2024-03-29T01:57:27Zhttps://dehesa.unex.es:8443/oai/requestoai:dehesa.unex.es:10662/23322021-12-16T11:31:33Zcom_10662_1119com_10662_97com_10662_28col_10662_2243
[Reseña] Luis A. de Boni (org.), "João Duns Scotus (1308-2008). Homenagem de scotistas lusófonos"
Lázaro Pulido, Manuel
Juan Duns Escoto, Beato
Escolástica
Teología
Duns Scotus
Scholasticism
Theology
Es una reseña de la obra: Luis A. de Boni (org.), “João Duns Scotus (1308-2008). Homenagem de scotistas lusófonos”, Porto Alegre - Bragança Paulista, EST Edições – EDUSF, 2008, 382 pp.
It's a review from the work: Luis A. de Boni (org.), “João Duns Scotus (1308-2008). Homenagem de scotistas lusófonos”, Porto Alegre - Bragança Paulista, EST Edições – EDUSF, 2008, 382 pp.
2014-12-03T11:29:43Z
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2009
review
1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2332
spa
Cauriensia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
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Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Universidad de Extremadura
Instituto Teológico de Cáceres
oai:dehesa.unex.es:10662/23262021-12-16T11:31:32Zcom_10662_1119com_10662_97com_10662_28col_10662_2243
[Reseña] Juan Duns Escoto,” Naturaleza y voluntad. Quaestiones super libros Metaphysicorum Aristotelis, IX, q. 15"
Gómez Solís, Juan
Juan Duns Escoto, Beato
Metafísica
Aristóteles
Duns Scotus
Metaphysics
Es una reseña de la obra: Juan Duns Escoto, “Naturaleza y voluntad. Quaestiones super libros Metaphysicorum Aristotelis, IX, q. 15”, Trad., introd. y not. Cruz González-Ayesta, Pamplona, Universidad de Navarra (Cuadernos de Anuario Filosófico, n. 199), 2007, 110 pp., ISSN: 1137-2176
It's a review fron the work: Juan Duns Escoto, “Naturaleza y voluntad. Quaestiones super libros Metaphysicorum Aristotelis, IX, q. 15”, Trad., introd. and not. by Cruz González-Ayesta, Pamplona, Universidad de Navarra (Cuadernos de Anuario Filosófico, n. 199), 2007, 110 pp., ISSN: 1137-2176
2014-12-03T09:31:26Z
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2009
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1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2326
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El Islam en la actualidad: España y Extremadura
Urquijo Valdivielso, José Ignacio, 1960-
Instituto Superior de Ciencias Religiosas "Santa María de Guadalupe"
Empresas Halal
Extremadura
Población musulmana
Halal enterprises
Muslim population
La presencia de personas y ciudadanos de religión islámica en España y en Extremadura es una realidad que es analizada en este artículo, donde se nos presentan las organizaciones, empresas, y tejido social musulmán en la región extremeña.
The presence of people and citizens of Muslim religión in Spain and Extremadura is the reality analysed in this article, where we can read about the organisations, companies and the Muslim society within the region of Extremadura.
2014-12-02T11:36:17Z
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2009
article
1886-4945
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[Reseña] Francesco Bottin , "Filosofia medievale della mente"
Lázaro Pulido, Manuel
Francesco Bottin
Filosofía medieval
Medieval philosophy
Es una reseña de la obra: Francesco Bottin , “Filosofia medievale della mente”, Padova, II Poligrafo
(Subsidia Mediaevalia Patavina, n. 7), 2005, 249 pp., ISBN:
88-7115-466-5
It`s a review of the work: Francesco Bottin , “Filosofia medievale della mente”, Padova, II Poligrafo (Subsidia Mediaevalia Patavina, n. 7), 2005, 249 pp., ISBN: 88-7115-466-5
2014-12-03T09:07:21Z
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2009
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1886-4945
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[Reseña] Étienne Gilson, “Juan Duns Escoto. Introducción a sus posiciones fundamentales”
Gómez Solís, Juan
Juan Duns Escoto, Beato
Filosofía medieval
Escolástica
Medieval philosophy
Scholasticism
Es una reseña de la obra: Étienne Gilson, "Juan Duns Escoto. Introducción a sus posiciones fundamentales”, Pamplona, Eunsa (Colección de pensamiento medieval y renacentista, n. 91), 2007, 696 pp., ISBN: 978-84-313-2491-9
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2014-12-03T09:14:53Z
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2009
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[Reseña] Jean-Marie Ploux, “¿Es tiempo de cristianismo?”
Lázaro Pulido, Manuel
Cristianismo
Consejo Pontificio de la Cultura
Christianity
Pontifical Council for Culture
Es una reseña de la obra: Jean-Marie Ploux, “¿Es tiempo de cristianismo?”, Madrid, PPC, 2008, 314 pp., ISBN: 978-84-288-2058-5
It is a review of the work : Jean-Marie Ploux, “¿Es tiempo de cristianismo?”, Madrid, PPC, 2008, 314 pp., ISBN: 978-84-288-2058-5
2014-12-02T12:54:04Z
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2009
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1886-4945
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Aproximación a la arquitectura de los templos cristianos y musulmanes desde sus orígenes hasta finales del siglo XV. Semejanzas, diferencias y evolución
Díez González, María del Carmen, 1952-
Universidad de Extremadura. Departamento de Arte y Ciencias del Territorio
Arquitectura
Arte
Gótico
Mezquita
Mudéjar
Románico
Templo
Architecture
Art
Gothic art
Mosque
Mudejar art
Romanesque
Temple
El artículo supone una retrospectiva –aproximación– a la arquitectura cristiana y musulmana desde sus orígenes. Se van señalando las características generales de las etapas fundamentales como el paleocristianismo, la época bizantina, el inicio del Islam…, un recorrido interesante donde semejanzas y espíritu propio se recrean en el
territorio de al-Andalus.
The article looks back into the history of Christian and Muslim architecture from its origins. It is an overview of the general features of its main stages, such as Paleochristian art, Byzantine times and the beginning of Islamism. It is an interesting outline where similarities and an idiosyncratic spirit take pleasure in al-Andalus territory.
2014-12-02T10:12:02Z
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2009
article
1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2294
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El pensamiento político de Donoso Cortés y el dogma del pecado original
Villalmonte, Alejandro de
Cultura
Donoso Cortés
Pecado original
Política
Siglo XIX
Culture
Original sin
Politics
19th century
Donoso Cortés ha sido estudiado y valorado, sobre todo, como representante del pensamiento político cristiano del siglo XIX. En el comienzo de su obra cumbre el Ensayo afirma, en forma axiomática: “En toda cuestión política va envuelta una cuestión teológica”. En consecuencia, su trabajo como pensador de lo político, se centró en buscar el fundamento teológico de sus convicciones políticas. Lo encontró en el dogma del pecado original. Con claridad, reiteración, contundencia propone: el pensamiento político cristiano, la civilización católica entera, se fundamenta en la afirmación del dogma del pecado original. De ahí derivan sus aciertos en el campo de la civilización, en su acepción más abarcante Por el contrario, los innumerables errores de la civilización filosófica (liberal y socialista), hay que atribuirlos la negación del pecado original. En este artículo se recogen y sistematizan los numerosos textos y matices con los queDonoso expone su tesis. Llamativa, sin duda, para los lectores de hoy. Sea por motivosteológicos, sea por su interés en la historia de las ideas políticas y de la cultura en general.
Donoso Cortés has been studied and valued, mainly, as representative of the political Christian thought of the XIX century. In the beginning of their work summit the Ensayo affirms, in axiomatic form: “In all political question he goes wrapped up a theological question”. In consequence, its work as thinker of the political thing was centred in looking for the theological foundation of its political convictions. He found it in the dogma of the original sin. With clarity, reiteration, forcefulness proposes: the political Christian thought, the Catholic whole civilization, is based in the statement of the dogma of the original sin. Of there they derive their successes in the field of the civilization, in their embracing meaning on the contrary, the countless errors of the philosophical (liberal and socialist) civilization, it is necessary to attribute them the negation of the original sin. In this article they are picked up and they systematize the numerous texts and shades with those that Donoso exposes its thesis: attractive, without a doubt, for today’s readers. Be for theological reasons; be for their interest in the history of thepolitical ideas and of the culture in general.
2014-12-02T11:49:05Z
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2009
article
1886-4945
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[Reseña] José Ángel García Cuadrado, “La dignidad del hombre. Una lectura del diálogo de Pérez de Oliva”
Zorrilla Garza, Víctor
Dignidad humana
Pérez de Oliva, Fernán (1494-1531)
Human dignity
Es una reseña de la obra: José Ángel García Cuadrado, “La dignidad del hombre. Una lectura del diálogo de Pérez de Oliva”, Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra (Cuadernos de pensamiento español, n. 36), 2007, 77 pp., ISSN: 1696-0637
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2014-12-03T11:25:26Z
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2009
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1886-4945
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Cristianismo e Islam en el pensamiento medieval. Encuentros y desencuentros
Lázaro Pulido, Manuel
Universidade do Porto. Portugal
Averroísmo
Damieta
Controversia de Bagdad
Raimundo Martí
San Francisco de Asís
Averroism
Damietta
Bagdad controversy
Raimundo Martí
St. Francis of Assisi
Las relaciones entre cristianos y musulmanes transcurrieron de forma desigual. El enfrentamiento no fue el paradigma de la relación entre el Cristianismo y el Islam, pero tampoco podemos afirmar que las relaciones fueron fluidas y pacíficas. Fueron normalizadas en cuanto existieron, no en vano cristianos y musulmanes o luchaban por una misma tierra o la compartían, y cristianos había en zonas islámicas y musulmanes vivían en zonas cristianas. La división entre el mundo islámico y el cristiano existió y se reflejó en la religión, en la vida y, lógicamente en el pensamiento. La disputa era desigual según se tratara de temas filosóficos o teológicos. En el artículo se analizan algunos de estos encuentros y desencuentros. Empezamos por las más célebres, las condenas averroístas en la Universidad de París, para seguir con otras anteriores –como la controversia de Bagdad y la literatura polémica en tierras cristianas en el siglo XIII con Raimundo Martí– que nos ayudan a entender el carácter de la disputa en la Edad Media. Y concluiremos con una lectura propositiva desde la experiencia de san Francisco de Asís. Un encuentro espiritual, desde la firme convicción y el sumo respeto al otro que podría postularse como prototipo consistente en romper las barreras culturales para propiciar el encuentro interpersonal.
The relationships between Christians and Muslims were not equal. The confrontation was not the paradigm of said relationship, but nor can we assert that they were on good and peaceful terms. While these relationships existed, they were normalized. In fact, both Christians and Muslims used to either fight over land or share it. Besides, there actually were Christians who lived in Muslim territory and viceversa. The separation between the Islamic and Christian worlds did exist and showed on religion, everyday life and, obviously, on their way of thinking. The dispute was unequal and varied whether they were dealing with philosophy or theology. Some of these agreements and disagreements are looked into in this article. We start with the most famous: the Averroist condemnation at Paris University; and we go on with earlier discords which help us understand the nature of their dispute during Medieval times, such as the Bagdad controversy and the polemic literature written on Christian ground by Raimundo Martí in the XIII century. We will finish with a positive view of Saint Francis of Assisi’s experience: a spiritual encounter from the standpoint of firm convictions and the highest respect of others which could be widely used to encourage interpersonal encounters and break cultural barriers.
2014-12-02T09:38:33Z
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2009
article
1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2290
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De la familia a la solidaridad mediática. Las contradicciones del diálogo político
León Florido, Francisco
Universidad Complutense de Madrid
Éticas del diálogo
Amistad cívica
Solidaridad
Philia
Mass media
Familia
Ethics of dialogue
Civic friendship
Solidarity
Family
En las Éticas del diálogo están adquiriendo especial relevancia las nociones de amistad cívica y solidaridad. Esto demuestra la crisis de fundamento que surge de su confrontación con una realidad social y política en la que no se han reflejado las esperanzas que se habían depositado en las éticas basadas en el diálogo y el consenso, cuyos defensores apelan a la teoría aristotélica a fin de apoyar su concepción del vínculo social fundado sobre la amistad. Sin embargo, la noción aristotélica de “philia” es contradictoria con la amistad cívica y la solidaridad de los teóricos del diálogo, que han desatendido un elemento esencial de la doctrina política aristotélica: la familia como núcleo de la sociabilidad humana.
In the Ethics of dialogue are acquiring special significance the notions of civic friendship and solidarity. This demonstrates the foundation crisis arising from their confrontation with a social and political reality in which have not been reflected the hopes that had been deposited in this conception of Ethics based on dialogue and consensus, whose defenders appeal to the theory Aristotelian to support his notion of social ties based on friendship. But Aristotelian notion of “philia” is inconsistent with civic friendship and solidarity of dialogue theorists, who have neglected an essential element of the Aristotelian political doctrine: the family as the nucleus of human sociability.
2014-12-02T12:43:46Z
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2009
article
1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2309
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El I Congreso Teológico-Pastoral de la diócesis de Coria-Cáceres sobre San Pablo. Cáceres, 7-10 de mayo de 2009
Fresneda Corchado, Miguel S.
Diócesis de Coria-Cáceres
Teología pastoral
Diocese of Coria-Caceres
Pastoral Theology
Describe la celebración del I Congreso Teológico-Pastoral de la diócesis de Coria-Cáceres sobre San Pablo, celebrado en Cáceres, del 7 al 10 de mayo de 2009.
Describes the celebration of the I Congress Pastoral-theological of the Diocese of Coria-Cáceres on Saint Paul, held in Cáceres, from 7 to 10 May 2009.
2014-12-02T12:16:17Z
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2009
article
1886-4945
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Crónica del XII Congreso Latinoamericano de Filosofía Medieval “Juan Duns Scoto”. Séptimo centenario de su muerte (1308-2008). Buenos Aires, 6 a 10 de octubre de 2008
Lázaro Pulido, Manuel
Universidade do Porto. Portugal
Filosofía medieval
Juan Duns Escoto, Beato
Medieval philosophy
Duns Scotus
El XI Congreso Latinoamericano de Filosofía Medieval, auspiciado por la Comissão Brasileira de Filosofia Medieval, ha girado en torno al tema central del séptimo Centenario de la muerte de Juan Duns Escoto en 1308. Han sido sus objetivos:
1. Introducir, a través del caso Escoto, al conocimiento de estas relaciones
culturales y su importancia en la formación del espíritu europeo tardomedieval y moderno.
2. Analizar específicamente la experiencia de Escoto en las diversas disciplinas y problemas de la filosofía.
3. Rastrear las influencias de Escoto y su creación filosófica y teológica en
autores latinos posteriores y especialmente su recepción en América.
4. Reflexionar sobre posibles lecturas actuales de los textos de Escoto
como respuesta a problemas acuciantes de nuestro tiempo.
The XI Latin American Congress of Medieval Philosophy, sponsored by the Brazilian Comissão de Medieval Philosophy, has revolved around the central theme of the seventh centenary of the death of John Duns Scotus in 1308. Congress has focused on: 1. Enter through Escoto case, knowledge of these cultural relationships and their importance in the formation of late medieval and modern European spirit. 2. Analyze the experience of Scotus in the various disciplines and problems of philosophy. 3. Trace the influence of Scotus and his philosophical and theological creation in later Latin authors and especially his reception in America. 4. Reflect on possible current readings of the texts of Scotus in response to pressing problems of our time.
2014-12-02T12:03:40Z
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2009
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1886-4945
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Universidad de Extremadura
Instituto Teológico de Cáceres
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[Reseña] Instituto Teológico de Murcia, Colección “Cuadernos de Teología Fundamental”
Lázaro Pulido, Manuel
Teología
Instituto Teológico de Murcia OFM
Es una reseña de la obra: Instituto Teológico de Murcia, Colección “Cuadernos de Teología Fundamental”, Murcia, Instituto Teológico de Murcia OFM – Ed. Espigas, 2008-2009.
Esta reseña tiene un nombre genérico porque queremos señalar un impulso, una colección, un esfuerzo editorial y de pensamiento que va más allá de títulos concretos.
Se compone, hasta fecha de hoy, de cinco números de diversos temas que responden fielmente a lo que esta colección pretende ser:
- CTF n. 0: Francisco Martínez Fresneda (ed.), “Instituto Teológico de Murcia OFM Centro Agregado de Teología Fundamental”, 2008. ISBN: 978-84-86042-73-8.
- CTF n. 1: Rafael Sanz Valdivieso, “Sobre la Tolerancia y el Pluralismo”, 2008. ISBN: 978-84-86042-75-2.
- CTF n. 2: José Luis Parada Navas, “Apuntes de Bioética”, 2008. ISBN: 978-84-86042-76-9.
- CTF n. 3: J. Silvio Botero Giraldo, “La familia cristiana: misterio humano y divino”, 2009. ISBN: 978-84-86042-78-3.
- CTF n. 4: Cesáreo Gutiérrez Espada, “El Yihad: concepto, evolución y actualidad”, 2009, 21 x 13,5 cm. (en prensa)
IIt's a review of the work: Instituto Teológico de Murcia, Colección “Cuadernos de Teología Fundamental”, Murcia, Instituto Teológico de Murcia OFM – Ed. Espigas, 2008-2009.
This review is a generic name because we want to indicate a momentum, a collection, editorial effort and thought that goes beyond specific title.
It is composed, up to date, five numbers of various subjects that respond truthfully to what this collection is intended to be:
- CTF n. 0: Francisco Martínez Fresneda (ed.), “Instituto Teológico de Murcia OFM Centro Agregado de Teología Fundamental”, 2008. ISBN: 978-84-86042-73-8.
- CTF n. 1: Rafael Sanz Valdivieso, “Sobre la Tolerancia y el Pluralismo”, 2008. ISBN: 978-84-86042-75-2.
- CTF n. 2: José Luis Parada Navas, “Apuntes de Bioética”, 2008. ISBN: 978-84-86042-76-9.
- CTF n. 3: J. Silvio Botero Giraldo, “La familia cristiana: misterio humano y divino”, 2009. ISBN: 978-84-86042-78-3.
- CTF n. 4: Cesáreo Gutiérrez Espada, “El Yihad: concepto, evolución y actualidad”, 2009, 21 x 13,5 cm. (en prensa)
2014-12-16T08:46:16Z
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2009
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1886-4945
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Universidad de Extremadura
Instituto Teológico de Cáceres
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Aproximación a la literatura cristiana oriental en árabe: Yahya Ibn ‘Adi , teólogo y filósofo cristiano
Ramón Guerrero, Rafael
Universidad Complutense de Madrid
Controversia
Filosofía árabe
Literatura cristiana
Yahyâ b. ‘Adî
Arab philosophy
Christian literature
El siguiente estudio nos muestra desde el desconocido campo de la literatura cristiana en lengua árabe cómo esta fue determinante para el desarrollo de la llamada “cultura árabe”. Dicha cultura no fue exclusiva de autores y pensadores musulmanes, como suele creerse con frecuencia, sino mucho más amplia, puesto que incluyó también a judíos y cristianos que vivieron en un entorno de lengua árabe. Yahyâ b. ‘Adî es precisamente uno de los autores árabes cristianos más nombrado entre los estudiosos de la filosofía árabe e islámica, aunque poco conocido por el lector hispano y sirve de muestra de la importancia y riqueza que guarda la literatura cristiana oriental en lengua árabe, merecedora de mejor atención que la que hasta ahora se le ha prestado.
The following study shows how the little known Christian literature in Arabic language was essential for the development of Arab culture. It was not the exclusive domain of Muslim authors and thinkers, as commonly believed; but a much wider culture which also included those Jews and Christians living in a predominantly Arab environment. Yahyâ b. Adî is precisely one of the most renowned Christian Arab authors among Arab and Islamic philosophy scholars, although little known for the Spanish reader; and it is representative of the underlying importance of Eastern Christian literature in Arabic language, which also deserves closer attention than the usual so far.
2014-12-02T09:56:45Z
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2009
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1886-4945
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Le problème de la philosophie islamique
Merzoug, Omar
Université Paris-Sorbonne (Paris IV). France
Averroes
Filosofía islámica
Zakariyya Rhazî
Islamic philosophy
En este artículo se muestran ciertos ejemplos extraídos de la producción filosófica musulmana con el fin de intentar dilucidar hasta qué punto podemos hablar de filosofía musulmana, cuestión que presupone una cierta posición ante la filosofía. El ejercicio de la razón filosófica por parte de los autores musulmanes muestra un quehacer propio que sabe responder a la dialéctica fe-razón y que como cristianos y judíos supone un gran ejercicio y un reto intelectual.
This paper contains some examples taken from the Muslim philosophical output which aim to explain the extent to which we can talk about Muslim philosophy. This question assumes a particular position before philosophy. The exercise of philosophical reason practised by Muslim authors shows a task that is able to answer to the faithreason dialectics and that, as Christians and Jews, entails a big effort and an intellectual challenge.
2014-12-02T10:21:58Z
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El Islam en la vida de la mujer a través de los tiempos
Pérez Álvarez, María de los Ángeles
Rebollo Álvarez, María José
Universidad de Extremadura. Departamento de Lenguas Modernas y Literatura Comparada
Feminismo
Islam
Mujer
Feminism
Islamism
Woman
Las autoras abordan el problema de la mujer musulmana a lo largo del tiempo hasta la actualidad, asunto complicado por la heterogeneidad de la población femenina de todos los países de religión musulmana, y por la diferente situación social y política imperante en cada uno de ellos, donde aún hoy conviven estructuras familiares cuasi tribales y patriarcales con otras modernizadas. Mujeres del ámbito rural y mujeres ciudadanas son dos realidades bien distintas. Se puede decir que en la mayoría de los países conviven la tradición y la modernidad. Aún con esta dificultad aparece una nueva mujer musulmana que empezó a emerger con fuerza a mediados del siglo XX en países islámicos como Egipto, Líbano, Turquía, Siria, Túnez o Marruecos e incluso países más integristas y severos en el cumplimiento de los preceptos religiosos como Arabia Saudí o Irán no se ajusta a la imagen estática y sumisa que se les ha atribuido desde la aparición del Islam.
The authors raise the problem of Muslim women throughout the centuries up until today, which is indeed a difficult task due to the diversity of the female population in Muslim countries along with their social status and the dominant policy in each of these countries, where nowadays there are still tribal and patriarchal families who coexist with modernized ones. Women from rural areas and women living in cities belong to very different realities. It could be said that in most countries both tradition and modernity live together. Even in such difficulty there comes out the new Muslim woman, the new model that started to come strongly into existence in the mid-XX century in Islamic countries such as Egypt, Lebanon, Turkey, Syria, Tunisia or Morocco, and even in more fundamentalist countries such as Saudi Arabia or Iran. The new women do not exactly adjust to the static and submissive image that has been attributed to them since Islamism appeared.
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“Las concepciones del alma son las mismas para todos” (Aristóteles, "Peri Hermeneias", 16ª 5). Interpretación de S. Alberto Magno del universalismo aristotélico
García Cuadrado, José Ángel
Universidad de Navarra
Alberto Magno
Alma
Antropología
Conocimiento
H. Arens
Albert the Great
Soul
Anthropology
knowledge
Alberto Magno en su paráfrasis al “Peri hermeneias” comenta la afirmación de que “las concepciones del alma son las mismas para todos”, relativizando el universalismo aristotélico. La unidad de concepciones forma una unidad específica, y no numérica; además, el contenido de esas concepciones varía en cada hombre. Si son comunes a todos los hombres, es porque intencionalmente remiten a “una misma realidad”: así pues Alberto reconduce el problema a la afirmación aristotélica de que “las cosas son las mismas para todos.
Albert the Great in his paraphrase to “Peri hermeneias” comments the statement that “the conceptions of the soul are the same ones for all”, relativizing the Aristotelian universalism. The unit of conceptions form a specific and nonnumeric unit; also, the content of those conceptions varies in each man. If they are common to all the men, it is because intentionally they remit “oneself reality”: therefore Albert returns the problem to the Aristotelian statement that “the things are the same ones for all”.
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La formación clerical en los Colegios Menores de la Universidad de Salamanca
Martín Sánchez, Miguel Á., 1978-
Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación
Universidad
Colegios
Pedagogía
Formación clerical
Universities
Colleges
Education
Training clerical
A lo largo del presente artículo, trataremos de presentar y reflexionar sobre el sistema pedagógico de los antiguos colegios universitarios, centrándonos en el ámbito hispano, más concretamente en la ciudad de Salamanca durante el siglo XVI, el siglo de mayor esplendor de la primera universidad española. Los colegios universitarios trataron de salvar e inculcar lo fundamental de la vida religiosa a semejanza de los monasterios, imponiendo a los colegiales las prácticas religiosas como algo normal y como un elemento más de la vida diaria. Esto era algo fundamental en la pedagogía colegial. La educación recibida por los colegiales estaba sustentada en fuertes pilares religiosos, y era de absoluta obligación por parte de los colegiales y maestros, rectores y patrones, la participación y vivencia de todas las cuestiones religiosas. La religión ocupó un papel destacadísimo y muy relevante en la escala de valores de los antiguos colegios universitarios.
Throughout this paper, we will try to present and reflect on the educational system of the old colleges, focusing on the Hispanic, more specifically in the city of Salamanca in the 16th century, the century of greatest splendor of the first Spanish university. The colleges tried to save and instill the fundamentals of religious life, like the monasteries, leaving the school as a religious practice and as a normal part of everyday life. This was essential in the teaching college. Education received by pupils was based on strong religious pillars, and was an absolute obligation on the part of schoolchildren and teachers, and making patterns, participation and experience of all religious matters. Religion was an outstanding and very important role in the value of the old colleges.
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Los estatutos capitulares de la Iglesia de Coria (1586)
Fátima Cotano Olivera
Universidad de Extremadura
Coria
Catedral
Estatutos
Cabildo
Clero
Cathedral
Statutes
Cathedral chapter
Clergy
El estudio de los Estatutos de la Catedral de Coria proporciona una valiosa información para conocer los diferentes aspectos sociales, económicos, culturales y asistenciales del cabildo catedralicio durante la Edad Moderna, especialmente tras las reformas aprobadas en el Concilio de Trento.
The study of the Statutes of the Cathedral of Coria provides valuable information to know the different social, economic, cultural and welfare of the cathedral chapter during the Modern Age, especially after the reforms adopted in the Council of Trent.
2014-12-02T12:10:34Z
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[Reseña] Tomás de Aquino, “De Veritate, 29. La gracia de Cristo”
Gómez Solís, Juan
Tomás de Aquino, Santo
Escolástica
Tomismo
Thomas of Aquin
Scholasticism
Thomism
Es una reseña de la obra: Tomás de Aquino, “De Veritate, 29. La gracia de Cristo”, Traducción, introducción y notas de Cruz González Ayesta, Navarra, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra (Cuadernos de Anuario Filosófico, n. 190), 2006, 52 pp., ISSN: 1137-2176
It's a review fron the work: Tomás de Aquino, “De Veritate, 29. La gracia de Cristo”, Traducción, introducción y notas de Cruz González Ayesta, Navarra, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra (Cuadernos de Anuario Filosófico, n. 190), 2006, 52 pp., ISSN: 1137-2176
2014-12-03T09:23:32Z
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[Reseña] Manuel Lázaro Pulido – Ramón de la Trinidad Piñero Mariño (Eds.), Jesús de Nazaret. Pensando desde Joseph Ratzinger – Benedicto XVI
Martínez Fresneda, F.
Benedicto XVI
Jesús de Nazaret
Es una reseña de la obra: Manuel Lázaro Pulido – Ramón de la Trinidad Piñero Mariño (Eds.), “Jesús de Nazaret. Pensando desde Joseph Ratzinger” – Benedicto XVI, Cáceres, Publicaciones del Instituto de Teología “San Pedro de Alcántara” (Serie Estudios, n.2), 2008, 331 pp., ISBN: 978-84-923489-3-0
It is a review of the work: Manuel Lázaro Pulido – Ramón de la Trinidad Piñero Mariño (Eds.), “Jesús de Nazaret. Pensando desde Joseph Ratzinger” – Benedicto XVI, Cáceres, Publicaciones del Instituto de Teología “San Pedro de Alcántara” (Serie Estudios, n.2), 2008, 331 pp., ISBN: 978-84-923489-3-0
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La revelación en el Islam y en el cristianismo. Estudio desde la perspectiva de la teología fundamental
Piñero Mariño, Ramón de la Trinidad
Instituto Teológico de Cáceres
Islam
Karl Rahner
Mahoma
Profetismo
Teología fundamental
Islamism
Muhammad
Prophetism
Fundamental theology
El presente artículo profundiza, desde el respeto a las experiencias religiosas de otras comunidades humanas, en la religión islámica y desde la teología fundamental cristiana intenta bucear en su experiencia original, es decir, en la experiencia religiosa de Mahoma, tal y como es descrita en el Corán. El trabajo se apoya también en la biografía de Mahoma y en otras fuentes, teniendo en cuenta la pregunta que encabeza este análisis: ¿se trata de una revelación sobrenatural la experiencia de Mahoma o podemos circunscribirla a lo que los católicos denominamos como revelación natural? Para lograr el objetivo se sigue un sencillo esquema en torno a tres puntos: (1) Estudio de la fenomenología de la revelación en el Corán; (2) la doctrina católica de la revelación natural y sobrenatural, ofreciendo la interpretación teológica o doctrina de K. Rahner sobre la revelación; y (3) el discernimiento sobre la experiencia religiosa de Mahoma.
This article studies Islamism in depth and tries, always with due respect to the religious experiences of other communities, to dive in its earliest experience, that is to say, in Muhammad’s experience just as described in the Coran. This will be carried out from the standpoint of Christian fundamental theology. The work bases also on Muhammad’s biography as well as on other sources and considers the question that heads this analysis: Was Muhammad’s experience a supernatural revelation or can it be subscribed to what Catholics call a natural revelation? In order to reach this target, we propose a simple outline consisting of three points: (1) study on the phenomenology of revelation in the Coran; (2) the Catholic doctrine on natural and supernatural revelation, along with K. Rahner’s theological interpretation of the revelation; (3) analysis of Muhammad’s religious experience
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[Reseña] José María Mora Montes, "Retos para una educación afectivo-sexual personalista"
Encinas Guzmán, María del Rosario
Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas
Educación afectiva
Educación sexual
Affective education
Sex education
Es una reseña de la obra: José María Mora Montes, “Retos para una educación afectivo-sexual personalista”, Cáceres, Publicaciones del Instituto de Teología “San Pedro de Alcántara” (Serie Persona, Familia y Vida, n. 2), Cáceres, 2009, 49pp., ISBN: 978-84-923489-8-5
It's a review from the work: José María Mora Montes, “Retos para una educación afectivo-sexual personalista”, Cáceres, Publicaciones del Instituto de Teología “San Pedro de Alcántara” (Serie Persona, Familia y Vida, n. 2), Cáceres, 2009, 49pp., ISBN: 978-84-923489-8-5
2014-12-03T12:59:48Z
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[Reseña] Juan Manuel Burgos Velasco, "Repensar la naturaleza humana"
Barrio Maestre, José María
Naturaleza humana
Persona
Human nature
Person
Es una reseña de la obra: Juan Manuel Burgos Velasco, "Repensar la naturaleza humana", Madrid, Ediciones internacionales universitarias, 2007, 168 pp., ISBN: 978-84-8469-206-5
It's a review from the work: Juan Manuel Burgos Velasco, "Repensar la naturaleza humana", Madrid, Ediciones internacionales universitarias, 2007, 168 pp., ISBN: 978-84-8469-206-5
2014-12-12T12:26:17Z
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Estudio antropológico del comportamiento ante la muerte: humanidad e inhumanidad
Encinas Guzmán, María del Rosario
Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas
Homo sapiens
Homínido
Vida
Muerte
Ritual
Genocidio
Sacrificio
Ley
Cultura
Homo sapiens
Hominid
Life
Death
Ritual
Genocide
Sacrifice
Law
Culture
La conducta de un homínido ante la muerte, la de cualquier animal, es de indiferencia. Sólo si la muerte cursa con dolor y sufrimiento notaremos ese dolor y ese sufrimiento, pero lo que no notaremos es la sensación de finitud e impotencia ante lo irremediable. El hombre, “Homo sapiens”, por el contrario, sabe que va a morir, que todo acaba irremediablemente algún día, y eso le provoca una angustia y un sufrimiento añadido que le hace reaccionar. Podemos seguir en el registro fósil estas reacciones desde antiguo, pero también observamos la presencia de muerte provocada a los semejantes a sabiendas de su finitud, e incluso, a veces, la institucionalización de una verdadera cultura de la muerte. El presente artículo trata de estas situaciones, de la actitud del hombre ante la muerte, tan necesarias de recordar en el mundo actual.
The behaviour of a hominid faced with the death, whom of any animal, is indifference. Only if the death deals with pain and suffering we will notice this pain and this suffering, but what we will not notice is the sensation of feebleness and impotence faced with the irremediable thing. The man, “Homo sapiens”, on the contrary, knows that he is going to die, that everything ends irremediably some day, and it leads him to a distress and an added suffering that makes him react. We can follow up these reactions in the fossil record from ancient times, but we also notice the presence of death caused to his fellow men knowing full well their finite existence, and even, sometimes, the institutionalization of a real culture of death. This article deals with these situations, with the attitude of man faced with death, which are so necessary to remind in the contemporary world.
2014-12-02T11:40:59Z
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2009
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[Reseña] Miguel Anxo Pena González, “Aproximación bibliográfica a la(s) «Escuela(s) de Salamanca»”
Lázaro Pulido, Manuel
Escuela de Salamanca
Teología
Escolástica
School of Salamanca
Theology
Scholasticism
Es una reseña de la obra: Miguel Anxo Pena González, “Aproximación bibliográfica a la(s) «Escuela(s) de Salamanca»”, Universidad Pontificia de Salamanca (Fuentes documentales, n. 2), Salamanca, 2008, 429 pp., ISBN: 978-84- 7299-790-5
It is a review of the work: Miguel Anxo Pena González, “Aproximación bibliográfica a la(s) «Escuela(s) de Salamanca»”, Universidad Pontificia de Salamanca (Fuentes documentales, n. 2), Salamanca, 2008, 429 pp., ISBN: 978-84- 7299-790-5
2014-12-02T12:32:38Z
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El Islam y el cristianismo. Notas para el diálogo
Cerro Chaves, Francisco (1957-)
Diálogo religioso
Evangelización
Pastoral
Religious dialogue
Evangelism
Pastoral
Breve nota de reflexión nacida de la experiencia pastoral en la que se nos sugiere realizar puntos de unión como impulso del amor evangélico.
Brief notes of reflections coming from the pastoral experience that proposes creating bonds in order to encourage evangelical love.
2014-12-02T09:41:50Z
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Construyendo El Dorado: una nueva civilización es posible
Barbolla Camarero, Domingo, 1958-
Universidad de Extremadura. Departamento de Psicología y Antropología
Emigración
Marroquíes
Nueva civilización
Talayuela
Emigration
Moroccans
New civilization
El siguiente estudio es una primera aproximación al paradigma de la Nueva Civilización, en el que las civilizaciones encontradas se presenta como paradigma sin sentido. Esta es la apuesta que representan estas páginas; dotar de sentido a la lucha de civilizaciones es tanto como cargar las ballestas hacia el referido enemigo. Unos y otros podrán encontrarse combatiendo o por el contrario desechando la batalla como sin sentido. Escojamos.
The following research tries to come closer to the paradigm of the New Civilization, in which different civilizations seen as meaningless paradigms is the approach presented on these pages; providing the civilization struggle with meaning is the same as loading a crossbow towards the enemy. Both sides will find each other either fighting or dropping the weapons like it made no sense. Let us choose.
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Tópicos amatorios de origen grecolatino en Ibn Hazm de Córdoba
Librán Moreno, Míriam
Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Antigüedad
Amor
El collar de la paloma
Ibn Hazm
Literatura grecolatina
Love
The Ring of the Dove
Greco-latin Literature
Rastreo y análisis de motivos amatorios que aparecen en “El collar de la paloma” del escritor cordobés Ibn Hazm y que se documentan con anterioridad en la literatura grecolatina. Investigación de los cauces y vías de transmisión.
Analysis of Greco-Latin amatory motifs documented in Ibm Hazm’s “The Ring of the Dove”. Inquiry into possible channels of transmission of such motifs from Greek and Latin writings into Arabic literature.
2014-12-02T10:06:42Z
2014-12-02T10:06:42Z
2009
article
1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2293
0000-0003-2632-8947
spa
Cauriensia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Universidad de Extremadura
Instituto Teológico de Cáceres
oai:dehesa.unex.es:10662/23082023-08-23T09:33:18Zcom_10662_1119com_10662_97com_10662_28col_10662_2243
La oración del Padrenuestro (II parte)
Muñoz Muñoz, Florentino
Instituto Teológico de Cáceres
Jesús de Nazaret
Oración del Padrenuestro
Jesus of Nazareth
The Lord’s Prayer
El artículo hace un análisis de los puntos esenciales desde el contexto históricodoctrinal y el comentario bíblico-teológico de la oración del Padrenuestro. El estudio sigue el hilo argumental del capítulo del libro “Jesús de Nazaret” de Benedicto XVI. Continúa un trabajo publicado en el volumen anterior y se centra en las “Peticiones” y la “Doxología final”.
This paper analyses the main topics of the Lord’s Prayer within its historical and doctrinal context. Also, a biblical and theological commentary is carried out. This study follows the thread of “Jesus of Nazareth”, a chapter from J. Ratzinger – Benedict XVI’s book. It continues a paper published in the previous volume and centres on the “Requests” and the “final Doxology”.
2014-12-02T12:36:12Z
2014-12-02T12:36:12Z
2009
article
1886-4945
http://hdl.handle.net/10662/2308
spa
Cauriensia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Universidad de Extremadura
Instituto Teológico de Cáceres