Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10035
Title: La Basílica de Loyola como imagen de la teoría arquiectónica de la Edad del Humanismo
Authors: González de Zárate, Jesús María
Keywords: Basílica de Loyola (Azpeitia, Guipúzcoa);Arquitectura;Humanismo;Renacimiento;Círculo;Construcción;Architecture;Humanism;Renaissance;Circle;Construction
Issue Date: 1985
Publisher: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones
Abstract: La Basílica de Loyola sigue en planta el modelo por excelencia de la arquitectura del Humanismo: el círculo. Esta disposición junto con otros .aspectos que señala el artículo permite ofrecer la hipótesis de que la arquitectura del XVI subsistió en el tiempo no culminando en Trento, y los tratadistas como Alberti, Palladio, Vignola y otros, fueron inspiración para los nuevos arquitectos barrocos que, aunque quizá apartados de los significados esotéricos que las formas comportaban vieron en ellas un modelo válido y de máxima perfección. Estas ideas del Humanismo quedan patentes en la Básilica de Loyola, lo que nos permite entender que todo su proyecto se elaboró conforme a los presupuestos esenciales del Renacimiento.
The Basilica of Loyola follows the model of architecture of Humanism: the circle. This arrangement with other aspects that the article points out allows us to offer the hypothesis of the architecture of the XVI subsisted in time not culminating in Trento, and the writers like Alberti, Palladio, Vignola and others, were inspiration for the new baroque architects who, perhaps they were separated from the esoteric meanings that the forms involved and they saw in them a valid and maximum perfection model. These ideas of Humanism are evident in the Basilica of Loyola, which allows us to understand that all its project was developed according to the essential rules of the Renaissance.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10035
ISSN: 0213-2214
Appears in Collections:Norba Arte Nº 06 (1985)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0213-2214_6_109.pdf7,08 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons