Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10447
Title: Las urgencias pedagógicas en la Sociedad del aprendizaje y el conocimiento. Un estudio para la reflexión sobre la calidad en el nuevo modelo educativo
Other Titles: The pedagogical priorities in the learning and knowledge society. An study for the reflection on the quality in the new educational model
Authors: Valdés Sánchez, Víctor
Gutiérrez Esteban, Prudencia
Keywords: Fines de la educación;Sociedad del conocimiento;Contexto de aprendizaje;Calidad de la educación;Aims of education;Knowledge society;Learning context;Quality of education
Issue Date: 2018
Publisher: Hipatia
Abstract: La constante transformación que envuelve a la sociedad demanda una reflexión acerca del sentido de la Educación y la detección de las Urgencias Pedagógicas latentes en el contexto educativo. El artículo analiza la visión del profesorado y el alumnado universitario en relación con estas cuestiones. Como resultado, se observan indicios de una necesidad de incluir o reforzar aspectos como la Ciudadanía, la Educación Emocional o las Competencias Digitales. De esta manera, se evidencia cómo la nueva realidad está cambiando el modelo educativo hacia otros estándares de calidad ligados a competencias y habilidades que permitan a las personas desarrollarse en sociedad.
The constant transformation that involves society requires a reflection about the educative sense and the detection of the Pedagogical Priorities in the educational context. This article analyzes the perspective of the university teachers and pupils about these questions. There were found evidences of the need of including or reinforcing aspects such as Citizenship Education, Emotional Education, as well as development of digital competences. The article is intended to demonstrate how the new social scenario is changing the educative model toward other quality standards linked with competences and abilities for the social development of people.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10447
ISSN: 2014-2862
DOI: 10.17583/remie.2018.3199
Appears in Collections:DCEDU - Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
remie_2018_3199.pdf408,45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons