Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/7108
Title: La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg
Other Titles: The digital metamorphosis of didactic material after the parenthesis Gutenberg
Authors: Área Moreira, Manuel
Keywords: Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC);Escuela;Material didáctico;Libro de texto;Tecnología educativa;Information and Communication Technologies (ICT);School;Educational media;Textbook;Educational technology
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación
Abstract: Este artículo es un ensayo que analiza los cambios o mutaciones que se están produciendo en las características y funcionalidades de los materiales didácticos en el contexto de la sociedad digital. Se parte de la tesis que el material didáctico hegemónico de la escuela moderna (específicamente los libros de texto) respondían a la lógica de la cultura impresa caracterizada por empaquetar el conocimiento y de un modelo de desarrollo curricular estandarizado y en masa. En este S. XXI los materiales educativos se ven afectados por la transformación digital cuya mutación se describe en función de cinco dimensiones o ámbitos: la artefactual o tecnológica, la pedagógica, la funcionalidad docente, la funcionalidad discente, y los procesos de producción, distribución y consumo. Se concluye señalando que la metamorfosis del material didáctico no consiste sólo en un cambio del formato tecnológico, sino que debe ser fundamentalmente del relato cultural y de la funcionalidad pedagógica del material.
This article is an essay that analyzes the changes or mutations that are taking place in the characteristics and functionalities of educational materials in the context of the digital society. It is based on the thesis that the hegemonic didactic material of the modern school (specifically textbooks) responded to the logic of printed culture characterized by packaging knowledge and a standardized and mass curriculum development model. In this S. XXI educational materials are affected by digital transformation whose mutation is described in terms of five dimensions or areas: artifactual or technological, pedagogical, teaching functionality, learning functionality, and production processes, distribution and consumption. It concludes by pointing out that the metamorphosis of the didactic material does not consist only in a change of the technological format, but it must be fundamentally of the cultural story and of the pedagogical functionality of the material.
URI: http://hdl.handle.net/10662/7108
ISSN: 1695-288X
DOI: 10.17398/1695-288X.16.2.13
Appears in Collections:RELATEC Vol. 16, nº 2 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1695-288X_16_2_13.pdf356,91 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons