Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/15918
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Caroli, Maria Elvira de | - |
dc.contributor.author | Sagone, Elisabetta | - |
dc.date.accessioned | 2022-10-21T08:20:53Z | - |
dc.date.available | 2022-10-21T08:20:53Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.issn | 0214-9877 | - |
dc.identifier.issn | 2603-5987 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10662/15918 | - |
dc.description.abstract | El objetivo de esta investigación fue la exploración de las actitudes sociales hacia la discapacidad (evaluadas con ítems abiertos), expresadas por 45 docentes curriculares y 45 con necesidades especiales, en relación con la representación del Yo Profesional y los estudiantes discapacitados y típicamente desarrollados (analizados utilizando diferencial semántico: De Caroli et al., 2007). Los resultados mostraron que, sobre las metas futuras de los estudiantes con discapacidad, especialmente los maestros curriculares indicaron el logro de la educación superior y el logro de la integración social, por el contrario, los maestros con necesidades especiales declararon la adquisición de autonomía personal. Sobre las emociones expresadas por los maestros, especialmente los maestros curriculares asumieron que tienen sentimientos negativos hacia los estudiantes discapacitados, mientras que los maestros con necesidades especiales expresaron sentimientos positivos. La representación del Yo Profesional fue significativamente más positiva que la expresada hacia los estudiantes discapacitados y típicamente desarrollados: este resultado fue más relevante en los maestros con necesidades especiales que en los colegas curriculares. Las representaciones de los estudiantes profesionales y discapacitados fueron más positivas en los maestros que expresaron sentimientos positivos hacia los estudiantes discapacitados en comparación con los maestros que expresaron sentimientos negativos. Será interesante verificar la influencia de la representación positiva del rol profesional en la percepción de los sujetos con discapacidad en otros cuidadores involucrados en el manejo de la discapacidad. | es_ES |
dc.description.abstract | The aim of this investigation was the exploration of social attitudes towards disability (assessed with open-ended items), expressed by 45 curricular and 45 special needs teachers, in relation to the representation of Professional Self and disabled and typically developed students (analyzed using semantic differential: De Caroli et al., 2007). Results showed that, about the future goals of disabled students, especially curricular teachers indicated the attainment of higher education and the achievement of social integration, on the contrary special needs teachers stated the acquisition of personal autonomy. About the emotions expressed by teachers, especially curricular teachers assumed that they have negative feelings towards disabled students, while special needs teachers expressed positive feelings. The representation of Professional Self was significantly more positive than that expressed toward disabled and typically developed students: this result was more relevant in special needs teachers than curricular colleagues. The representations of Professional Self and disabled students were more positive in teachers expressing positive feelings towards disabled students compared to teachers expressing negative feelings. It will be interesting to verify the influence of positive representation of professional role on the perception of disabled subjects in other caretakers involved in the management of disability. | es_ES |
dc.format.extent | 8 p. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Asociación INFAD | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Extremadura | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Discapacidad | es_ES |
dc.subject | Yo profesional | es_ES |
dc.subject | Actitudes sociales | es_ES |
dc.subject | Maestros con necesidades especiales | es_ES |
dc.subject | Disability | es_ES |
dc.subject | Professional Self | es_ES |
dc.subject | Social attitudes | es_ES |
dc.subject | Special needs teachers | es_ES |
dc.title | Proffessional self and social attitudes towards disability: a comparison between curricular and special needs teachers | es_ES |
dc.type | article | es_ES |
dc.description.version | peerReviewed | es_ES |
europeana.type | TEXT | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.subject.unesco | 5803.02 Preparación de Profesores | es_ES |
dc.subject.unesco | 5802.05 Educación Especial; Minusválidos y deficientes Mentales | es_ES |
dc.subject.unesco | 6114.02 Actitudes | es_ES |
europeana.dataProvider | Universidad de Extremadura. España | es_ES |
dc.identifier.bibliographicCitation | De Caroli, M.E. & Sagone, E. (2011). Professional self and social attitudes towards disability: a comparison between curricular and special needs teachers. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD: Revista de Psicología, 1(4), pp. 493-500. ISSN: 0214-9877. | es_ES |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Università degli Studi di Catania. Italia | es_ES |
dc.identifier.publicationtitle | International Journal of Developmental and Educational PSychology. INFAD: Revista de Psicología | es_ES |
dc.identifier.publicationissue | 1 | es_ES |
dc.identifier.publicationfirstpage | 493 | es_ES |
dc.identifier.publicationlastpage | 500 | es_ES |
dc.identifier.publicationvolume | 4 | es_ES |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2011 Nº 1, Vol. 4 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2011_1_4_493.pdf | 80,31 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License