Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/23007
Title: | Proyecto NANAI: diseño e implementación de materiales artístico-educativos para la salud emocional y bienestar mental del alumnado en Bellas Artes |
Other Titles: | Project NaNai: Design and implementation of artistic-educational materials for the emotional health and mental well-being of students in Fine Arts |
Authors: | López Méndez, Lorena |
Keywords: | Diseño;Bienestar emocional;Recursos;Alumnado;Bellas artes;Design;Motional well-being;Resources;Students;Fine arts |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Asociación INFAD Universidad de Extremadura |
Abstract: | El Proyecto Nanai surge como respuesta a la necesidad de promover un entorno de apoyo y bienestar emocional en el ámbito universitario, especialmente en el contexto de Bellas Artes. Reconociendo la sensibilidad y creatividad inherentes a los estudiantes de esta disciplina, se busca abordar los desafíos de salud mental surgidos durante y después de la pandemia. Nanai, se inspira en la dualidad de su significado: en el diccionario chileno, denota ternura, mientras que, en español, se asocia con la negación. A través del diseño de materiales artístico-educativos y talleres tanto en línea como presenciales, se fomenta el autocuidado y la salud mental mediante el arte como herramienta terapéutica y de experiencia de usuario. El objetivo es promover el bienestar emocional en el ámbito universitario de Bellas Artes mediante el empleo del arte como herramienta terapéutica, apoyado por investigaciones previas y una evaluación continua de su impacto en el aula. La evaluación de los materiales y dinámicas se realiza a través de una investigación cualitativa y exploratoria, utilizando herramientas como diarios de campo, documentación fotográfica, observación participante y cuestionarios. En conclusión, a parte de la muestra de materiales implementados es limitada, se observa que han contribuido a mejorar el ambiente en el aula y fortalecer la comunicación y el bienestar del alumnado participante. The Nanai Project arises in response to the need to promote a supportive environment and emotional well-being in the university setting, especially in the context of Fine Arts. Recognizing the sensitivity and creativity inherent in students of this discipline, it seeks to address the mental health challenges that have arisen during and after the pandemic. Nanai draws inspiration from the duality of its meaning: in the Chilean dictionary, it denotes tenderness, while in Spanish, it is associated with denial. Through the design of artistic-educational materials and workshops both online and in person, self-care and mental health are encouraged through art as a therapeutic tool and user experience. The goal is to promote emotional well-being in the university setting of Fine Arts through the use of art as a therapeutic tool, supported by previous research and ongoing evaluation of its impact in the classroom. The evaluation of materials and dynamics is conducted through qualitative and exploratory research, using tools such as field journals, photographic documentation, participant observation, and questionnaires. In conclusion, although the sample of implemented materials is limited, it is observed that they have contributed to improving the classroom environment and strengthening communication and the well-being of participating students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/23007 |
ISSN: | 0214-9877 |
DOI: | 10.17060/ijodaep.2024.n1.v1.2628 |
Appears in Collections: | Revista INFAD 2024 Nº 1, vol. 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0214-9877_2024_1_1_351.pdf | 1,7 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License