Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/15818
Title: | La escuela i el éxito/fracaso de su alumnado |
Other Titles: | The school and the success and failure of its students La escuela y el éxito/fracaso de su alumnado |
Authors: | Rosselló Ramon, María Rosa |
Keywords: | Éxito escolar;Fracaso escolar;Investigación educativa;Variables individuales;Variables sociales;Variables institucionales;School success;School failure;Educational investigation;Individual variables;Social variables;Institutional variables |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | Estudios como Pisa (2006, 2010), el de Ferrer i Albaigés (2008) o el Informe del Sistema Educativo de las Islas Baleares (2010), constatan el alto porcentaje de abandono escolar que se produce en España antes de finalizar la Enseñanza Secundaria Obligatoria, cuantificando el fracaso escolar en algunas comunidades educativas en torno al 40%. A pesar de ello, los especialistas no se ponen de acuerdo sobre las dimensiones que tienen mayor repercusión y la temática es abordada desde posiciones muy dispares. En la comunicación nos proponemos abordar algunos interrogantes clave: ¿Cuándo se inician los estudios sobre esta temática? ¿Qué dimensiones analiza la investigación educativa? ¿Qué balance hace? ¿Cuáles son los factores de riesgo? ¿Cuáles los factores protectores? ¿Cómo afrontar esta problemática?. Studies as Pisa (2006, 2010), that of Ferrer i Albaigés (2008) or the Report of the Educational system of the Balearic Islands (2010), state the high percentage of school abandon that takes place in Spain before finishing the Secondary Obligatory Education, quantifying the school failure in some educational communities concerning 40 %. In spite of it, the specialists do not put in agreement on the dimensions that have major repercussion and the subject matter is approached from very unlike positions. In the report we propose to address some key questions: When will initiate studies on this subject? What dimensions discussed educational research? What is your assessment? What are the risk factors? What protective factors? How to tackle this issue. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/15818 |
ISSN: | 0214-9877 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 3 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2011_1_3_381.pdf | 131,1 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License