Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10662/12706
Title: Metodologías activas y trabajo por proyectos: Educar a través del teatro.
Other Titles: Active methodologies and project work: educate through the theater
Authors: Canedo García, Alejandro
Pacheco Sanz, Deilis Ivonne
Martín Sánchez, Beatriz
Bleye Varona, Yvet
Gago Morate, Ángela
Keywords: Valores;Competencias;Teatro;Primaria;Metodologías activas;Values;Competencies;Theatre;Primary education;Active methodologies
Issue Date: 2020
Publisher: Asociación INFAD
Universidad de Extremadura
Abstract: Educar en valores y dotar de competencias a los alumnos de Educación Primaria es un deber educativo irrenunciable. El objetivo de este trabajo es crear un programa de trasmisión de valores y adquisición de competencias a través del teatro. El fin será facilitar a maestros y tutores poder introducir y desarrollar trasversalmente los valores y competencias propuestos en la legislación vigente con una actividad altamente motivadora y reconocida cada vez más dentro del campo de las metodologías activas. Para ello justificamos legal y teóricamente los aspectos que definen la educación en valores; buscamos argumentos y evidencias que justifiquen la utilización del teatro como herramienta de introducción a la enseñanza y aprendizaje de los valores; y desarrollamos una propuesta cuya implementación permita validar este género como herramienta altamente motivadora y aglutinadora de intereses de toda la comunidad educativa. En líneas generales se ha probado que este tipo de actividades hacen que los alumnos se sientan protagonistas, establezcan y cumplan unas normas y compromisos que ellos mismos establecen, y el clima de aula mejore.
Active methodologies and project work: educate through the theater. Educating in values and providing primary school students with skills is an unavoidable educational duty. The aim of this paper is to créate a programme for the conveyance of values and the acquisition of skills through theatre. The purpose will be to help teachers and tutors to introduce and develop the values and competencies proposed in the current legislation with a highly motivating activity increasingly recognized within the field of active methodologies. For this reason, we legally and theoretically justify the elements that define the Education in values; seek arguments and evidence that justify the use of the theatre as an introductory tool to the value-based teaching and learning process; and prove that the theatre is a highly motivating and unifying tool for the entire educational community throughout the the development of a proposal. In general terms, it can be observed that this activity makes students feel like protagonists, establishing and complying with rules and commitments that they themselves have set, improving the classroom climate.
URI: http://hdl.handle.net/10662/12706
ISSN: 0214-9877
DOI: 10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1834
Appears in Collections:Revista INFAD 2020 Nº 1, vol. 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0214-9877_2020_1_2_125.pdf204,97 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons