Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/5989
Title: | De "El mundo de Sofía" a "Tren nocturno a Lisboa": Claves didácticas para primaria y secundaria |
Other Titles: | From "Sophie’s world" until "Night train to Lisbon": didactic keys for primary and secondary school |
Authors: | García Manso, Angélica, 1981- |
Keywords: | Material didáctico;Filosofía para niños;Gaarder, Jostein, 1952-;Mercier, Pascal, 1944-;Historia del Cine;Teaching materials;Philosophy for children |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidad de Extremadura: Servicio de Publicaciones |
Abstract: | El presente estudio aborda los conceptos de “interdidáctica” y “transdidáctica” aplicados a las novelas "El mundo de Sofía", de Jostein Gaarder, y "Tren nocturno a Lisboa", de Pascal Mercier, y a sus respectivas adaptaciones cinematográficas con el fin de emplearlos en las etapas educativas de Primaria y Secundaria. De acuerdo con criterios interdidácticos, en el primer caso priman las respuestas y la búsqueda de identidad, en tanto en el segundo prevalecen las preguntas y el compromiso del individuo. Por su parte, en lo que atañe a sus elementos transdidácticos, en Gaarder se implica al alumno en el conocimiento de las misiones de Naciones Unidas y de los sistemas escolares nórdicos, en tanto que en Mercier se descubre el interés por Portugal y por la Historia del Cine. Asimismo, su uso en Primaria y Secundaria como herramientas didácticas contribuye a potenciar el conocimiento de otras disciplinas o materias. This study analyzes the "interdidactic" and "transdidactic" approaches applied to the novels "Sophie's World", by Jostein Gaarder, and "Night Train to Lisbon", by Pascal Mercier, and their respective film adaptations, in order to use them in Primary and Secondary School. According to “interdidactic” criteria, in the first case the answers and the search for identity prevail, while in the second the questions and the individual commitment are more important. Meanwhile, in regard to their “transdidactic” elements, Gaarder involves the student in the knowledge of United Nations missions and the Nordic school systems, while Mercier discovers the interest in Portugal and in the History of Cinema. Also, their use in primary and secondary schools as teaching material helps to enhance the knowledge of other disciplines or subjects. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/5989 |
ISSN: | 0213-9529 |
Appears in Collections: | Campo Abierto Vol. 35, nº 2 (2016) DDCSL - Artículos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
0213-9529_35_2_29.pdf | 99,72 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License