Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/13459
Title: | Prejuicio sutil y actitudes hacia la inclusión del profesorado y alumnado migrante magrebí |
Other Titles: | Subtle prejudice and attitudes towards inclusion of Maghreb migrant teachers and students |
Authors: | Albalá Genol, Miguel Ángel Guido, Juan Ignacio Ungaretti, Joaquín Maldonado Rico, Antonio Francisco |
Keywords: | Inclusión educativa;Interculturalidad;Prejuicio;Profesorado;Alumnado;Educational inclusion;Interculturality;Prejudice;Professorate;Students |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | En las últimas décadas, muchas sociedades han experimentado un proceso de transformación, siendo la amplia diversidad sociocultural uno de los principales rasgos de una ciudadanía cada vez más globalizada. En este sentido, numerosas investigaciones se han centrado en estudiar las actitudes hacia la inclusión de la población migrante en diferentes contextos. Sin embargo, no han sido tantos los esfuerzos para analizar dichas actitudes en el ámbito educativo, ni en indagar otras posibles variables que puedan relacionarse con éstas. Desde una perspectiva inclusiva, los sistemas educativos se constituyen como uno de los principales instrumentos culturales para poder mejorar la integración social y la convivencia intercultural en las sociedades. Además, algunos antecedentes sugieren que diferentes formas de prejuicio, ya sean sutiles o manifiestas, se relacionan con las actitudes de la ciudadanía hacia cuestiones como la inclusión educativa del alumnado migrante. En el presente estudio participaron 481 personas adultas españolas (52% mujeres y 48% hombres) con edades comprendidas entre los 18 y los 88 años, que cumplimentaron un cuestionario autoadministrable sobre actitudes hacia inclusión educativa, los niveles de prejuicio hacia personas migrantes magrebíes y variables socio-demográficas. Los resultados evidenciaron que las mujeres muestran actitudes significativamente más favorables hacia la inclusión educativa del alumnado y profesorado migrante, en comparación con los hombres. Además, se hallaron relaciones negativas entre el prejuicio sutil hacia personas migrantes magrebíes y las actitudes favorables que poseen hacia la inclusión de alumnado y profesorado de dicho origen en las instituciones educativas. Finalmente, se discute la implicación de las variables estudiadas para contar en el futuro con instituciones y comunidades educativas más inclusivas, socialmente justas e interculturales. In the last decades, many societies have undergone a process of transformation, with a great sociocultural diversity being increasingly frequent among citizens. In this sense, numerous researches have focused on studying attitudes towards the inclusion of the migrant population in different contexts. However, there have not been so many efforts to analyze these attitudes in the educational field, or to study other possible variables that may be related to them. Education is known as one of the main mechanisms, from an inclusive perspective, by which is able to improve social integration and intercultural coexistence in societies. In addition, previous studies suggest that different forms of prejudice, whether subtle or blatant, are related to citizens’ attitudes towards issues such as the educational inclusion of migrant students. The sample of the study consisted of 481 Spanish students (52% women and 48% men) aged between 18 and 88 years, who completed a self-administrated questionnaire which inquired attitudes towards educational inclusion, levels of prejudice towards Maghreb migrants and socio-demographic variables. The results demonstrated that women show significantly more favorable attitudes towards the educational inclusion of migrant students and teachers, compared to men. In addition, negative correlations were found between the subtle prejudice towards Maghreb migrants and the favorable attitudes they have towards the inclusion of students and teachers of that ethnical population in educational institutions. Finally, the implication of the variables studied to have in the future more inclusive, socially just and intercultural institutions and communities is discussed. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/13459 |
ISSN: | 0214-9877 |
DOI: | 10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2125 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2021 Nº 1, vol. 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2021_1_2_127.pdf | 251,07 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License