Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/22854
Title: Integrating Energy and Sustainability into the Educational Curriculum: A Pathway to Achieving SDGs
Authors: Martínez Borreguero, María Guadalupe
Maestre Jiménez, Jesús
Mateos Núñez, María Milagros
Naranjo Correa, Francisco Luis
Keywords: Legislación educativa;Educational regulations;Desarrollo sostenible;Sustainable development;Análisis del currículo;Curriculum analysis
Issue Date: 2024
Publisher: MDPI
Abstract: Este estudio proporciona una evaluación exhaustiva de cómo se aborda el concepto de energía en los currículos de educación secundaria y bachillerato en España, centrándose en su alineación con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) y en la promoción del desarrollo sostenible. A través de un análisis cualitativo de la legislación educativa reciente, la investigación destaca la integración y contextualización de la energía en diferentes dominios de conocimiento para promover la comprensión de los retos medioambientales actuales. Mediante una metodología mixta, el estudio examina las referencias curriculares a la energía y las categoriza según su énfasis en las fuentes de energía, el consumo, la tecnología, la conciencia ética y la sostenibilidad. Los resultados revelan una presencia significativa del tema de la energía y destacan los esfuerzos por alinear los currículos educativos con los ODS. A pesar de la gran atención que se presta a la energía, el estudio identifica algunas áreas de mejora, incluida la necesidad de una mayor integración interdisciplinar y práctica que prepare a los estudiantes para abordar los retos energéticos de forma innovadora y sostenible.
This study provides a comprehensive assessment of how the concept of energy is addressed in secondary and baccalaureate curricula in Spain, with a focus on alignment with the Sustainable Development Goals (SDGs) and the promotion of sustainable development. Through a qualitative analysis of recent educational legislation, the research highlights the integration and contextualization of energy in different knowledge domains to promote understanding of current environmental challenges. Using a mixed methodology, the study examines curricular references to energy and categorizes them according to their emphasis on energy sources, consumption, technology, ethical awareness, and sustainability. The findings reveal a significant presence of the topic of energy, highlighting efforts to align educational curricula with the SDGs. Despite the significant focus on energy, the study identifies areas for improvement, including the need for greater interdisciplinary and practical integration that equips students to address energy challenges in innovative and sustainable ways.
URI: http://hdl.handle.net/10662/22854
ISSN: 2071-1050
DOI: 10.3390/su16104100
Appears in Collections:DDCEM - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2071-1050_2024_16_10_4100.pdf295,24 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons