Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/17308
Title: | Evolución y recepción crítica de la obra de Robbe-Grillet: de la "nueva autobiografía" a la muerte del autor (1984-2008) |
Authors: | Fernández Cardo, José María |
Keywords: | Nueva autobiografía;Robbe-Grillet, Alain (1922-2008);"Yo de autor";Historia de la crítica literaria francesa;New autobiography;First-person author;History of French literary criticism |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones |
Abstract: | Con la publicación a mediados de la década de los años ochenta de Le miroir qui revient se inaugura un período nuevo en la obra narrativa de Alain Robbe-Grillet, denominado de la "nueva autobiografía" y caracterizado por la irrupción de un "yo de autor" que provocativamente declara no haber hablado de cosa más que de sí mismo en todas sus novelas anteriores, agrupadas hasta entonces bajo la etiqueta del "nouveau roman" y del "objetivismo". En este trabajo se procede a la revisión de la producción narrativa de Robbe-Grillet desde mediados de la década de los ochenta hasta el 2008, año de la muerte del autor, prestando una especial atención a la recepción crítica de la misma. A lo largo de los últimos veinticinco años la crítica especializada de Robbe-Grillet ha variado el punto de mira, y las estrategias de lectura, la cuestión del sentido ha venido a ocupar un lugar de privilegio. ¿Ha cambiado la obra de Robbe-Grillet o ha cambiado la perspectiva crítica? ¿Tanto se ha separado la crítica francesa en el último cuarto de siglo de los presupuestos de Tel Quel?. With the publication of Le miroir qui revient in the mid eighties a new stage begins in the narrative work of Alain Robbe-Grillet, which came to be known as "new autobiography". This period is characterized by the emergence of a "first-person author" who provocatively claims to have spoken about nothing but himself all his previous novels, grouped under the label of "nouveau roman" and "objectivism". This work reviews Robbe-Grillet's narrative production from the mid eighties up to his death in 2008, with special attention to its critical reception. Throughout the last 25 years, Robbe-Grillet's critics have modified the focus of interest and reading strategies and the sense issue has taken a central position. Has Robbe-Grillet's work changed or has the critical perspective changed? Has French literary criticism diverted so much from the assumptions of Tel Quel?. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/17308 |
ISSN: | 1135-8637 |
Appears in Collections: | Cuadernos de Filología Francesa Nº 19 (2008) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1135-8637_19_83.pdf | 1,25 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License