Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/17026
Title: | Entrenamiento de los procesos de autorregulación del aprendizaje en soporte Moodle |
Authors: | Cerezo Menéndez, Rebeca Sancho Núñez, José Carlos González-Pienda, Julio Antonio Rosário, Pedro Álvarez, Luis González Castro, Paloma Rodríguez, Celestino Álvarez, David Bernardo Gutiérrez, Ana Belén Valle, Antonio Cabanach, Ramón G. Rodríguez, Susana |
Keywords: | Aprendizaje autorregulado;Estrategias de aprendizaje;Educación superior;E-learning;Moodle;Self-regulated learning;Learning strategies;Higher education;E-learning;Moodle |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | En este trabajo se describen y analizan las características de un programa de promoción de procesos y estrategias de aprendizaje en Educación Superior. El programa se organiza en torno a un conjunto de cartas escritas por Gervásio, un alumno recién llegado a la universidad, sobre sus reflexiones, dificultades y éxitos experimentados en esta nueva etapa de su vida académica. El programa está orientado a dotar a los alumnos universitarios de estrategias (cognitivas, metacognitivas y de apoyo) que les permitan abordar sus procesos de aprendizaje de una forma más competente y autónoma pensando en las nuevas demandas que plantea el Espacio Europeo de Educación Superior. Se ha utilizado el entorno virtual “Moodle” como sistema de gestión de aprendizaje (LMS – Learning Management System) empleándolo para administrar, distribuir y realizar el seguimiento de las actividades de E-learning diseñadas para el entrenamiento del aprendizaje autorregulado. This work describes and analyzes the characteristics of the Promoting Learning Processes and Strategies in Higher Education Program. The program is organized around a collection of letters written by Gervásio, a freshman student. The letters deal with thinking, difficulties and successes of Gervasio in this new stage of his academic life. The aim of the program is providing with cognitive, metacognitve and support strategies to the university students. These strategies let the students approach their learning process in a proficient and self-regulated way taking into account the recent demands of the European Space for Higher Education. It has been used the virtual learning environment “Moodle” like the Learning Management System (LMS) to run, assign and monitoring the E-learning activities designed to foster self-regulated learning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/17026 |
ISSN: | 0214-9877 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2009 Nº 1, Vol. 4 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2009_1_4_317.pdf | 140,75 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License