Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/9618
Title: Técnicas para la evaluación de la lectura y las TIC: tres cuestionarios para su diagnóstico
Other Titles: Techniques for the evaluation of reading and ICT: three questionnaires for your diagnosis
Authors: Heredia Ponce, Hugo
Romero Oliva, Manuel Francisco
Keywords: Lectura;Tecnologías de la información y la comunicación (TIC);Diagnóstico;Cuestionarios;Reading;Information and communication technologies (ICT);Diagnosis;Questionaires
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Extremadura, Facultad de Educación
Abstract: La lectura es un tema de debate al convertirse en uno de los aspectos más determinantes en la vida educativa de un centro y es, por ello, que la escuela debe ofrecer estrategias para solventar este problema sin olvidar que estamos sumergidos en la era digital. Entonces es necesario hacer un diagnóstico de cuál es el punto de partida de cada contexto educativo tomando como punto de partida el centro hasta conocer las creencias del profesorado y del alumnado. Por lo tanto, presentamos diversas técnicas que ayuden a comprender y analizar la situación de partida de un centro para abordar la lectura desde una visión conjunta. Se plantean tres técnicas: un cuestionario sobre las creencias del profesorado acerca de la lectura y las TIC; y, por último, dos cuestionarios de alumnos para el analizar el uso que hacen los alumnos de las redes sociales y sus hábitos lectores.
Reading is a subject for debate in which they become one of the most determining aspects in the educational life of a center and it is, therefore, that the school must offer strategies to solve this problem without forgetting that we are immersed in the digital age Then it is necessary to make a diagnosis that is the starting point of each educational context as a starting point the center to know the beliefs of teachers and students. Therefore, we present several techniques that help to understand and analyze the situation of a center to approach reading from a joint vision. Three techniques are proposed: a questionnaire about beliefs about teachers about reading and ICT; and, finally, two questionnaires of students for the analysis, the use that students make of social networks and their reading habits.
URI: http://hdl.handle.net/10662/9618
ISSN: 0213-9529
DOI: 10.17398/0213-9529.38.1.45
Appears in Collections:Campo Abierto Vol. 38, nº 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-9529_38_1_45.pdf515,4 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons