Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/22658
Title: | Teaching rainbows with simulations: revisiting Minnaert’s lab experiment |
Authors: | Naranjo Correa, Francisco Luis Martínez Borreguero, María Guadalupe Pérez Rodríguez, Ángel Luis Pardo Fernández, Pedro José Suero López, María Isabel |
Keywords: | Educación;Education;Color;Color;Computer simulation;Optical systems;Free space optics;Índice de refracción;Simulación;Herramientas didácticas |
Issue Date: | 2017 |
Abstract: | Este trabajo presenta una simulación educativa para apoyar el aprendizaje de los estudiantes sobre la formación del arco iris. El objetivo principal de la simulación es proporcionar a nuestros alumnos una herramienta didáctica adicional a sus prácticas tradicionales de laboratorio, que pueda implementarse fácilmente en plataformas de enseñanza e-learning. Se simuló un sistema consistente en un matraz lleno de agua y una pantalla con una abertura redondeada colocada entre el sol y el matraz. De esta forma, se veía un tenue arco iris en la pantalla simulada. La naturaleza interactiva de la simulación permitió a los alumnos realizar alteraciones que no serían posibles en el mundo real, de modo que el arco iris observado se desviaba del modelo más simple. Además, todas estas modificaciones se podían representar en una animación para observar los cambios en tiempo real. This work presents an educational simulation to support student’s learning about the formation of the rainbow. The main aim of the simulation is to provide our students with a didactic tool in addition to their traditional laboratory practice, which can be easily implemented in e-learning teaching platforms. A system consisting of a flask filled with water and a screen with a rounded aperture placed between the sun and the flask was simulated; this way a faint rainbow was seen on the simulated screen. The interactive nature of the simulation allowed the students to perform some alterations that would be impossible to do in the real world; thus, the observed rainbow deviated from the simplest model. Additionally, all these modifications could be rendered into an animation, in order to observe changes in real time. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/22658 |
ISSN: | 1559-128X |
DOI: | 10.1364/AO.56.000G69 |
Appears in Collections: | DDCEM - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1559-128X_2017_56_19_G69.pdf | 11,7 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License