Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/10802
Title: Atención temprana en prematuridad a propósito de un caso
Other Titles: Early attention in prematury. A case study
Authors: Alcalá Cerrillo, María
Casallo Tamayo, M.
Gibello Rufo, Alicia
Ortega Lepe, I.
Keywords: Prematuridad;Atención temprana;Prematuro;Pretérmino;Edad gestacional;Prematurity;Early attention;Premature;Preterminum;Gestational age
Issue Date: 2019
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: ANTECEDENTES: autores como Martínez (2008) o Vericat y Orden en 2017 destacan un incremento importante de la prematuridad a nivel mundial y la importancia del inicio precoz en las unidades de cuidado intensivo neonatal. Se considera un problema de salud que es necesario investigar para conseguir una mayor atención, calidad y especialización de los servicios que intervienen con el bebé y su familia. DESCRIPCIÓN DEL CASO: presentamos un estudio de caso de prematuridad que acude a Servicio de Atención Temprana (AT) en Cáceres con el fin de mejorar las diferentes áreas de desarrollo deficitarias teniendo en cuenta la edad cronológica del usuario. OBJETIVO: describir el proceso de evaluación, intervención y seguimiento desde el Servicio de AT. MÉTODOS: se realiza un estudio durante 45 sesiones de 45 minutos bisemanales individuales para trabajar las alteraciones encontradas durante la evaluación del usuario mediante la Escala Brunet-Lézine. RESULTADOS: tras la intervención se observan mejoras en el área motora. CONCLUSIONES: los resultados señalan la importancia del desarrollo de un programa adaptado a las necesidades individuales del usuario, su familia y entorno para conseguir equilibrar la edad madurativa con la cronológica lo antes posible.
BACKGROUND: within the scientific literature authors such as Martínez (2008) or Vericat and Orden in 2017 show a significant increase of prematurity at world level and the importance of early onset in neonatal intensive care units. That is why it is considered a health problem which proves necessary to keeping on research in order to get a better attention, quality and specialization of the services present in a baby’s development and their family. CASE DESCRIPTION: our research presents a study of a prematurity case of Early Attention Service in Cáceres attendance is presented. The aim for this attendance is to carry out a kind of intervention which allows them to improve the different development areas under what is considered normal, considering the chronological age of the attendee. OBJECTIVE: to describe the assessment, intervention and follow up process from the Early Attention Service. PROCEDURE: during 45 bi-weekly sessions of 45 minutes each a study is carried out. Throughout these individual sessions, the different deficit aspects found through the Brunet- Lézine Scale are worked through. RESULTS: after the intervention carried out by the stimulating subject improvements on the motor area is observed. CONCLUSIONS: results show the importance of a development of a program adapted to the user’s individual needs, their family and their environment in order to equilibrate the maturity age with the chronological one in the least time possible.
URI: http://hdl.handle.net/10662/10802
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1383
Appears in Collections:Revista INFAD 2019 Nº 1, Vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2_1_23.pdf758,67 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons