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http://hdl.handle.net/10662/22795
Títulos: | Mediation of study approaches and skills in university students during covid-19: the effect on the relationship between family influence and self-efficacy |
Otros títulos: | Mediación de los enfoques y habilidades de studio en estudiantes universitarios durante la covid-19: el efecto en la relación entre la influencia familiar y la autoeficacia |
Autores/as: | Serra, Lidia Ramos Silva, Luís |
Palabras clave: | Enfoques de estudio;Habilidades;Pandemia COVID-19;Influencia familiar;Autoeficacia;Study approaches;Skills;COVID-19 pandemic;Family influence;Self-efficacy |
Fecha de publicación: | 2024 |
Editor/a: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Resumen: | Objetivo: La autoeficacia es una característica que ayuda a los estudiantes universitarios a cumplir con las tareas y metas pedagógicas y académicas. El apoyo de la familia o las habilidades de los estudiantes son importantes para su carrera universitaria, que puede verse afectada por la pandemia del CO-VID-19. El objetivo de este estudio es analizar si la influencia familiar y los enfoques y habilidades de estudio pueden predecir la autoeficacia y si la relación entre la influencia familiar y la autoeficacia puede estar mediada por los enfoques y habilidades de estudio de los estudiantes. Métodos: Participaron en el estudio 174 estudiantes universitarios portugueses de ambos sexos, con una edad media de 23,70 años (±8,47). Los instrumentos aplicados fueron la Escala de Influencia Familiar, la Escala de Autoeficacia para la Educación Superior, el Inventario de Enfoques y Habilidades de Estudio para Estudiantes (versión corta) y un cuestionario sociodemográfico. Resultados: Los enfoques y habilidades de estudio predicen de la autoeficacia y median la relación entre influencia familiar y autoeficacia. Objective: Self-efficacy is a characteristic that helps university students to fulfill pedagogical and aca-demic tasks and goals. The support of the family or the skills of students are important to their university career, which may be affected by the COVID-19 pandemic. The aim of this study is to analyze whether family influence and study approaches and skills can predict self-efficacy and whether the relationship between family influence and self-efficacy can be mediated by students’ study approaches and skills. Methods: Participated in the study 174 Portuguese university students of both genders, with an average age of 23.70 years (±8.47). The instruments applied were the Family Influence Scale, Higher Education Self-Efficacy Scale, Approaches and Study Skills Inventory for Students (short version) and a sociodem-ographic questionnaire. Results: The study approaches and skills predicts of self-efficacy and mediates the relationship between family influence and self-efficacy. Conclusion: Knowing the important impact of study approaches and skills on stdents’ self-efficacy will contribute to the definition of support strate-gies that universities should promote, in a pandemic and post-pandemic phase, for the mental health and academic success of their community. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/22795 |
ISSN: | 0214-9877 |
DOI: | 10.17060/ijodaep.2024.n1.v1.2657 |
Colección: | Revista INFAD 2024 Nº 1, vol. 1 |
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