Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22073
Title: An Integrated Model Approach of Education for Sustainable Development: Exploring the Concepts of Water, Energy and Waste in Primary Education
Authors: Martínez Borreguero, María Guadalupe
Maestre Jiménez, Jesús
Mateos Núñez, María Milagros
Naranjo Correa, Francisco Luis
Keywords: Educación;Education;Desarrollo sostenible;Sustainable development;Currículo de educación primaria;Primary education curriculum
Issue Date: 2020
Publisher: MDPI
Abstract: La Educación para el Desarrollo Sostenible requiere mejorar los conocimientos, actitudes y comportamientos de los estudiantes en todos los niveles educativos. Sin embargo, esto debe comenzar en las etapas más tempranas de la educación, promoviendo un proceso de enseñanza/aprendizaje eficaz de los conceptos clave para el desarrollo sostenible. En consecuencia, el objetivo general de esta investigación fue analizar los conceptos de agua, energía y residuos en el currículo de educación primaria (6-12 años) en España. Se siguió un enfoque de investigación cualitativa, con un diseño exploratorio y descriptivo. Se estableció un sistema de categorías para cada uno de los conceptos objeto de estudio, con el fin de clasificar las referencias encontradas y analizar su integración en las diferentes asignaturas, cursos académicos, elementos curriculares y niveles de exigencia cognitiva requeridos a los alumnos. Los resultados del análisis lexicográfico de los contenidos revelan que la normativa que regula la educación primaria en España se centra principalmente en el concepto de energía y, en menor medida, en los conceptos de agua y residuos. Además, predominan los niveles cognitivos de conocimiento y comprensión, en función de la taxonomía utilizada. Los resultados sugieren la necesidad de desarrollar iniciativas en el marco educativo que promuevan no solo el aprendizaje, sino también actitudes y comportamientos que contribuyan a la consecución de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).
Education for Sustainable Development requires improving the knowledge, attitudes and behaviors of students at all levels of education. However, this should start from the earliest stages of education, promoting an effective teaching/learning process of key concepts for sustainable development. Accordingly, the general objective of this research was to analyze the concepts of water, energy and waste in the primary education curriculum (6–12 years) in Spain. A qualitative research approach was followed, with an exploratory and descriptive design. A system of categories was established for each of the concepts under study, with the aim of classifying the references found, analyzing their integration into the different subjects, academic courses, curricular elements and levels of cognitive demand required of the students. The results of the lexicographical analysis of the content reveal that the regulations governing primary education in Spain mainly focus on the concept of energy and, to a lesser extent, on the concepts of water and waste. In addition, cognitive levels of knowledge and comprehension predominate based on the taxonomy used. The results suggest the need to develop initiatives for the educational framework that promote not only learning, but also attitudes and behaviors that contribute to achieving the Sustainable Development Goals (SDGs).
URI: http://hdl.handle.net/10662/22073
ISSN: 2071-1050
DOI: 10.3390/su12072947
Appears in Collections:DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2071-1050_2020_12_7_2947.pdf283,39 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons