Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10662/19780
Títulos: Detailed Emotional Profile of Secondary Education Students Toward Learning Physics and Chemistry
Autores/as: Dávila Acedo, María Antonia
Airado Rodríguez, Diego
Cañada Cañada, Florentina
Sánchez Martín, Jesús, 1980-
Palabras clave: Emotions;Principal Component Analysis;Pupils;Secondary education;Physics and Chemistry;Aprendizaje basado en proyectos;Content;Teacher;Emociones;Análisis de los componentes principales;Alumnos;Educación Secundaria;Física y Química;Contenidos;Profesor
Fecha de publicación: 2021
Editor/a: Frontiers Media
Resumen: Sustainability has recently become a common context for science teaching due to its potential in terms of learning the content and promoting such universal values as respect for human rights and for other forms of life, the integral development of the person, or participation in democratic processes. The treatment of the Sustainable Development Goals in higher education, improving environmental awareness and promoting sustainable attitudes through didactic interventions of some depth, is the responsibility of teachers and researchers. This study describes a didactic intervention based on the design, implementation, and testing of a Slow Sand Filter. It was carried out in a science seminar with primary teacher education students (n ¼ 69), and served to promote sustainable awareness in addition to other skills, knowledge and competencies required for the professional development of prospective teachers. The results provide evidence that prospective teachers who feel positive and activating emotions during the implementation of the program think that the experience will modify their way of teaching science when they are teachers. Through this intervention, prospective teachers face real problems, develop sensitivity and critical thinking towards problematic situations that are being experienced on the planet, and improve their environmental attitudes, scientific knowledge, and emotional dimension towards learning the sciences.
a sostenibilidad se ha convertido recientemente en un contexto común para la enseñanza de las ciencias por su potencial en términos de aprendizaje de contenidos y promoción de valores universales como el respeto a los derechos humanos y a otras formas de vida, el desarrollo integral de la persona o la participación en la democracia. El tratamiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la educación superior, mejorando la conciencia ambiental y promoviendo actitudes sostenibles a través de intervenciones didácticas de cierta profundidad, es responsabilidad de docentes e investigadores. Este estudio describe una intervención didáctica basada en el diseño, implementación y prueba de un Filtro Lento de Arena. Se llevó a cabo en un seminario científico con estudiantes de formación docente de primaria y sirvió para promover la conciencia sostenible además de otras habilidades, conocimientos y competencias necesarias para el desarrollo profesional de los futuros docentes. Los resultados proporcionan evidencia de que los futuros docentes que sienten emociones positivas y activadoras durante la implementación del programa piensan que la experiencia modificará su forma de enseñar ciencias cuando sean docentes. A través de esta intervención, los futuros docentes enfrentan problemas reales, desarrollan sensibilidad y pensamiento crítico ante situaciones problemáticas que se viven en el planeta, y mejoran sus actitudes ambientales, conocimientos científicos y dimensiones emocionales hacia el aprendizaje de las ciencias.
Descripción: The raw data supporting the conclusions of this article will be made available by the authors, without undue reservation. The Supplementary Material for this article can be found online at: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.659009/full#supplementary-material
URI: http://hdl.handle.net/10662/19780
ISSN: 2405-8440
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.659009
Colección:DDCEM - Artículos

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