Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/14762
Title: | Propuesta curricular de hipótesis de progresión para conceptos estructurantes de ecología |
Other Titles: | Curricular proposal of progression hypothesis f or ecological structurant concepts |
Authors: | Bermúdez, Gonzalo Miguel Ángel Longhi, Ana Lía de |
Keywords: | Enseñanza de la Ecología;Hipótesis de progresión;Enseñanza para La Comprensión;Conceptos estructurantes;Ecology teaching;Progression hypothesis;Teaching far Comprehension;Structurant concepts |
Issue Date: | 2006 |
Publisher: | Universidad de Extremadura, Facultad de Educación |
Abstract: | El marco teórico que sustenta esta propuesta relaciona tópicos habitualmente tratados en forma independiente en el contexto de la Didáctica de las Ciencias como son la resolución de situaciones problemáticas, el diseño de unidades didácticas como hipótesis de progresión, los conceptos estructurantes y la enseñanza para la comprensión. Se identifican algunos conceptos ecológicos estructurantes como la biodiversidad, su pérdida y conservación, y las perturbaciones ecosistémicas. Se propone una secuenciación mediante hipótesis de progresión, que contemplan la construcción gradual del conocimiento y representan la profundidad de comprensión de sus diferentes dimensiones. Finalmente, se describe la prueba de una unidad didáctica problematizadora con la secuencia de construcción conceptual según un gradiente de complejidad, abstracción y referencia ambiental crecientes. The theoretical framework that supports this proposition relates usually unconnected tapies treated within the context of the Didactic of Sciences, i.e. problem-solving, the design of didactic units by progression hypothesis, strncturant concepts and teachingfor comprehension. Sorne structuring concepts are identijred such as biodiversity, its loss and conservation, and ecosystem disturbances. A sequence by progression hypothesis is proposed as it takes into account the gradual construction of knowledge and represents depth comprehension of its different dimensions. Final/y the reporta/so describes the performance of a problem-solving-based didactic unit with the succession of conceptual construction in agreement with a complexity, abstraction and environmental reference growing gradie'nt. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/14762 |
ISSN: | 0213-9529 |
Appears in Collections: | Campo Abierto Vol. 25, nº 2 (2006) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0213-9529_25_2_13.pdf | 812,06 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License