Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/20973
Title: | Hermenéutica y narratividad en el discurso cualitativo de la Educación |
Other Titles: | Hermeneutics and Narrative in Qualitative Discourse on Education |
Authors: | Flores, Graciela Porta, Luis Gabriel Martín Sánchez, Miguel Á., 1978- |
Keywords: | Investigación interpretativa;Hermeneútica;Narratividad;Educación;Interpretative research;hermeneutics;Narrativity;Education |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Centro de Investigaciones Multidisciplinarias en Educación (CIMEd) |
Abstract: | La investigación hermenéutico-pedagógica es un enfoque que provoca controversias principalmente cuando se pone en duda su validez. Debido a nuestra confianza en su potencial para la comprensión de la realidad educativa, nos ocupamos de intentar visibilizar la compleja trama integrada por aspectos provenientes de la hermenéutica filosófica, la pragmática del discurso, el pragmatismo filosófico y el lugar que la narratividad otorga a la subjetividad. Aceptar la validez
de la interpretación no significa ni subjetivismo
ni relativismo, sino afrontar la complejidad de un
método cualitativo que reconoce a los sujetos
protagonistas de la educación. The hermeneutical-pedagogical research is a controversial approach mainly as its validity is questioned. Since we trust its potential to gain understanding of educational reality, we try to throw light on the complex weave integrated by hermeneutical philosophy, discourse pragmatic, philosophical pragmatism and the place narrativity grants to subjectivity. To accept the validity of interpretation does not mean necessary subjectivism or relativism; it implies facing the complexity of a qualitative method which acknowledges a central role of subjects in education. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/20973 |
Appears in Collections: | DCEDU - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2422-6459_69_81.pdf | 7,45 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License