Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/14598
Title: Ansiedad escolar infantojuvenil: una revisión de autoinformes
Other Titles: Child and youth school anxiety: A review of self-reports
Authors: Fernández Sogorb, Aitana
Gómez-Núñez, María Isabel
Vicent, María
Aparicio Flores, María del Pilar
Aparisi Sierra, David
Inglés Saura, Cándido J.
Keywords: Ansiedad escolar;Infancia;Adolescencia;Evaluación;Autoinforme;Disfunciones cognitivas;School anxiety;Childhood;Adolescence;Assessment;Self-report;Cognitive dysfunctions
Issue Date: 2017
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadaura
Abstract: La ansiedad escolar es el conjunto de reacciones cognitivas, motoras y psicofisiolóficas emitidas por una persona ante situaciones del ámbito escolar que son percibidas como una amenaza. Los objetivos de investigación de este trabajo fueron dos. El primero de ellos fue describir los autoinformes de ansiedad escolar que han sido elaborados y/o validados entre el año 2005 y el 2015: Inventario de Ansiedad Escolar, School Anxiety Inventory-Short Version, Children’s Anxiety in Math Scale y Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents. El segundo propósito consistió en analizar la fiabilidad (consistencia interna y estabilidad temporal) y validez (estructura factorial) de los inventarios y de la escala mencionados antes. Los resultados sugieren que las propiedades psicométricas de estos instrumentos son adecuadas. Por tanto, pueden ser usados por profesionales clínicos y educativos para evaluar la ansiedad escolar de niños y adolescentes.
School anxiety is a set of cognitive, motor and psychophysiological responses emitted by a person in school situations that are perceived as a threat. The research objectives of this study were two. The first one was to describe school anxiety self-reports that have been elaborated and/or validated between 2005 and 2015: School Anxiety Inventory, School Anxiety Inventory-Short Version, Children’s Anxiety in Math Scale, and Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents. The second aim was to analyze the reliability (internal consistency and temporal stability) and validity (factorial structure) of the inventories and the scale mentioned above. Results suggest that the psychometric properties of these instruments are suitable. Therefore, these can be used by clinical and educational professionals to assess the school anxiety of children and adolescents.
URI: http://hdl.handle.net/10662/14598
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.973
Appears in Collections:Revista INFAD 2017 Nº 1, vol. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2017_1_3_43.pdf278,98 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons