Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/1094
Title: Notas sobre psicologia positiva y familia
Authors: Carpintero Capell, Helio
Barrio, María Victoria del
Keywords: Psicología positiva;Estudios de familia;Programas de psicologia positiva;Positive psychology;Family studies;Positive psychology programs
Issue Date: 2013
Publisher: Asociación INFAD y Universidad de Extremadura
Abstract: El artículo ofrece una visión sucinta, pero general, del tópico de la 'familia' tal como aparece contemplado por el movimiento de Psicología Positiva. Se presenta de modo resumido el surgimiento y desarrollo de esta corriente, y se considera también su carácter cuasiparadigmático. Se incluye un breve repaso por algunos de sus precedentes más notorios – Aristóteles, K.Goldstein, A.Adler, V. Frankl y A. Maslow. Se analiza luego la estructura de la familia, sus aspectos sociales, y se contemplan aquellos aspectos que más directamente se relacionan con la psicología positiva – fortalezas, virtudes, recursos. También se toman como ejemplo algunos de los programas creados para desarrollar un clima psicológico positivo en la familia, mediante aprendizajes y asesoramiento a padres, hijos y educadores. Se concluye con una apreciación general de las contribuciones que ese movimiento está haciendo a los problemas relacionados con el mundo familiar.
The article offers a general overview of the topic 'family' as it is considered from the viewpoint of 'Positive psychology'. A cursory view of this movement since its beginnings in 1999 is included, and its status of 'quasiparadigm' is also discused. Some of its most notorious precedents are also taken into account – Aristote, K. Goldstein, A.Adler, V. Frankl, and A. Maslow-. Family structure and social status are analyzed, and the article then focuses upon those dimensions more closely related to positive factors - strenghts, virtues -- of human life. Current investigations are devising programs that will favor the creation of a positive clima in family, through the active training of parents and children, and the detection of their personal strenghts and resources. It concludes with a general appreciation of these contributions, that are incorporating some aspects not fully attended by psychologists in the past.
URI: http://hdl.handle.net/10662/1094
ISSN: 0214-9877
Appears in Collections:Revista INFAD 2013 Nº 2, Vol. 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2013_2_1_31.pdf100,02 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons