Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/18722
Title: | El análisis de la actividad como herramienta de intervención en terapia ocupacional |
Authors: | Bullón Benito, Elisa Álvarez Martínez, Antonio Javier Carpena Niño, María Gracia Calvo Arenillas, José Ignacio |
Keywords: | Análisis de la actividad;Ocupación;Terapia ocupacional;Docencia;Activity analysis;Occupation;Occupational therapy;Teaching |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | El análisis de la actividad es una herramienta fundamental dentro de la Terapia Ocupacional, ya que aporta conocimiento específico de los requerimientos y características de la misma. Esto hace posible que estos profesionales puedan facilitar o promover el desempeño autónomo de personas con diferentes dificultades. Por este motivo, se considera uno de los contenidos básicos a impartir dentro de los títulos de grado que habilitan a estos profesionales y resulta relevante conocer cómo se está llevando a cabo, ya que repercute en las intervenciones realizadas con diferentes usuarios del servicio. Con este objetivo, se realizó una consulta sobre el conocimiento y uso de esta herramienta a tres colectivos: terapeutas ocupacionales formados en España, alumnos y docentes actuales del grado en terapia ocupacional en España. Este aportó información de interés para favorecer estrategias que proporcionen un mayor conocimiento de la ocupación por parte de este colectivo y con ello, promover el crecimiento de la profesión y la identidad ocupacional de los terapeutas ocupacionales. Activity analysis is a crucial tool within Occupational Therapy, it provides specific information on its requirements and characteristics of the activity. These professionals are able to facilitate or promote the autonomous performance in every occupation of people suffering from different difficulties. It is considered one of the key contents to be taught within undergraduate degrees which qualify these professionals. Therefore, it is pertinent to discover how it is being carried out in Spanish, as it affects the interventions performed among different users of the service. A survey among three main groups was conducted: a group of occupational therapists qualified in Spanish universities, current students, and lecturers studying and working in Occupational Therapy Degrees in Spain. The results from this survey suggest interesting information to promote strategies that would improve activity analysis learning and use, by students and occupational therapists. This could promote the visibility, occupational identity, and value of this profession in our country. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/18722 |
ISSN: | 0214-9877 |
DOI: | 10.17060/ijodaep.2023.n1.v1.2473 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2023 Nº 1, vol. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2023_1_1_39.pdf | 279,36 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License