Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22085
Title: A didactic reformulation of the laws of refraction of light
Authors: Martínez Borreguero, María Guadalupe
Pérez Rodríguez, Ángel Luis
Suero López, María Isabel
Naranjo Correa, Francisco Luis
Keywords: Leyes de refracción;Laws of refraction;Nueva formulación;New formulation;Educación;Education
Issue Date: 2018
Publisher: Sociedade Brasileira de Fisica
Abstract: En este trabajo se presenta una formulación alternativa de las leyes de refracción de la luz. La formulación propuesta unifica las dos leyes de refracción establecidas y muestra la correspondencia entre la nueva formulación y la clásica. Esta formulación tiene un gran interés didáctico para interpretar los conceptos y resolver problemas típicos relacionados con la refracción de la luz, como los que se proponen a los estudiantes de óptica geométrica en su primer año de carrera. A modo de ejemplo, esta formulación se aplica a la resolución de dos problemas de refracción que suelen asignarse a estudiantes de dicho nivel educativo. Se presentan resultados y comentarios de los estudiantes.
In this work, an alternative formulation of the laws of refraction of light is presented. The proposed formulation unifies the two established laws of refraction, and it is shown the correspondence between the new and the classic formulations. This new formulation presents a remarkable didactic interest for the conceptual interpretation and resolution of typical problems related to the phenomenon of refraction of light, such as those proposed to students of geometric optics in their first year of college. As an example, this formulation is applied to the resolution of two refraction problems typically assigned to students of such educational level. Results and comments from the students are presented.
URI: http://hdl.handle.net/10662/22085
ISSN: 1806-9126
DOI: 10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0227
Appears in Collections:DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1806-9126_2018_40_3_e3401.pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons