Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSánchez-Barroso Moreno, Gonzalo-
dc.contributor.authorGonzález Domínguez, Jaime-
dc.contributor.authorBadilla Murillo, Félix Enrique-
dc.contributor.authorAunión Villa, Juan-
dc.contributor.authorGarcía Sanz-Calcedo, Justo-
dc.contributor.authorCarrasco Amador, Juan Pablo-
dc.contributor.authorCanito Lobo, José Luis-
dc.date.accessioned2024-10-15T16:26:45Z-
dc.date.available2024-10-15T16:26:45Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2530-7940-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10662/22715-
dc.description.abstractDebido a las exigencias del panorama profesional actual, surge la necesidad de desarrollar competencias transversales durante la etapa universitaria que faciliten su inserción laboral. Una metodología docente que resulta adecuada en las ingenierías es el aprendizaje basado en proyectos. Implementarlo a través de la metodología BIM reforzará la adquisición de estas competencias transversales a los estudiantes. Este trabajo muestra el marco de trabajo desarrollado para implementar el aprendizaje basado en proyectos a través de la tecnología BIM en ambientes educativos de ingeniería de proyectos. Los resultados ponen de manifiesto una mejor comprensión del proyecto por parte de los alumnos que deriva en una mejora cualitativa de las soluciones técnicas proyectadas.es_ES
dc.description.abstractThe engagement of engineers from various specialties is demanded by construction projects to ensure their success. Its main consequence is the need to create collaborative working environment. Consequently, one of the most demanded competence in professional activity nowadays is the ability to carry out projects in multidisciplinary teams. Project-based learning is a suitable tool for improving this skill in construction projects engineering students. This paper focuses on showing the framework developed for implementing project-based learning through Building Information Modelling (BIM) technology in engineering construction education environments. A collaborative framework managed by BIM execution plan was established. This document assigns roles and tasks for each member of the team, who work on the same digital file hosted in a cloud. Furthermore, it establishes the characteristics and timing of project’s deliverables. The results show a qualitative enhancement in the quality of the work developed by the students with respect to 2D technology previously implemented. Keeping track of their partner’s work improves coordination to design compatible solutions. So, a better coordination among engineers is the reason of this improvement. This methodology aids to develop transversal competences of engineering students by favouring their performance in multidisciplinary teams.es_ES
dc.description.sponsorshipEste estudio ha sido desarrollado a través del proyecto de investigación GR-18029 vinculado al VI Plan Regional de Investigación, Desarrollo Tecnológico e Innovación de la Junta de Extremadura.es_ES
dc.format.extent8 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Politécnica de Madrides_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAprendizaje Basado en Proyectoses_ES
dc.subjectBIMes_ES
dc.subjectProyectos de ingenieríaes_ES
dc.subjectInnovación educativaes_ES
dc.subjectProject-Based Learninges_ES
dc.subjectEngineering projectses_ES
dc.subjectEducational innovationes_ES
dc.titleImplementación del aprendizaje basado en proyectos a través de la tecnología BIMes_ES
dc.title.alternativeImplementing Project-Based Learning through BIM Technologyes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.description.versionpeerReviewedes_ES
europeana.typeTEXTen_US
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.subject.unesco3305 Tecnología de la Construcciónes_ES
dc.subject.unesco5801.07 Métodos Pedagógicoses_ES
dc.subject.unesco1203.09 Diseño Con Ayuda del Ordenadores_ES
europeana.dataProviderUniversidad de Extremadura. Españaes_ES
dc.identifier.bibliographicCitationSánchez Barroso, G., González Domínguez, J., Badilla Murillo, F., Aunión Villa, J. García Sanz-Calcedo, J., Carrasco Amador, J.P. & Canito Lobo, J.L. (2020). Implementación del aprendizaje basado en proyectos a través de la tecnología BIM. Advances in Building Education, 4(2), 34-41. https://doi.org/10.20868/abe.2020.2.4462es_ES
dc.type.versionpublishedVersiones_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Costa Ricaes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Extremadura. Departamento de Expresión Gráficaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://polired.upm.es/index.php/abe/article/view/4462es_ES
dc.identifier.doi10.20868/abe.2020.2.4462-
dc.identifier.publicationtitleAdvances in Building Educationes_ES
dc.identifier.publicationissue4es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage34es_ES
dc.identifier.publicationlastpage41es_ES
dc.identifier.publicationvolume2es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-7006-1197es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-4042-1195es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-4449-2636es_ES
dc.identifier.orcid0000-0002-5177-3623es_ES
dc.identifier.orcid0000-0003-2310-7196es_ES
Appears in Collections:DEXGR - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abe_2020_2_4462.pdf336,33 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons