Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10662/7948
Title: | Análisis de las inteligencias múltiples y de los aspectos emocionales del alumnado de Educación Primaria y Educación Secundaria en el área de Ciencias |
Other Titles: | Analysis of the multiple intelligences and the emotional aspects of the students of Primary Education and Secondary Education in the area of Sciences |
Authors: | Rosiña Romero, María Esperanza |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cañada Cañada, Florentina Bermejo García, María Luisa |
Keywords: | Emociones;Inteligencias múltiples;Ciencias;Primaria;Secundaria;Emotions;Multiple intelligences;Sciences;Primary;Secondary |
Issue Date: | 2018-09-25 |
metadata.dc.date.submitted: | Jul-2018 |
Abstract: | En el presente trabajo de Fin de Máster se investiga la gestión emocional que realizan alumnos de la etapa de Educación Primaria y Educación Secundaria en el aula de ciencias, gestión que se ve reflejada a través del manejo del estrés, la adaptabilidad y el estado general de ánimo de los alumnos en esta materia. A su vez, se pretende conocer si estos aspectos emocionales están relacionados con los perfiles intelectuales de los alumnos. El estudio consta de una primera parte teórica en la que se hace un repaso por los principales conceptos y teorías sobre Emociones e Inteligencias Múltiples, y la segunda parte, donde se desarrolla el estudio empírico en el que se analiza la gestión emocional y las distintas inteligencias de una muestra de 143 alumnos y alumnas para posteriormente ser analizados. Los resultados en consonancia con anteriores estudios indican el aumento de emociones negativas de los alumnos hacia las ciencias a medida que avanzan de curso. Así mismo, estos reflejan la relación existente entre la gestión emocional del alumnado y su perfil intelectual. In the present work of End of Degree investigates the emotional management carried out by students of the stage of Primary Education and Secondary Education in the science classroom, management that is reflected through the management of stress, adaptability and general condition of encouragement of the students in this matter. At the same time, it is intended to know if these emotional aspects are related to the intellectual profiles of the students. The study consists of a first theoretical part in which a review is made of the main concepts and theories on Emotions and Multiple Intelligences, and the second part, where the empirical study is developed in which emotional management and the different intelligences are analyzed. of a sample of 143 students to later be analyzed. The results in line with previous studies indicate the increase of negative emotions of students towards sciences as they progress through the year. Likewise, these reflect the existing relationship between the emotional management of students and their intellectual profile. |
URI: | http://hdl.handle.net/10662/7948 |
Appears in Collections: | Máster Universitario en Investigación en la Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TFMUEX_2018_Rosina_Romero.pdf | 1,67 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License