Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22632
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEscalante Varona, Alberto-
dc.contributor.authorSoto Vázquez, José-
dc.contributor.authorGutiérrez Gallego, José Antonio-
dc.date.accessioned2024-10-08T11:10:15Z-
dc.date.available2024-10-08T11:10:15Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/22632-
dc.description.abstractThis study specifically analyzes the data obtained in the context of a self-report survey on reading habits, carried out at the University of La Rioja (Spain) during 2022 among 363 students of the Degrees of Primary Education, Early Childhood Education, Geography and History, English Studies and Hispanic Studies in the Faculty of Arts and Education. The surveys followed the procedures described by the ethics committees of the institutions involved in this project. After a statistical-descriptive study of the data obtained in the surveys, different variables were examined, and the results were classified according to gender, age, and field of knowledge. The most relevant results were that 77% of the university students read a book a month; the second reading language is mainly English (61%), compared to Basque (16%) and French (12%); as for the reasons for reading, 52% stated that they read for pleasure, compared to 28% who read to learn and 20% who read out of obligation.es_ES
dc.description.abstractEste estudio analiza específicamente los datos obtenidos en el contexto de una encuesta propia sobre los hábitos lectores, realizada en la Universidad de La Rioja entre 363 estudiantes de los grados en Educación Primaria, Educación Infantil, Geografía e Historia, Estudios Ingleses y Estudios Hispánicos durante 2022 en la Facultad de Letras y de la Educación. La encuesta se ajustó a los procedimientos descritos por los comités de Ética de las instituciones involucradas en este proyecto. Tras un estudio estadístico-descriptivo de los datos obtenidos en la encuesta, se han examinado distintas variables y se han desagregado los resultados en función del sexo, la edad, y el área de conocimiento. Como resultados más relevantes, el 77 % de los universitarios leen un libro al mes; la segunda lengua lectora es principalmente el inglés (61 %), frente al euskera (16 %) y el francés (12 %); en cuanto a los motivos de lectura un 52 % declara leer por gusto, frente a un 28 % que lo hace para aprender y un 20 % que lo hace por obligación.es_ES
dc.description.sponsorshipLa presente publicación ha sido posible gracias a la financiación concedida por la Consejería de Economía, Ciencia y Agenda Digital de la Junta de Extremadura y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) de la Unión Europea, al grupo de investigación Educación, Cultura y Territorio (SEJ036) a través de la ayuda de referencia GR21011.es_ES
dc.format.extent26 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isospaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Málagaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectLecturaes_ES
dc.subjectLa Riojaes_ES
dc.subjectEncuestaes_ES
dc.subjectEducación Superiores_ES
dc.subjectÁreas de conocimientoes_ES
dc.subjectReadinges_ES
dc.subjectSurveyses_ES
dc.subjectHigher educationes_ES
dc.subjectFields of knowledgees_ES
dc.titleAn approximation for reading habits among students of Arts and Education at the University of La Rioja (Spain)es_ES
dc.title.alternativeAproximación a los hábitos de lectura en el alumnado de Letras y Educación en la Universidad de La Riojaes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco5802.06 Análisis, Realización de Modelos y Planificación Estadísticaes_ES
dc.subject.unesco6301 Sociología Culturales_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationEscalante Varona, A., Soto Vázquez, J., & Gutiérrez Gallego, J. A. (2023). Aproximación estadística a los hábitos de lectura en el alumnado de Letras y Educación en la Universidad de La Rioja. Investigaciones Sobre Lectura, 18(1), 58–80. https://doi.org/10.24310/isl.v18i1.15757es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de La Riojaes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales, Lengua y Literaturaes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Expresión Gráficaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.revistas.uma.es/index.php/revistaISL/article/view/15757es_ES
dc.identifier.doi10.24310/isl.v18i1.15757-
dc.identifier.publicationtitleInvestigaciones Sobre Lecturaes_ES
dc.identifier.publicationissue1es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage58es_ES
dc.identifier.publicationlastpage80es_ES
dc.identifier.publicationvolume18es_ES
dc.identifier.e-issn2340-8685-
dc.identifier.orcid0000-0002-9967-5694es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-2375-7087es_ES
Appears in Collections:DDCSL - Artículos
DEXGR - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
isl_v18i1_15757.pdf3,33 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons