Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/10121
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Caroli, Maria Elvira de | - |
dc.contributor.author | Sagone, Elisabetta | - |
dc.contributor.author | Falanga, Rossella | - |
dc.contributor.author | Licciardello, Orazio | - |
dc.date.accessioned | 2019-12-19T08:44:19Z | - |
dc.date.available | 2019-12-19T08:44:19Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.issn | 0214-9877 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10662/10121 | - |
dc.description.abstract | Este artículo muestra el proyecto de investigación y acción "Análisis y fortalecimiento del pensamiento divergente en niños y adolescentes ciegos y con discapacidad visual", financiado por la Universidad de Catania. A la luz de la importancia de las habilidades divergentes y lógico-espaciales para estas materias, en términos de habilidades para la vida y buenas prácticas educativas, este proyecto de investigación tiene como fin lograr los siguientes objetivos: a) realizar herramientas de evaluación de habilidades divergentes y lógico-espaciales y verificar la validez de estos instrumentos; b) explorar los factores del pensamiento divergente para comprender mejor las habilidades más deficientes; c) proceder al fortalecimiento de las habilidades divergentes menos adecuadas en los sujetos. Hicimos que Stamperia Braille de Catania imprimiera la prueba de pensamiento divergente de Williams (protocolo TCD A y B) y las matrices de Raven (estándar SPM y CPM de color) en relieve mediante termoformado en PVC con altura de relieve no inferior a 0,9 mm para permitir la comprensión háptica de los estímulos por parte de los ciegos. Para sujetos con discapacidad visual, los instrumentos están hechos con impresión láser a todo color a cuatro colores en papel de 80 gr/mq. En esta fase de la investigación, de acuerdo con la Unión Italiana de Ciegos de Catania, comenzamos a administrar estas herramientas a cinco sujetos ciegos. | es_ES |
dc.description.abstract | This paper displays the Action-research project “Analysis and strengthening of divergent thinking in blind and visually impaired children and adolescents”, funded by the University of Catania. In light of the importance of divergent and logical-spatial skills for these subjects, in terms of life skills and good educational practices, this research project is aimed to achieve the following objectives: a) to realize divergent and logical-spatial skills assessment tools and to verify the validity of these instruments; b) to explore the factors of divergent thinking in order to better understand the most deficient skills; c) to proceed with the strengthening of the more inadequate divergent abilities in the subjects. We had Stamperia Braille of Catania print the Williams’ Test of divergent thinking (TCD protocol A and B) and the Raven Matrices (standard SPM and colored CPM) in relief by thermoforming on PVC with relief height not lower than 0.9 mm in order to allow the haptic understanding of stimuli by the blind. For visually impaired subjects the instruments are made using full color four-color laser printing on 80 gr/mq paper. In this phase of the research, in agreement with the Italian Blind Union of Catania, we began to administer these tools to five blind subjects. | es_ES |
dc.format.extent | 10 p. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Asociación INFAD | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Extremadura | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Pensamiento divergente | es_ES |
dc.subject | Habilidades lógico-espaciales | es_ES |
dc.subject | Niños y adolescentes ciegos y con discapacidad visual | es_ES |
dc.subject | Divergent thinking | es_ES |
dc.subject | Logical-spatial skills | es_ES |
dc.subject | Blind and visually impared children and adolescents | es_ES |
dc.title | Analysis of creative and logical-spatial skills in blind children and adolescents | es_ES |
dc.type | article | es_ES |
dc.description.version | peerReviewed | es_ES |
europeana.type | TEXT | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.subject.unesco | 6102 Psicología del Niño y del Adolescente | es_ES |
dc.subject.unesco | 3201.09 Oftalmología | es_ES |
europeana.dataProvider | Universidad de Extremadura. España | es_ES |
dc.identifier.bibliographicCitation | DE CAROLI, M., SAGONE, E., FALANGA, R. y LICCIARDELLO, O. (2019). Analysis of creative and logical-spatial skills in blind children and adolescents. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 241-250. doi:https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v1.1416 | es_ES |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Università degli Studi di Catania. Italia | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v1.1416 | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/1416 | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.17060/ijodaep.2019.n1.v1.1416 | - |
dc.identifier.publicationtitle | International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD. Revista de Psicología | es_ES |
dc.identifier.publicationissue | 1 | es_ES |
dc.identifier.publicationfirstpage | 241 | es_ES |
dc.identifier.publicationlastpage | 250 | es_ES |
dc.identifier.publicationvolume | 1 | es_ES |
dc.identifier.e-issn | 2603-5987 | - |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2019 Nº 1, Vol. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2019_1_1_241.pdf | 150,15 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License