Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/22854
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Martínez Borreguero, María Guadalupe | - |
dc.contributor.author | Maestre Jiménez, Jesús | - |
dc.contributor.author | Mateos Núñez, María Milagros | - |
dc.contributor.author | Naranjo Correa, Francisco Luis | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-23T17:17:57Z | - |
dc.date.available | 2024-10-23T17:17:57Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.issn | 2071-1050 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10662/22854 | - |
dc.description.abstract | Este estudio proporciona una evaluación exhaustiva de cómo se aborda el concepto de energía en los currículos de educación secundaria y bachillerato en España, centrándose en su alineación con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) y en la promoción del desarrollo sostenible. A través de un análisis cualitativo de la legislación educativa reciente, la investigación destaca la integración y contextualización de la energía en diferentes dominios de conocimiento para promover la comprensión de los retos medioambientales actuales. Mediante una metodología mixta, el estudio examina las referencias curriculares a la energía y las categoriza según su énfasis en las fuentes de energía, el consumo, la tecnología, la conciencia ética y la sostenibilidad. Los resultados revelan una presencia significativa del tema de la energía y destacan los esfuerzos por alinear los currículos educativos con los ODS. A pesar de la gran atención que se presta a la energía, el estudio identifica algunas áreas de mejora, incluida la necesidad de una mayor integración interdisciplinar y práctica que prepare a los estudiantes para abordar los retos energéticos de forma innovadora y sostenible. | es_ES |
dc.description.abstract | This study provides a comprehensive assessment of how the concept of energy is addressed in secondary and baccalaureate curricula in Spain, with a focus on alignment with the Sustainable Development Goals (SDGs) and the promotion of sustainable development. Through a qualitative analysis of recent educational legislation, the research highlights the integration and contextualization of energy in different knowledge domains to promote understanding of current environmental challenges. Using a mixed methodology, the study examines curricular references to energy and categorizes them according to their emphasis on energy sources, consumption, technology, ethical awareness, and sustainability. The findings reveal a significant presence of the topic of energy, highlighting efforts to align educational curricula with the SDGs. Despite the significant focus on energy, the study identifies areas for improvement, including the need for greater interdisciplinary and practical integration that equips students to address energy challenges in innovative and sustainable ways. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This research is part of projects PID2020-115214RB-I00 and PID2022-140601OA-I00, funded by MICIU/AEI/10.13039/501100011033 and by ERDF/EU. | es_ES |
dc.format.extent | 16 p. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | MDPI | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | Legislación educativa | es_ES |
dc.subject | Educational regulations | es_ES |
dc.subject | Desarrollo sostenible | es_ES |
dc.subject | Sustainable development | es_ES |
dc.subject | Análisis del currículo | es_ES |
dc.subject | Curriculum analysis | es_ES |
dc.title | Integrating Energy and Sustainability into the Educational Curriculum: A Pathway to Achieving SDGs | es_ES |
dc.type | article | es_ES |
dc.description.version | peerReviewed | es_ES |
europeana.type | TEXT | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | es_ES |
dc.subject.unesco | 5802.04 Niveles y Temas de Educación | es_ES |
dc.subject.unesco | 5801.03 Desarrollo del Programa de Estudios | es_ES |
europeana.dataProvider | Universidad de Extremadura. España | es_ES |
dc.identifier.bibliographicCitation | Martínez-Borreguero, G.; Maestre-Jiménez, J.; Mateos-Núñez, M.; Naranjo-Correa, F.L. Integrating Energy and Sustainability into the Educational Curriculum: A Pathway to Achieving SDGs. Sustainability 2024, 16, 4100. https://doi.org/ 10.3390/su16104100 | es_ES |
dc.type.version | publishedVersion | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://www.mdpi.com/2071-1050/16/10/4100 | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.3390/su16104100 | - |
dc.identifier.publicationtitle | Sustainability | es_ES |
dc.identifier.publicationissue | 10 | es_ES |
dc.identifier.publicationfirstpage | 4100_01 | es_ES |
dc.identifier.publicationlastpage | 4100_16 | es_ES |
dc.identifier.publicationvolume | 16 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-0246-9406 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2064-0921 | es_ES |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-8651-4165 | es_ES |
Appears in Collections: | DDCEM - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2071-1050_2024_16_10_4100.pdf | 295,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License