Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/19767
Title: | La anagnórisis en la obra dramática de Lope de Vega |
Other Titles: | Anagnorisis in the dramatic work by Lope de Vega |
Authors: | López Martín, Ismael, 1987- |
Keywords: | Teatro barroco español;Lope de Vega;Anagnórisis;Anagnorisis;Spanish Baroque theater |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Editorial Academia del Hispanismo |
Abstract: | Este trabajo de investigación está destinado a estudiar detalladamente el funcionamiento del recurso de la anagnórisis en un corpus de ciento cincuenta comedias escritas por el autor barroco español Lope Félix de Vega Carpio, donde se han registrado un total de quinientos dieciséis casos, analizados por setenta variables. Partiendo de decenas de definiciones y clasificaciones que sobre esta técnica se han descrito desde Aristóteles se llega a un sistema conceptual completo que permite desarrollar términos relativos a la agnición y tipologías basadas en tres parámetros diferentes: el objeto, el procedimiento y las consecuencias. Cada una de ellas presenta varias clases de reconocimientos, que funcionan de manera individual o asociadas a otros paradigmas; todas las opciones se ilustran con ejemplos de obras de Lope. Además, se completa el estudio con el análisis de otros factores que influyen en la aparición de este mecanismo: frecuencia, localización, importancia para el transcurso de la acción, participación de personajes, público, escenografía, recursos de composición, versificación y léxico. This research aims at a thorough analysis of how anagnorisis is used in a corpus of one hundred and fifty comedies by the Spanish Baroque writer Lope Félix de Vega Carpio. This corpus comprises five hundred and sixteen examples, analyzed by seventy variables. Stemming from the dozens of definitions and classifications on this technique ever since Aristotle, an integral conceptual system can be reached, which allows the development of terms related to agnition and typologies based on three different parameters: object, procedure and consequences. Each of them has various kinds of recognitions, which work either individually or together with other paradigms. Every option is supported with examples of works by Lope. The study is finally completed with the analysis of other factors that affect the appearance of this device: frequency, location, importance for the course of action, characters’ participation, audience, scenography, composition devices, versification and lexicon. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/19767 |
ISBN: | 978-84-16187-55-3 |
Appears in Collections: | DFIHI - Libros o capítulos de libros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
978-84-16187-55-3.pdf ???org.dspace.app.webui.jsptag.ItemTag.accessRestricted??? | 912,71 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
978-84-16187-55-3_PortadaÍndice.pdf | Portada e índice | 85,02 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License