate to high risk, and therefore, enough to cause allergy symptoms in the population. Conversely, most of the parks had an index value below this threshold, so that the risk of suffering allergies is low or very low. The formula also allows the species that most contribute to the resulting value for allergenicity to be known, which are those having an anemophillous strategy of pollination, extended periods of flowering, and a referenced high allergenicity. These requirements are met by all species of the Betulaceae, Cupressaceae and Moraceae families, and to a lesser extent by Oleaceae and Platanaceae. It can be concluded that the development of an index to estimate the allergenicity of urban green spaces constitutes a useful tool to minimize the impact of pollen allergy on the population.
Os parques urbanos são elementos da infraestrutura verde que devem contribuir para a melhoria da qualidade de vida dos cidadãos. Neste trabalho apresentam-se os resultados da aplicação de um índice inovador, que permite estimar a alergenicidade potencial dos espaços verdes urbanos. Este índice, que inclui parâmetros biológicos e biométricos, intrínsecos às próprias espécies existentes nos parques, tem como resultado um valor numa escala entre 0 e 1, de acordo com o potencial alergénico do parque, caso este seja, respetivamente e nos seus extremos, nulo ou de máximo risco para as populações. O índice foi aplicado em parques de diferentes tipologias, desenho, tamanho, riqueza específica e biodiversidade, situados em 20 cidades espanholas. Os resultados demonstram que alguns dos parques estudados registam um valor de índice superior a 0,30, limite suficiente para causar sintomas de alergia na população exposta, e por tanto, risco moderado a alto. No entanto, a maioria dos parques apresenta um valor inferior a este limite. Também é possível conhecer quais as espécies que mais contribuem para o valor do índice, que correspondem aquelas com a estratégia de polinização anemófila, períodos de floração extensos e potencial alergénico referenciado. Estes requisitos são aplicáveis a todas as espécies das famílias Betuláceas, Cupressáceas e Moráceas, e em menor medida, Oleáceas e Platanáceas. Pode assim concluir-se que a aplicação de um índice de previsão dos níveis de alergenicidade dos espaços verdes urbanos constitui uma ferramenta útil para minimizar o impacto da alergia polínica sobre a população.
peerReviewed
2018-10-31T12:08:12Z
2018-10-31T12:08:12Z
2016
article
publishedVersion
1577-9572
http://hdl.handle.net/10662/8114
Cariñanos P, Casares-Porcel M, Díaz de la Guardia C et al. Salud Ambiental de los parques españoles: Aproximación al potencial alergénico de espacios verdes urbanos. Rev. salud ambient. 2016; 16(1):33-42
Revista de salud ambiental
1
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Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
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Sociedad Española de Sanidad Ambiental
oai:dehesa.unex.es:10662/172222023-04-12T00:25:11Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
Mapping sustainability and circular economy in cities: Methodological framework from europe to the Spanish case
Bote Alonso, Inmaculada
Sánchez Rivero, Mónica Victoria
Montalbán Pozas, María Beatriz
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Sostenibilidad
Economía circular
Indicador urbano
Marco metodológico
Cartografía
Gestión ambiental
Sustainability
Circular economy
Urban indicator
Methodological framework
Mapping
Environmental management
2505.02 Cartografía Geográfica
2506.04 Geología Ambiental
6311.06 Sociología Urbana
5307.03 Modelos y Teorías del desarrollo Económico
Financiación de acceso abierto gracias al acuerdo CRUE-CSIC con Elsevier.
Life in cities is accelerating towards a future in which they must be sustainable, healthy and resilient and to which they must add the circular economy (CE) as a new paradigm of sustainability. There is great interest in the use of indicators to assess urban sustainability, but no common solution is recognized due to the diversity of approaches and opinions. This article addresses this problem by proposing a methodological framework based on official tools in use, such as the European Reference Framework for Sustainable Cities (RFSC), the Urban Agendas and the CE strategies adopted by each country in the EU. This framework is intended to homogenize and simplify the existing world of sustainability and CE indicators in cities and, at the same time, reflects the complexity of the multi-conceptual, multi-level, multi-scope and multi-scale nature of the subject under study. This framework is developed in three phases to study and select the reference sources to create a map with a holistic and simplified approach, supported by a previous phase in which the specific environment of each territory was explored. In turn, the multi-scope implementation is carried out for Europe and Spain as a case study for testing purposes, resulting in a sustainability and CE map for Spanish cities. The methodological framework has relevance for a diversity of geographical areas due to its replicability and its adaptation to each local case. This last quality allows the indicators to be contextualized and, thus, their implementation in cities, towns, or any human settlement in general.
La vida en las ciudades se está acelerando hacia un futuro en el que deben ser sostenibles, saludables y resistentes y al que deben agregar la economía circular (CE) como un nuevo paradigma de sostenibilidad. Existe un gran interés en el uso de indicadores para evaluar la sostenibilidad urbana, pero no se reconoce una solución común debido a la diversidad de enfoques y opiniones. Este artículo aborda este problema al proponer un marco metodológico basado en herramientas oficiales en uso, como el Marco de Referencia Europea para Ciudades Sostenibles (RFSC), las agendas urbanas y las estrategias CE adoptadas por cada país de la UE. Este marco tiene la intención de homogeneizar y simplificar el mundo existente de la sostenibilidad y los indicadores de CE en las ciudades y, al mismo tiempo, refleja la complejidad de la naturaleza multi-conceptual, de nivel múltiple, múltiple y múltiple bajo el sujeto debajo del sujeto bajo el sujeto bajo estudiar. Este marco se desarrolla en tres fases para estudiar y seleccionar las fuentes de referencia para crear un mapa con un enfoque holístico y simplificado, respaldado por una fase anterior en la que se exploró el entorno específico de cada territorio. A su vez, la implementación de multicopios se lleva a cabo para Europa y España como un estudio de caso para fines de prueba, lo que resulta en un mapa de sostenibilidad y CE para las ciudades españolas. El marco metodológico tiene relevancia para una diversidad de áreas geográficas debido a su replicabilidad y su adaptación a cada caso local. Esta última calidad permite que los indicadores se contextualicen y, por lo tanto, su implementación en ciudades, ciudades o cualquier asentamiento humano en general.
This research was funded by the Junta de Extremadura and the European Social Fund: A way to make Europe, through the “Financing of Predoctoral Contracts for the Training of Doctors in Public Research and
Development Centers belonging to the Extremadura System of Science, Technology, and Innovation” received by the Predoctoral Researcher Inmaculada Bote Alonso (PD16031); and the research contract for the year 2021 of the Fernando Valhondo Calaff Foundation by the Predoctoral Researcher Mónica Victoria Sánchez-Rivero. This publication has been possible thanks to the financing granted by the European Regional
Development Fund (ERDF) and the Consejería de Economía e Infraestructuras of the Junta de Extremadura through the help with reference (GR18032).
peerReviewed
2023-04-11T12:22:22Z
2023-04-11T12:22:22Z
2022
article
publishedVersion
http://hdl.handle.net/10662/17222
Bote Alonso, I., Sánchez Rivero, M.V. & Montalbán Pozas, B. (2022). Mapping sustainability and circular economy in cities: Methodological framework from europe to the Spanish case. Journal of Cleaner Production, 357, 131870. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.131870
10.1016/j.jclepro.2022.131870
Journal of Cleaner Production
131870-1
131870-25
357
0959-6529
0000-0003-0363-4554
0000-0003-0058-0589
0000-0002-1065-0969
eng
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652622014809?via%3Dihub
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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25 p.
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Elsevier
oai:dehesa.unex.es:10662/56082018-06-25T08:04:35Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27com_10662_107com_10662_97com_10662_28col_10662_200col_10662_5486
La presa renacentista del Casar de Cáceres
Plasencia Lozano, Pedro
Obra hidráulica
Casar de Cáceres
Presa
Molino
Tenería
Industria rural
Renacimiento
Hydraulic engineering
Rural industry
16th century
Mill
Leather tannery
5506.24 Historia de la Tecnología
3305.15 Ingeniería Hidráulica
5404.02 Geografía Rural
En este artículo, relacionado con la presa del Casar de Cáceres, se pretende un acercamiento a una obra hidráulica, construida en el ámbito rural en 1517, que sirvió a los habitantes de una localidad en pleno desarrollo para abastecer al ganado y a las huertas de su ribera, así como para generar una pequeña industria de molinos y tenerías. Para ello se realiza una aproximación a la ingeniería hidráulica de la época, a la zona geográfica y a la industria rural.
This article deals with the dam of Casar de Cáceres and aims at an approach to a hydraulic work built in a rural area in 1517. This work served the inhabitants of this developing town as a water reservoir for cattle and for the irrigation of the nearby labouring lands. There was also a development of the milling and tanning industries. The article presents an approach to the hydraulic engineering of the period, to the geographical area and to rural industry.
peerReviewed
2017-04-17T09:39:52Z
2017-04-17T09:39:52Z
2007
article
publishedVersion
0213-2214
http://hdl.handle.net/10662/5608
PLASENCIA LOZANO, P. (2007). La presa renacentista del Casar de Cáceres. Norba. Revista de Arte, 27, 9-28. ISSN 0213-2214
Norba. Revista de Arte
27
9
28
spa
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
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20 p.
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Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
oai:dehesa.unex.es:10662/172132023-04-22T00:26:10Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27com_10662_76col_10662_200col_10662_297
Iterative optimization of a social inmotics-based method in order to make buildings smart and resilient
Montalbán Pozas, María Beatriz
Muriel Holgado, Beatriz
Lucas Bonilla, Marta
Barroso Ramírez, Sergio
Bustos García de Castro, Pablo
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Tecnología de los Computadores y de las Comunicaciones
Edificios inteligentes y resilientes
Consumo de energía del edificio
Calidad Ambiental Interior
Supervisión
Inmótica social
Indicadores clave de rendimiento
Smart and resilient buildings
Building energy consumption
Indoor Environmental Quality
Monitoring
Social inmotics
Key performance indicators
3305 Tecnología de la Construcción
1207.02 Sistemas de Control
3305.26 Edificios Públicos
Financiación de acceso abierto gracias al acuerdo CRUE-CSIC con Elsevier.
The current situation of inefficiency in buildings operation, inadequate occupants’ habits and the low Indoor Environmental Quality suggests a methodology that addresses the implementation of social inmotics. The method allows the continuous optimization of the building performance and occupants’ awareness through an iterative process. In each iteration the experts propose strategies that will be evaluated in the next cycle through key performance indicators. This method develops an open source, scalable, low-cost cyber-physical system using real time data. The results have been obtained from successive approaches, implementation of protocols and empirical validation in different scenarios until reaching the version of the system installed in a public university building, the School of Technology (University of Extremadura, Spain). By testing this methodology, social inmotics through the use of disruptive technologies is proving to find solutions that increase energy savings and improve Indoor Environmental Quality in adaptive and resilient buildings. Some of the results show that electricity and water consumption with respect to occupancy density have decreased, important and unexpected consumption peaks as the data servers, the cafeteria, or breakdowns have been detected, and users’ participation improve the initial situation. Furthermore, this paper provides key performance indicators for this building typology.
La situación actual de ineficiencia en el funcionamiento de los edificios, inadecuados hábitos de los ocupantes y baja Calidad Ambiental Interior sugiere una metodología que aborde la implementación de la inmótica social. El método permite la optimización continua del rendimiento del edificio y la conciencia de los ocupantes a través de un proceso iterativo. En cada iteración los expertos proponen estrategias que serán evaluadas en el próximo ciclo a través de indicadores clave de desempeño. Este método desarrolla un sistema ciberfísico de código abierto, escalable y de bajo costo utilizando datos en tiempo real. Los resultados se han obtenido a partir de sucesivas aproximaciones, implementación de protocolos y validación empírica en diferentes escenarios hasta llegar a la versión del sistema instalado en un edificio universitario público, la Escuela Técnica Superior de Tecnología (Universidad de Extremadura, España). Al probar esta metodología, la inmótica social a través del uso de tecnologías disruptivas está demostrando encontrar soluciones que aumentan el ahorro de energía y mejoran la calidad ambiental interior en edificios adaptables y resilientes. Algunos de los resultados muestran que los consumos de electricidad y agua respecto a la densidad de ocupación han disminuido, se han detectado picos de consumo importantes e inesperados como los servidores de datos, la cafetería o averías, y la participación de los usuarios mejora la situación inicial. Además, este documento proporciona indicadores clave de rendimiento para esta tipología de edificio.
This research has been made possible thanks to the projects: SMARTPOLITECH UNEX13-1E-1716 (Intelligent energy efficiency system for the School of Technology), from the Infrastructures call of the Ministry of Economy and Competitiveness (2013-2016); EFIPUBLIC IB16128 (Social immotics for the efficient use of public buildings), from the call for Research Projects in Public R&D&I Centres, from the Ministry of Economy and Infrastructures of the Regional Government of Extremadura and the European Regional Development Fund of the EU (2017-2020); and INNOINVEST 0605_INNOINVEST_4_E (Promotion of business investment in innovation of energy products for buildings), of the Operational Programme EP-INTERREG V A Spain Portugal (POCTEP) (2019- 2021). This publication has been translated thanks to funding granted by the Ministry of Economy, Science, and Digital Agenda from the Regional Government of Extremadura and by the European Regional Development Fund of the EU through the reference grant GR18032.
peerReviewed
2023-04-11T07:31:46Z
2023-04-11T07:31:46Z
2022
article
publishedVersion
http://hdl.handle.net/10662/17213
Montalbán Pozas, M.B., Muriel Holgado, B., Lucas Bonilla, M., Barroso Ramírez, S., Bustos García de Castro, P. (2022). Iterative optimization of a social inmotics-based method in order to make buildings smart and resilient. Sustainable Cities and Society, 82, 103876. https://doi.org/10.1016/j.scs.2022.103876
10.1016/j.scs.2022.103876
Sustainable Cities and Society
103876-1
103876-14
82
2210-6707
0000-0002-1065-0969
0000-0003-4622-4686
0000-0001-5941-9605
0000-0003-3537-0063
0000-0003-3202-2493
eng
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210670722002025?via%3Dihub
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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14 p.
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Elsevier
oai:dehesa.unex.es:10662/97392020-12-02T17:24:42Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
Traffic model in urban roads planning from surveys and counts. Application to the city of Badajoz (Spain)
Coloma Miró, Juan Francisco
García García, Marta
Guzmán Caballero, Raúl Felipe
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Traffic model
Traffic counts
Accesses of Badajoz
Urban roads plannings
Modelo de tráfico
Valor del tráfico
Accesos de Badajoz
Planificaciones de caminos urbanos
Badajoz
6201.03 Urbanismo
3329.02 Comunicaciones
Este artículo describe la metodología utilizada para la construcción de un modelo de tráfico en Badajoz (España) comenzando con la asignación de la matriz de viaje origen-destino derivada de encuestas y recuentos de tráfico realizados en los accesos sur y este de Badajoz. El modelo de tráfico describe la movilidad en las futuras relaciones de tráfico del sur potencialmente limitables y permite calcular los ahorros en la distancia recorrida y los tiempos de viaje en la situación actual. El modelo de tráfico permite conocer diferentes comportamientos de las posibles alternativas en la construcción de una nueva carretera de alta capacidad. El modelo puede seleccionar el que captura más tráfico y produce un mayor ahorro en el tiempo de viaje, es decir, el que produce una mejor mejora socioeconómica. La investigación concluye a favor del corredor más cercano al centro de la ciudad, siendo este el más concurrido y el que produce un mayor ahorro de tiempo. También es el corredor que permite darle al Bypass Sur un doble propósito de recolectar y distribuir en la ciudad de Badajoz.
This paper describes the methodology used for the construction of a traffic model in Badajoz (Spain) starting with the allocation of the origin-destination travel matrix derived from surveys and traffic counts conducted in the southern and eastern accesses of Badajoz. The traffic model describes the mobility in potentially-captable future southern traffic relationships and allows the calculation of savings in travelled distance and travel times on the current situation. The traffic model allows to know different behaviours of the possible alternatives in the construction of a new high-capacity road. The model is able to select the one which captures more traffic and produces a bigger saving in travel time, meaning, the one which produces a better socioeconomic improvement. The research concludes in favour of the nearest corridor to the city centre, being this one the more crowded and the one that produces greater time savings. It is also the corridor that allows giving the Southern Bypass a dual purpose of collectingdistributing in the city of Badajoz.
Gobierno de Extremadura: Financiación del Estudio Informativo de la Ronda Sur de Badajoz)
peerReviewed
2019-09-23T09:35:32Z
2019-09-23T09:35:32Z
2017
article
publishedVersion
1757-8981
http://hdl.handle.net/10662/9739
JF Coloma et al 2017 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 245 042013
10.1088/1757-899X/245/4/042013
IOP Conference Series: Materials Science and Engineering
1
16
245, UNSP 042013
eng
https://doi.org/10.1088/1757-899X/245/4/042013
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/245/4/042013
Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
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16 p.
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IOP Publishing
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Apuntes para el estudio del artista extremeño Pedro Campón
Hurtado Urrutia, Miguel María
Perales Piqueres, Rosa
Universidad de Extremadura. Departamento de Arte y Ciencias del Territorio
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Artistas extremeños
Campón, Pedro
Artist from Extremadura
Formación artística
Artistic formation
Creatividad
Creativity
6111.01 Creatividad
5802.07 Formación Profesional
62 Ciencias de las Artes y las Letras
5503.01 Historia Local
La mayor parte de los artistas de principios de siglo XX buscaron, por diversos caminos económicos, la posibilidad de viajar a Madrid y a Roma, sus lugares preferidos como metas artísticas para su formación, unos con iniciativas privadas, Eulogio Blasco, Gustavo Hurtado, Juan Caldera, y otros por ayudas, como Conrado Sánchez Varona, uno de los escasos autores que pudo costearse los estudios gracias a la Beca de la Diputación de Cáceres. Otros como es el caso de Antonio Solís Ávila o Pedro Campón, artistas autodidactas, no sujetos a cánones académicos de formación, no encontraron suficiente apoyo a su creatividad en el ambiente provinciano de Cáceres y a pesar de seguir vinculados a la ciudad, de manera alternativa, desarrollaron su trayectoria vital y artística fuera de Extremadura.
Most of the artists of the early 20th century sought, by various economic means, to travel to Madrid and Rome, their favourite places. economic means, the possibility of travelling to Madrid and Rome, their preferred places for their artistic as artistic goals for their training, some through private initiatives, such as Eulogio Blasco, Gustavo Hurtado, Juan Caldera Blasco, Gustavo Hurtado, Juan Caldera, and others by means of grants, such as Conrado Sánchez Varona, one of the few artists who was able to pay for his studies thanks to a scholarship from the Cáceres of the Diputación de Cáceres. Others, such as Antonio Solís Ávila and Pedro Campón, self-taught artists, not subject to academic training canons, did not find sufficient support for their creativity in the provincial atmosphere of Cáceres and although they remained linked to the city, in an alternative way, they developed their vital and artistic their vital and artistic trajectory outside Extremadura.
2022-10-11T07:26:47Z
2022-10-11T07:26:47Z
2001
article
publishedVersion
0213-2214
http://hdl.handle.net/10662/15756
Hurtado Urrutia, M. y Perales Piqueres, R. (2000-2001). Apuntes para el estudio del artista extremeño Pedro Campón. Norba: Revista de Arte, 20-21, 125-135. ISSN 0213-2214
Norba. Revista de Arte
20-21
125
135
spa
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
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11 p.
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Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
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Análisis de resultados métricos de una nube de puntos y una medición directa en el patrimonio edificado. El Santuario de La Montaña en Cáceres
Metric results analysis of point cloud and direct measure in building heritage. Sanctuary of “La Montaña” in Cáceres
Serrano Candela, Francisco
Saumell Lladó, Juan, 1960-
Berenguer Sempere, Fernando
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Expresión Gráfica
Métodos de levantamiento arquitectónico
Láser escaner 3D
Nube de puntos
Survey methods
3D laser scanner
Point clouds
2209.10 Láseres
6201 Arquitectura
El objetivo del presente artículo consiste en realizar un estudio comparativo entre dos procedimientos utilizados en el levantamiento de un edificio: método directo sin instrumentación y escaneado láser que proporciona nubes de puntos de gran densidad. Se pretende analizar el grado de exactitud de los resultados y los recursos y medios técnicos precisos para llevar a cabo cada una de las tecnologías. La metodología consistirá en comparar dos trabajos relativos al mismo edificio. Por un lado, se cuenta con unos planos de planta y sección de un proyecto orientado a la rehabilitación del edificio. Por otra parte, se utiliza un escaneado con tecnología láser, del que se tomará una selección de puntos precisa para obtener la infor¬mación necesaria para poder realizar los planos de planta y sección, equivalentes a los anteriores. El resultado consistirá en tener una información del grado de exactitud de cada método, valorando el esfuerzo técnico que requiere cada uno de ellos.
This article makes a comparative study of two types of methods used in building construction. On one hand, the creation of drawings uses direct method, basically by measuring and sketching without instruments and, on the other hand, the creation of these plans by modern laser scanning. The aim is to analyze the accuracy of final results and to consider the technical and other resources needed to carry out each method. Two different works, concerning the same building are compared. More specifically works consist of plan views and section views from a project executed and a scanning with laser technology performed of some parts of the same building. From there we will take out the appropriate cross-section slices to get the information needed to make plan and section views. The outcome will be to get information on the level of accuracy and to assess the technical effort required in each case.
peerReviewed
2016-06-22T12:41:47Z
2016-06-22T12:41:47Z
2014-04
article
publishedVersion
1988-3234
0020-0883
http://hdl.handle.net/10662/4368
Serrano Candela, F., Saumell Lladó, J. y Berenguer Sempere, F. (2014). Análisis de resultados métricos de una nube de puntos y una medición directa en el patrimonio edificado. El Santuario de La Montaña en Cáceres. Informes de la Construcción, 66(534), e016. ISSN 1988-3234
10.3989/ic.12.059.
Informes de la Construcción
534, e016
1
7
66
spa
http://dx.doi.org/10.3989/ic.12.059
http://informesdelaconstruccion.revistas.csic.es/index.php/informesdelaconstruccion/article/view/3244/3645
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
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7 p.
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CSIC
oai:dehesa.unex.es:10662/97382023-10-09T10:38:27Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27com_10662_55col_10662_200col_10662_237
A lost fragment and gate of the almohad wall of the World Heritage City of Caceres, Spain
Cruz Franco, Pablo Alejandro
Rueda Márquez de la Plata, Adela, 1983-
Cruz Franco, Jesús
Ramos Rubio, José Antonio, 1963-
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Expresión Gráfica
Real Academia de Extremadura
Urbanismo almohade
Ciudades amuralladas
Cáceres
Urbanismo medieval
Almohad town
Almohad town planning
Walled cities
Medieval town planning
6201.03 Urbanismo
5503.01 Historia Local
5504.03 Historia Medieval
El objetivo de esta investigación es la documentación de un fragmento perdido del Muro Almohade de Cáceres escondido dentro de algunas casas que lo utilizaron en su construcción. Gracias a una investigación del desarrollo urbano de la ciudad de Cáceres, se descubrió una anomalía en la planificación urbana que nos hizo sospechar que algunas casas populares ocultaban un fragmento del antiguo muro almohade. Después del análisis de esta singularidad, se descubrió la existencia de una "pieza perdida" de la ciudad; una estructura militar desnaturalizada oculta preservada a lo largo de los siglos por varias casas que la reutilizaron dentro de la "economía de medios". Este artículo estudia este fragmento perdido desde una perspectiva holística: constructiva, urbanística y planimétrica; comprobando que este es un fragmento del antiguo muro almohade. El objetivo del documento es contribuir no solo al conocimiento del muro almohade de Cáceres, sino también a una mejor comprensión de los edificios y espacios de la ciudad desde la perspectiva de cómo se construyeron; esperando que este conocimiento ayude a preservarlos.
The objective of this research is the documentation of a lost fragment of the Cáceres´ Almohad Wall hidden in within some houses that used it in their construction. Thanks to a research of the urban development of the City of Caceres an anomaly in the urban planning was discovered that made us suspect that some popular houses hided a fragment of the ancient Almohad Wall. After the analysis of this singularity the existence of a “lost piece” of the city was discovered; a hidden denatured military structure preserved along the centuries by several houses that reused it within “economy of means”. This paper studies this lost fragment from a holistic perspective: constructive, urbanistic and planimetric; verifying that this is a fragment of the ancient Almohad Wall. The aim of the paper is to contribute not only to the knowledge of Cáceres’ Almohad wall, but also to a better understanding of the buildings and spaces of the city from the perspective of how they were constructed; hoping that this knowledge will help to preserve them.
Gobierno de Extremadura y Fondos FEDER: Ayuda GR15107
peerReviewed
2019-09-23T09:28:09Z
2019-09-23T09:28:09Z
2017
article
publishedVersion
1757-8981
http://hdl.handle.net/10662/9738
Pablo A. Cruz Franco et al 2017 IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 245 052051
10.1088/1757-899X/245/5/052051
IOP Conference Series: Materials Science and Engineering
1
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245. UNSP 052051
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https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/245/5/052051
https://doi.org/10.1088/1757-899X/245/5/052051
Attribution 4.0 International
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IOP Publishing
oai:dehesa.unex.es:10662/104582020-12-02T17:24:53Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
Effects of bypass in small and non-congested cities: a case study of the city of Badajoz
Coloma Miró, Juan Francisco
García García, Marta
Guzmán Caballero, Raúl Felipe
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Planificación del transporte
Modelo de tráfico
Matriz origen-destino
Badajoz
Transport planning
Traffic model
Origin-destination matrix
5902.16 Política de Transportes
3329 Planificación Urbana
Las ciudades pequeñas de menos de 200.000 habitantes no suelen sufrir problemas de congestión crónica. Sin embargo, el uso de vehículos privados es excesivo, lo que hace necesario aplicar medidas para fomentar un mayor uso del transporte público y la movilidad de los peatones para hacerlo más sostenible. Las circunvalaciones mejoran el nivel de servicio (LOS) al retirar los coches del centro de la ciudad, lo que conlleva una reducción significativa del tiempo total de viaje. La mayoría de los estudios realizados hasta ahora se han llevado a cabo en grandes ciudades que sufren problemas crónicos de congestión, por lo que el objetivo de esta investigación es analizar los efectos de las circunvalaciones en ciudades pequeñas y no congestionadas mediante la construcción de un modelo de tráfico en Badajoz (España), comenzando por la asignación de la matriz de viajes origen-destino derivada de las encuestas y los recuentos de tráfico realizados en los accesos sur y este. El modelo de tráfico describe la movilidad en las futuras relaciones de tráfico del sur potencialmente posibles y permite conocer las diferentes alternativas en la construcción de una nueva carretera de alta velocidad de la LOS. Esta investigación concluye que las ciudades pequeñas sin problemas crónicos de congestión deberían planificar las circunvalaciones lo más cerca posible de la ciudad, ya que son las más económicas, producen una mayor captura del tráfico, un mayor ahorro de tiempo y eliminan el mayor número de emisiones de CO2 del centro urbano. Las alternativas más distantes tienen una mayor pérdida de tiempo, sin embargo, son soluciones más largas y costosas que también capturan menos tráfico y por lo tanto eliminan menos emisiones de CO2.
Small cities with less than 200,000 inhabitants do not usually suffer from chronic congestion problems. However, private vehicles are used excessively, making it necessary to implement measures to encourage further use of public transport and pedestrian mobility to make it more sustainable. Bypasses improve level of service (LOS) by removing cars from the city center, leading to significant reductions in overall travel time. Most studies so far have been conducted in large cities suffering chronic congestion problems, so the aim of this research is to analyze the effects of bypasses in small and non-congested cities through the construction of a traffic model in Badajoz (Spain), starting with the allocation of the origin-destination travel matrix derived from surveys and traffic counts conducted at the southern and eastern accesses. The traffic model describes the mobility in potentially-capturable future southern traffic relationships and allows insights into different alternatives in the construction of a new high LOS road. This research concludes that small cities with no chronic congestion problems should plan bypasses as close as possible to the city, since they are the most economical, produce greater traffic capture, greater time savings, and eliminate the largest number of CO2 emissions from the urban center. The more distant alternatives have a higher LOS, however, these are longer and more expensive solutions that also capture less traffic and thus eliminate less CO2 emissions.
peerReviewed
2020-03-25T12:12:59Z
2020-03-25T12:12:59Z
2018
article
publishedVersion
0353-5320
http://hdl.handle.net/10662/10458
Coloma, J. F., Garcia, M., & Guzmán, R. (2018). Effects of Bypass in Small and Non-congested Cities: A Case Study of the City Badajoz. Promet - Traffic&Transportation, 30(4), 479-489. https://doi.org/10.7307/ptt.v30i4.2748
10.30827/profesorado.v22i4.8419
Promet. Traffic & transportation
4
479
489
30
1848-4069
eng
https://traffic.fpz.hr/index.php/PROMTT/article/view/2748
https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8419
Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
openAccess
11 p.
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University of Zagreb
oai:dehesa.unex.es:10662/98232020-12-02T17:24:43Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
Análisis energético de viviendas en la comunidad extremeña
Energy assesment of housing in extremadura community
Montalbán Pozas, María Beatriz
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Análisis energético
Indicadores energéticos
Pobreza energética
Sector residencial
Energy analysis
Energy indicators
Energy poverty
Housing sector
5312.05 Energía
5312.03 Construcción
3305.14 Viviendas
El consumo energético del parque de viviendas español debe ser analizado para promover políticas adecuadas de rehabilitación urbana y reducir las emisiones de CO2. Debido a que las tipologías edificatorias varían considerablemente de una zona a otra se requiere establecer una diferenciación previa según el territorio. En este sentido, este estudio desarrolla una metodología para analizar el parque residencial extremeño, y realiza el examen de un conjunto de viviendas de distinto periodo y tipo constructivo. Se han utilizado simulaciones energéticas, encuestas y datos de facturas, y se aportan indicadores de demanda y consumo. Los valores obtenidos demuestran que las viviendas unifamiliares consumen, de media anual, entre 100 y 200kWh/m2, mientras que las plurifamiliares reducen sus valores entre 60 y 150kWh/m2, siendo los valores más altos los que pertenecen al periodo constructivo de 1940 a 1980. Además de ello se observa una mayoría de viviendas del conjunto en situación de pobreza energética.
The energy consumption of Spanish housing stock has to be analysed to promote appropriate urban refurbishment policies, and to reduce CO2 emissions. As building typologies differ considerably from one area to another, prior territory differentiation is required. In this regard, this study develops a methodology to analyse the residential building stock from Extremadura, and investigates a group of dwellings from different periods and building types. In the study, energy simulations, surveys and invoice data have been used, and both demand and consumption indicators have been provided. Therefore, the obtained values demonstrate that single-family houses consume, on average, between 100 and 200 kWh/m2, while multi-family houses reduce their values between 60 and 150 kWh/m2, being the highest values those that belong to the constructive period between 1940 and 1980. In addition it is observed that most of the houses in the sample suffer energy poverty.
• Ministerio para la Transición Ecológica. Programa LIFE 09 ENV/E/000466
• Junta de Extremadura y Universidad de Extremadura. Proyecto EDEA RENOV. Ayuda
peerReviewed
2019-10-07T11:35:10Z
2019-10-07T11:35:10Z
2018
article
publishedVersion
0020-0883
http://hdl.handle.net/10662/9823
B. Montalbán Pozas (2018). Análisis energético de viviendas en la comunidad extremeña. Informes de la Construcción, 70(551): e265. https://doi.org/10.3989/ic.16.152
10.3989/ic.16.152
Informes de la construcción
551
1
12
70, e265
1988-3234
spa
http://informesdelaconstruccion.revistas.csic.es/index.php/informesdelaconstruccion/article/view/5917
https://doi.org/10.3989/ic.16.152
Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
openAccess
12 p.
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CSIC. Instituto de Ciencias de la Construcción Eduardo Torroja
oai:dehesa.unex.es:10662/59442023-03-29T08:20:56Zcom_10662_44com_10662_29com_10662_27col_10662_200
Frequency-domain assessment of integration schemes for earthquake engineering problems
Arias Trujillo, Juana
Blázquez Martínez, Rafael
López Querol, Susana
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad Politécnica de Cartagena
University College London. UK
Integración numérica
Filtros digitales recursivos
Criterio de Nyquist
Ingeniería sísmica
Numerical integration
Recursive digital filters
Nyquist’s criterion
Earthquake engineering
3305 Tecnología de la Construcción
2507.05 Sismología y Prospección Sísmica
3305.06 Ingeniería Civil
Aunque la integración numérica es una técnica comúnmente utilizada en muchos problemas dependientes del tiempo, generalmente su exactitud se basó en un intervalo de tiempo lo suficientemente pequeño. Sin embargo, teniendo en cuenta que el tiempo fórmulas de integración puede considerarse filtros digitales recursivos, en esta investigación un criterio basado en las funciones de transferencia ha sido empleado para caracterizar una amplia gama de algoritmos de integración desde un enfoque de frecuencia, tanto en amplitud y en fase. Al adoptar el criterio de Nyquist para evitar el fenómeno de aliasing, un total de siete esquemas de integración han sido examinados en términos de precisión y los efectos de distorsión en el contenido de frecuencia de la señal. Algunos de estos sistemas son muy conocidas aproximaciones polinómicas con diferentes grados de interpolación, pero otros han sido especialmente definida para resolver problemas de ingeniería sísmica o han sido extraídos de la metodología de procesamiento de señal digital. Por último, cinco ejemplos han sido desarrollados para validar este enfoque de frecuencia e investigar su influencia en la práctica problemas dinámicos. Esta investigación, centrada en la ingeniería estructural y sísmica, revela que las fórmulas de integración numérica son claramente dependiente de la frecuencia, una conclusión que, obviamente, tiene un interés especial en todos los problemas de la ingeniería dinámica, aun cuando sean formulados y resueltos en el dominio de tiempo.
Although numerical integration is a technique commonly employed in many time-dependent problems, usually its accuracy relied on a time interval small enough. However, taking into account that time integration formulae can be considered to be recursive digital filters, in this research a criterion based on transfer functions has been employed to characterize a wide range of integration algorithms from a frequency approach, both in amplitude and in phase. By adopting Nyquist’s criterion to avoid the aliasing phenomena, a total of seven integration schemes have been reviewed in terms of accuracy and distortion effects on the frequency content of the signal. Some of these schemes are very well-known polynomial approximations with different degrees of interpolation, but others have been especially defined for solving earthquake engineering problems or have been extracted from the digital signal processing methodology. Finally, five examples have been developed to validate this frequency approach and to investigate its influence on practical dynamic problems. This research, focused on earthquake and structural engineering, reveals that numerical integration formulae are clearly frequency-dependent, a conclusion that obviously has a relevant interest in all dynamic engineering problems, even when they are formulated and solved in the time-domain.
Ministerio de Ciencia e Innovación: Proyecto BIA2007-67401 y Beca BES-2008-002770
peerReviewed
2017-06-20T10:26:47Z
2017-06-20T10:26:47Z
2015
article
publishedVersion
1024-123X
http://hdl.handle.net/10662/5944
Arias Trujillo, J.; Blázquez Martínez, R.; y López Querol, S. (2015). Frequency-domain assessment of integration schemes for earthquake engineering problems. Mathematical problems in engineering, 2015, Article ID 259530. ISSN 1563-5147. http://dx.doi.org/10.1155/2015/259530
10.1155/2015/259530
Mathematical problems in engineering
1
19
2015, Article ID 259530
eng
https://www.hindawi.com/journals/mpe/2015/259530/
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
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19 p.
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Hindawi Publishing Corporation
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El proyecto original del almacén de superfosfatos de Aldea Moret
Plasencia Lozano, Pedro
Teixidó Domínguez, María Jesús, 1982-
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Arte y Ciencias del Territorio
Aldea Moret
Estructura en lámina
Patrimonio industrial
Arizcun
Industrial heritage
Torroja, Eduardo (1847-1918)
Freyssinet, Eugéne
Laminar structure
Industrial heritage
3318.04 Servicios Mineros
3305.32 Ingeniería de Estructuras
3305.17 Edificios Industriales y Comerciales
En el presente artículo se da a conocer el proyecto original del almacén de superfosfatos de Aldea Moret, rehabilitado recientemente. Se trata de una edificación excepcional, de la que no existen ejemplos similares en la ciudad, y que nos relaciona con una tipología ingenieril singular y ya en franco retroceso: las estructuras laminares.
This article presents the original project for the superphosphate warehouse at Aldea Moret, recently restored. It is an exceptional building with no other similar example in the city and which is also related to a unique engineering typology quickly disappearing: laminar structures.
peerReviewed
2017-03-16T12:40:35Z
2017-03-16T12:40:35Z
2010
article
publishedVersion
0213-2214
http://hdl.handle.net/10662/5468
PLASENCIA LOZANO, P. y TEIXIDÓ DOMÍNGUEZ, M.J. (2010). El proyecto original del almacén de superfosfatos de Aldea Moret. Norba: Revista de Arte, 30, 303-307. ISSN 0213-2214
Norba. Revista de Arte
30
303
307
spa
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
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5 p.
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Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
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Solar potential of rooftops in Caceres city, Spain
Quirós Rosado, Elia María
Pozo Ríos, María Mar
Ceballos Martínez, José María
Universidad de Extremadura. Departamento de Construcción
Universidad de Extremadura. Departamento de Expresión Gráfica
Potencial solar fotovoltaico en tejados
Sistema de información geográfica (SIG)
LiDAR
Generación de energía renovable
Sostenibilidad
Sombra de edificios
Rooftop solar photovoltaic potential
Geographical information system
Renewable energy generation
Sustainability
Building shadow
3322.05 Fuentes no Convencionales de Energía
El cambio climático es uno de los desafíos que nuestra sociedad tiene que enfrentar hoy en día. La energía fotovoltaica es una de las principales energías renovables y está ganando terreno en todo el mundo. La predicción de la radiación solar es crucial para este tipo de energía. El objetivo de este trabajo es elaborar un mapa de potencial solar de los tejados de la ciudad de Cáceres (España) que proporcione una visión general de la metodología empleada. La estimación de la radiación global se basa en datos LiDAR de alta densidad. También se han empleado registros históricos de radiación para definir los parámetros de cálculo. La representación de la radiación global estimada en cada edificio proporciona un amplio abanico de nuevas posibilidades en el uso de las energías renovables y cambia la concepción de los tejados por una fuente potencial de energía fotovoltaica.
Climate change is one of the challenges our society has to deal with nowadays. Photovoltaic is one of the main renewable energies and it is gaining ground all around the world. The prediction of solar radiation is crucial for this kind of energy. The aim of this work is to produce a solar potential map of rooftops the city of Cáceres (Spain) providing an overview of the employed methodology. The estimation of global radiation is based on LiDAR data of high density. Historical radiation records have been also employed to define the calculation parameters. The representation of the estimated global radiation on each building provides a wide range of new possibilities in the use of renewable energies and changes the conception of rooftops to a potential source of photovoltaic energy.
Junta de Extremadura y Fondo Europeo para el Desarrollo Regional. Proyecto GR15129
peerReviewed
2022-10-04T11:19:34Z
2022-10-04T11:19:34Z
2018
article
publishedVersion
1744- 5647
http://hdl.handle.net/10662/15639
Elia Quirós, Mar Pozo & José Ceballos (2018) Solar potential of rooftops in Cáceres city, Spain, Journal of Maps, 14:1, 44-51, DOI: 10.1080/17445647.2018.1456487
10.1080/17445647.2018.1456487
Journal of maps
1
44
51
14
eng
https://www.tandfonline.com/doi/suppl/10.1080/17445647.2018.1456487
https://doi.org/10.1080/17445647.2018.1456487
Atribución 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
openAccess
8 p.
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Taylor & Francis