Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/13327
Title: Actualización del papel de las analogías verbales y su capacidad predictiva sobre la prueba final de la ESO
Other Titles: Updating of the role of verbal analogies and their predictive capacity on final ESO exam
Authors: Pérez Bonet, Gregorio
Keywords: Analogías verbales;Razonamiento;Rendimiento escolar;Evaluación final ESO;Verbal analogies;Reasoning;School achievement;Final exam ESO
Issue Date: 2018
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Con el presente trabajo se propone un formato nuevo de evaluación mediante analogías verbales con la prueba AN2.0. Se ha pilotado la prueba con alumnado de 4º de la ESO, N=74. Se obtiene un alfa de cronbach de 0,85. Así mismo muestra buenas correlaciones con DAT RV y DAT RN, así como con la prueba de final de etapa de la ESO de la Comunidad de Madrid, convirtiéndose en el mejor predictor de la misma. Se confirma, así, el gran peso asociativo de las analogías verbales con el rendimiento escolar incluso con variantes en el formato de respuesta, abriéndose de esta manera un nuevo campo a explorar.
With the present work proposes a new format of assessment using verbal analogies with the test AN2.0. It has been piloted the test with students of 4º ESO, N=74. The test gets Cronbach’s Alpha of 0,85. At the same time shows good correlation with DAT RV and DAT RN, as well as with the final exam of ESO (Community of Madrid), becoming the best predictor of the califications in the exam. It is confirmed, the great role of the verbal analogies in the scholar achievement even with changes in the format of response, opening a new field to explore.
URI: http://hdl.handle.net/10662/13327
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2018.n2.v1.1340
Appears in Collections:Revista INFAD 2018 Nº 2, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2018_2_1_219.pdf303,01 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons