Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22659
Title: La teoría del aprendizaje significativo en la enseñanza de las ciencias: ¿Una moda pedagógica más?
Other Titles: Meaningful learning Theory in science education: just another pedagogical trend?
Authors: Martínez Borreguero, María Guadalupe
Naranjo Correa, Francisco Luis
Pérez Rodríguez, Ángel Luis
Suero López, María Isabel
Pardo Fernández, Pedro José
Keywords: Aprendizaje significativo;Meaningful learning;Didáctica;Didactics;Constructivismo;Constructivism
Issue Date: 2016
Publisher: Pontificia Universidad Javeriana
Academia Colombiana de Ciencias
Universidad Nacional Abierta y a Distancia
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Abstract: El método de enseñanza más extendido hace unos años era el puramente receptivo, luego derivó al aprendizaje por descubrimiento (ya fuera causal, ya dirigido) y en la actualidad está ampliamente aceptado que el aprendizaje significativo es el Sistema didáctico más eficaz. La cuestión es, ¿cuál será el método pedagógico de moda dentro de unos años?, ¿cuántos años durará esta moda de considerar el aprendizaje significativo como el mejor método didáctico? En el trabajo que presentamos hemos construido un razonamiento titulado “¿Es nuestro cerebro fisiológicamente constructivista?”, con el objetivo de resaltar la necesidad del aprendizaje significativo en la enseñanza de las ciencias. Concretamente, se pretende poner de manifiesto que el constructivismo no es una moda pedagógica más. Fisiológicamente, nuestro cerebro está constituido de forma que funciona buscando el significado de la información que le llega y, por tanto, el aprendizaje significativo no es una opción didáctica, sino una exigencia fisiológica de nuestro cerebro.
Fifty years ago the most widespread method of teaching was purely receptive. Discovery learning followed afterwards, and now is widely accepted that meaningful learning is the more effective educational system. What will be the preferred pedagogical method in a few years? How many years will be meaningful learning considered as the best teaching method? In this work we have constructed a reasoning which aims to highlight the need for meaningful learning in the teaching of sciences. We want to show that constructivism is not just another pedagogical trend. Physiologically, our brain searches for the meaning of the information it receives, so meaningful learning is not a teaching option, but a physiological requirement of our brain. The processes of visualization and conceptualization have many common characteristics. What is done in both is to abstract the constant features of either the objects or the objects or events and build either a visual world or a cognitive structure. We could therefore extrapolate what is known of the brain process of viewing to the brain process of conceptualization.
URI: http://hdl.handle.net/10662/22659
ISSN: 0124-5481
Appears in Collections:DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Meaningful learning theory in science education.pdf621,17 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons